Coronavirus #3

Oh ik hoop 't ook voor haar! Hoorde al allemaal verhalen over vluchten die last minute gecanceled worden enz…

1 like

De maatregel over bijeenkomsten tot 1 juni gaat over de ‘openbare samenkomsten en vermakelijkheden’ uit art. 174 van de Gemeentewet. Een kantoor valt meestal niet onder dit artikel (tenzij openbaar gebouw zoals een gemeentehuis). Het kan wel horeca betreffen, maar volgens mij zien ze dat nu even als losse groep met eigen maatregelen en einddata.
Verder gaat deze maatregel pas in werking als de gemeente een noodverordening uitvaardigt. In die noodverordening staat dan gedetailleerder wat gaat gelden voor welke situaties en evt welk type bedrijven

Deze link legt het specifieke wetsartikel nog iets meer uit

https://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/toezicht

Edit: oh ik zie dat je vooral ook zit met het verschil tussen de data voor bijeenkomsten en op kantoor werken. De datum 1 juni zullen ze gekozen hebben om de twijfel weg te nemen bij de organisatoren van festivals etc. Die weten nu of het zin heeft door te gaan met de voorbereiding of niet.
Als ‘gewoon’ kantoor met thuiswerkers ben je wat flexibeler en zou je bijvoorbeeld al je medewerkers morgen alweer op kantoor kunnen uitnodigen als dat weer mogelijk zou zijn. Die kantoren staan er toch al. Een festival bijvoorbeeld moet nog ‘gebouwd’ worden dmv investeringen (zowel geld als mensen)

3 likes

Maar in de praktijk wordt het lastig om 1,5m afstand te houden in een kantoor waar duizend man werken. En vervoer naar kantoor (treinen) gaat denk ik ook niet helemaal lukken.
Het staat nog niet vast, maar ik houd zelf maar een verlenging in mijn hoofd. Kan het altijd meevallen (of tegenvallen, als we misschien tot juli/augustus mogen/moeten thuiswerken zoals een vriendin zei :sweat_smile:)

1 like

Ja ik denk ook zeker dat de maatregelen met nu 6 april als datum zeker ook zullen worden verlengd. Heb m’n edit nog iets uitgebreid om te proberen beter uit te leggen waar volgens mij het verschil in data vandaan komt

1 like

Wat afschuwelijk dit. En wat erg dat er maar een klein stukje hierover in de krant staat. Juist dit zou breed op de televisie en social media moeten komen.

6 likes

@ellegirltalk en @Celeone Trouwens gaat het bij die bijeenkomsten tot 1 juni over zaken waar de burgemeester sowieso al wat van mag vinden. Die krijgt nu alleen meer handvatten.

Ik zit niet genoeg in die materie, maar er gelden andere regels voor een gewoon kantoor. Dus daarom zal je die maatregelen los moeten zien van de regels die gelden voor bijvoorbeeld feestjes

Wel zou ik echt graag een meldpunt willen hebben waar je idiote werkgevers kan melden. Die lui die nu onnodig hun personeel naar kantoor laten gaan zijn een stelletje moderne slavendrijvers en moeten worden aangepakt

5 likes

Ik schrik echt van de berichtgeving vanuit de usa. 25.000 gevallen in nyc en elke drie dagen verdubbeling. En dan politiek zo’n idioot aan het roer.

5 likes

Plus hun zorgsysteem en een gebrek aan sociale vangnetten

7 likes

Oh wow en die 25.000 is ook nog eens alleen New York?!

1 like

Ik heb een paar musea, theaters, streamings een podcast in t document gezet! Zodat we in ieder geval nog een beetje culturele dingen kunnen blijven doen als we afleiding nodig hebben.

3 likes

Hahah ja echt duidelijker wordt het zo niet. Denk dat er inderdaad niets anders op zit dan wachten tot 6 april of een nieuwe persconferentie.

Vind het ook jammer dat de maatregelen worden opgenomen in teksten vol lange zinnen. Ook die persconferentie zat vol lange zinnen. Het maakt het er niet duidelijker op voor mensen. Zeker niet omdat er ook steeds meer bij komt.
Korte, bondige, simpele opsommingen en uitleg op 1 website geplaatst zouden zoveel fijner zijn. En stroomschema’s. Ik hou van stroomschema’s :inlove:

4 likes

Dit gevoel heb ik dus!!

4 likes

Ja alleen new york. En dan heb je een president die om de economie wil stimuleren door de grenzen weer open te stellen.

@Monstertruck jemig wat erg. En dan is de tegemoetkoming een paar duizend euro per huishouden?

Ik zou 288 dagen met 2 personen met 48 rollen moeten doen. :upside_down_face:

1 like

Wat heb ik mij vandaag op sommige momenten geërgerd, kwamen bij een zorginstelling een besmette overledene halen en echt iedereen liep er vrolijk rond zonder bescherming. Kon natuurlijk niet mijn mond houden maar dat werd niet in dank afgenomen, gelukkig stond mijn manager achter mijn opmerking.

15 likes

Niet-cruciaal is toch niet hetzelfde als nutteloos
Voel jij je nu meer nutteloos dan eerst door die lijst?

1 like

Hebben jullie meegekregen dat Texas en Ohio mooi even gebruik hebben gemaakt van de coronamaatregelen door abortussen als ‘niet-essentiële procedures’ te bestempelen die dus niet mogen worden uitgevoerd om ‘het systeem niet te belasten’ voor toekomstige corona-gevallen?

8 likes

Thanks voor het delen trouwens! Ik heb me aangemeld en heb deze week een (online) intake :cheer:

3 likes

Nee echt hè, snap ik gewoon echt niet.

Ja dat is volgens mij voor iedereen die na een bepaalde data hier is aangekomen. Maar nu met de lockdown, moet je natuurlijk sowieso in isolatie… Denk dat donderdag echt de laatste vluchten naar NL nog gaan, dus hopelijk heeft ze geluk!