Coronavirus #3

echt zooo bizar dit, mijn nichtje zou eindexamen doen en is echt helemaal in shock

1 like

Op dit moment hebben ze helemaal geen klanten in hun restaurant en dus, zonder die tegoedbonnen, nul inkomsten maar wel de lasten (huur, personeel, producten die ze niet kwijt kunnen, etc.). Door nu een cadeaubon te kopen geef je ze inkomsten om (hopelijk) te kunnen blijven bestaan. Dan moeten ze inderdaad straks een ā€œgratisā€ service verlenen, maar dat valt in een periode dat ze weer open zijn en ook weer vol betalende klanten zitten. Zo blijft er dus hopelijk een doorlopende (zij het veel lagere) stroom van inkomen waardoor een restaurant kan blijven bestaan.

7 likes

Ja ik weet niet. Ik zie niet staan dat suikerfeest door mag gaan of dat je nog een eerste communie mag doen ofzo. Dus dan denk ik doe dit nou niet.

5 likes

ik was in eerste instantie niet eens bang voor mezelf, maar als ik deze enge verhalen steeds zo lees en zie en hoor (op fb ook genoeg van zulke gevallen en nieuwsberichten)
pff…

1 like

Mijn vriend is ook gestopt met scheren. Maar volgens mij ook met tandenpoetsen. Hij stapt zijn bed uit en gaat achter de laptop zitten. Vervolgens drinkt hij alleen maar koffie en dan vindt hij het raar als ik geen kus wil. :woman_facepalming:

28 likes

Dit dus. Ik wil dit verhaal niet op mezelf betrekken. Maar personeel krijgt gewoon loon door werktijdsverkorting. In ieder geval dat is wat de overheid zegt. De ondernemer zelf krijgt niet zo’n vangnet. Die ontvangt een percentage van de winst per maand. Maar die winst ontbreekt nu volledig. Dan kan je geld trekken uit je zaak maar in deze situatie is dat natuurlijk niet erg slim al dan niet onmogelijk. Ik ben zelf in dienst maar mijn vriend niet. De hypotheek aankomende maand betalen is al een probleem. Naast het hele bedrijf waar vaste lasten betaald moeten worden heb je ook nog je thuissituatie. Dit is niet om te zeiken hoor, maar meer om de situatie aan te tonen en hoe nijpend dat is voor velen. Of nog erger.

4 likes

Leerlingen slagen op basis van hun schoolexamens, dus ze kunnen wel een vervolgopleiding gaan doen. Het is niet dat ze nu allemaal een jaar uitloop hebben.

2 likes

Ik was in eerste instantie niet bang,veel te naïef zelfs in het begin maar het is gewoon vreselijk! De beelden uit Italië maken mij misselijk, het idee dat je in je eentje ligt te sterven. Het leger moet worden ingezet om de lijken te vervoeren, patiënten die op de wachtkamers liggen.
En dan mensen die zich druk maken over hun vakantie, nou 1 ding al was dit over het zou zo niet gepast voelen voor mij om in de zomer aan het Gardameer te liggen terwijl het land in diepe rouw is.

6 likes

Misschien is het hier al genoemd. Maar tussen December en Februari hebben 21 miljoen Chinezen hun telefoon opgezegd. In China moet je een telefoon hebben voor zorg, en het kan dat de daling (deels) komt doordat mensen hun werktelefoon hebben weggedaan.

Maar het feit dat de crematoria in Wuhan volgens ooggetuigen 24/7 aan het werk waren denk ik dat in China veel, veel meer mensen zijn overleden dan wij denken.

Je slaagt op basis van je schoolexamencijfers. Ze krijgen dus gewoon een volwaardig diploma en het vervolgonderwijs ontwikkelt een begeleidingstraject voor deze leerlingen.

1 like

Die nu in Nieuw Zeeland zitten?

Positief ding aan dit thuiswerken (vandaag is mijn eerste thuiswerkdag ivm werken in het onderwijs); mijn studeerkamer is straks hartstikke opgeruimd en leuk!
Een gezellig klein whiteboard, spulletjes aan de kant, laptops op een standaard.
Moet wel zeggen dat ik dus eerst naar de action moest om inkopen te doen (eettafel ging niet, dan liep het bloed uit mijn hand weg), maar dat heb ik heel vroeg gedaan zodat ik bijna niemand tegen kwam.
Ik denk dat ik een prima werkkamer heb aan het einde van de week :stuck_out_tongue: !

Zouden mensen hierdoor juist nog meer gaan hamsteren? Lijkt me echt kut. Moet je al in een wachtrij staan om de winkel binnen te mogen, is alles opšŸ˜‘

Edit: wellicht overbodig, maar uiteraard snap ik de maatregel wel en vind ik het ook goed dat dit wordt uitgevoerd!

3 likes

Ah, mijn moeder appte net dat het ineens tot haar doordringt dat 1 juni echt nog lang duurt… Ik belde haar daarna even en ze was het meteen alweer aan het relativeren:

• maar gelukkig is het lekker weer en gebeurt dit niet in de winter!
  • pietje en klaasje hebben het veel erger, hun moeder is ziek in een verpleeghuis en die mogen ze nu niet opzoeken.
  • gelukkig is het niet vorig jaar, net na het overlijden van je vader.
  • oh, ik had verwacht nog slechter te slapen dan anders, maar ik slaap gelukkig goed!

Haha, vind het zo fijn dat ze altijd positief denkt.

44 likes

wel onder de betaalmuur

Ja ik heb ook wat positieve kanten verzameld:

• veel geld besparen, wat ook fijn is in het geval ik mijn baan verlies
  • het huis is nog nooit zo schoon geweest omdat ik allemaal rotklussen nu zie als leuke activiteiten
  • de afwas wordt elke dag gedaan
  • elke dag tijd om een youtube filmpje met oefeningen te doen
10 likes

Denk dat hier wel genoeg Psychologie achter zit. 2 weken geleden mochten we geen handen meer schudden, toen maakte iedereen nog geintjes daarover…

Behalve mijn Italiaanse collega’s die hielden zich er direct aan…

Trump wil zo snel mogelijk de economie weer draaiende houden… Wat een loser.

Weet iemand toevallig waar de regels staan over hoeveel mensen er in een winkel mogen komen? Wordt dat bepaald door de overheid, verschilt het per vierkante meters of is het je eigen verantwoordelijkheid als winkel indien er maar 1,5 meter afstand wordt gehouden? Ik kan geen duidelijke informatie vinden op de website van Rijksoverheid.

Op de nos app staat volgens mij 1 per 10 vierkante meter

Plus verplicht winkelwagen of bij kleine winkels een mandje

1 like