Coronavirus #3

Ik was gister jarig en ondanks alles een fijne verjaardag gehad. Maar ik heb me wel dood lopen ergeren aan 2 vriendinnen die super chagrijnig waren door de persconferentie. Ik dacht alleen maar: joe dit zag je toch al duidelijk aankomen dat de maatregelen verlengd zouden worden? Maar misschien ben ik dom en pessimistisch. En ik vond t stom dat ze chagrijnig waren. Alleen maar geklaag dat ze nu niks meer konden. Ja joeh je bent niet de enige. Bel me dan niet idiotas.

7 likes

1 van hen is afgelopen weekend nog met de trein naar een andere stad gegaan. Ik werd bijna boos toen ik t hoorde. Zit ik een beetje voor pietjanlul mijn verjaardag te vieren, en zij hebben wel recht om te klagen. Ik ben nog steeds boos.

1 like

:joy:

89 likes

Ik heb gisteravond 4 positief besmette isolatiekamers schoongemaakt en nu ben ik echt verdacht op elk dingetje in mn lijf.
Is dat
 hoofdpijn? Oh nee, ik heb een droge keel bij wakker worden.
Er is geen fuck aan de hand, ik ga mezelf echt gek praten zo.

10 likes

Lief, dankje. Misschien lukt het wel om een goedkope fiets aan te schaffen via marktplaats ofzo? Of tijdelijk een swapfiets? Ik vind fietsen ook altijd lekker om even mijn hoofd leeg te maken.

1 like

Mijn oma klinkt hetzelfde. Ze wil per se zelf meerdere keren per week naar de supermarkt. En als we aangeven dat dst niet verstandig is, zegt ze ‘anders heb ik nu toch geen leven’ en ‘je moet toch ergens dood aan gaan’.

Totaal niet mee eens. Maar begrijp het ergens wel

2 likes

Haha hier ook een hele eigenwijze oma
Ze zei nog ik hoop dat corona hier wat zuurpruimen uit het complex opruimt

Haha love oma

58 likes

Mijn oma zegt ook dat ze een leuk en lang leven heeft gehad en dat als dit het eind is het dan maar zo is. Dat respecteer ik, maar het betekent volgens niet dat als zij straks ziek wordt ze haar niet op de IC gaan opnemen dus ik vind toch dat ze onnodig risico neemt betreft het belasten van de zorg. Misschien kunnen er dan andere mensen niet opgenomen worden die wel nog zin hebben in het leven.
Sorry dit klinkt super hard maar ik heb het idee dat dit bij meer ouderen speelt dus wilde het roch even delen.

12 likes

Ik heb ook een eigenwijze oma die boodschappen gaat doen. Vind het echt lastig, ik maak me er ook echt zorgen over.

4 likes

Ik had gister m’n grootmoeder aan de lijn en die was gelukkig heel nuchter. Vermaakt zich prima met boeken, Netflix en telefoontjes van buren en vrienden. Ze vertelde dat ze nergens meer boodschappen kon bestellen omdat alle bezorgmomenten steeds vol zaten dus ze had zelf Picnic een whatsappje gestuurd om te vragen hoe laat ze wel kon bestellen en is vervolgens tot 00:00 wakker gebleven om te bestellen, ik ging kapot. Ze is 93!

Overigens vraag ik me wel af wat er zou gebeuren als ze onverhoopt toch ziek wordt, ze is vrij uitgesproken over haar “niet reanimeren” keuzes en heeft een uitgebreide euthanasie-verklaring. Ik durf het niet te vragen, vind het te confronterend.

52 likes

Ik spreek mn fam in het buitenland eigenlijk niet. Heel af en toe via social media. Ik was eigenlijk van plan om ze dit jaar weer op te gaan zoeken. Maarjaa

Ik wil eigenlijk mn neefje dmen hoe het daar gaat. Maar t voelt ook weer zo gek zo van "Hey ja meer dan 10 jaar niet meer gezien maar nu maak ik me ineens zorgen "

Ik zou het gewoon doen. Je kunt toch vragen hoe het nu met hun gaat daar? Ook al heb je ze al een poos niet gesproken, ik zou het zelf niet vervelend vinden als iemand dan ineens weer een berichtje zou sturen hoor :slight_smile:

3 likes

Je hebt gelijk! Heb hem een berichtje gestuurd. Word er gelijk helemaal emo van hahaha. Ik had ook gewoon braaf op tijd moeten gaan slapen.

7 likes

Goed zo!

1 like

En anders nemen die dokters wel de beslissing voor haar en voor de familie. Daar zijn de IC artsen op getraind. @Flamoes

2 likes

Sorry dubbelpost, ik lees hierboven aantal keren over een briefje net niet-reanimeren en niet-beademen. Ik vind dat alleen maar goed dat ouderen daar bewust van zijn. De laatste jaren wordt in de zorg veel aandacht besteedt aan ‘advance care planning’, waarbij een van de belangrijke punten zijn wat te doen in een ernstige situatie bv een longontsteking, behandel je dat alleen met wat antibiotica en als dat niet helpt stop je er dan mee? Of je ga je alsnog naar de IC voor beademing etc. Het helpt enorm als patiĂ«nten hier wel eens over hebben nagedacht. Dat maakt voor mij als arts de beslissing ook makkelijker om niet naar de IC te laten gaan.

13 likes

Voor zover ik nog weet uit mijn coschappen een paar jaar terug, hoort het beleid en de behandelbeperkingen (o.a. wel/niet IC, wel/niet reanimatie, wel/niet beademing) in principe besproken te worden wanneer een patiënt wordt opgenomen.
Bij jonge mensen werd dit vaak wel overgeslagen, maar bij oudere mensen is het wel goed om dit te bespreken. Vaak willen oudere mensen namelijk helemaal niet meer zulke intensieve dingen, zeker niet als besproken wordt dat de kans dat ze er goed uitkomen, niet heel hoog is.

Maar goed, ik werk niet in een ziekenhuis en weet niet hoe hectisch het is en of men hier aan toe komt nu. Maar dit soort dingen kan je als patiënt dus zeker wel aangeven.

2 likes

Nee, ik wil geen risico nemen. Mijn vader zit al in een risico groep dus no way dat ik op een afstandje ga staan en dan ineens toch hem besmet ofzo. Ze wonen ook in brabant waar al de meeste besmettingen zijn, en in dit geval volg ik en de rest van ons gezin toch wel liever de aanbevelingen vanuit het RIVM op.
Wij videobellen gewoon en vind dat prima, liever had ik ze in het echt gezien maar in dit geval neem ik liever het zekere voor het onzekere.

1 like

https://www.fnv.nl/corona

5 likes

ik was dus net naar de kruidvat, met een lijstje zodat ik voorlopig niet meer terug hoef, en wat heb ik een medelijden met die medewerkers
het begon al met de mandjes bij de deur die je moest meenemen zodat ze wisten hoeveel mensen er binnen waren, er waren mensen die zeiden: ik hoef geen mandje!!! nee hoor hoef maar 1 ding!!1
en die paden zijn gewoon te smal om voldoende afstand te houden. ik heb uiteindelijk maar alle niet essentiĂ«le dingen van m’n lijstje geschrapt omdat ik zsm weg wilde daar.