Coronavirus #3

Ik belde net de gemeente en ik mag mijn rijbewijs officieel niet eens verlengen ook al verloopt ie 22 april.

Heb gezegd dat ik hem wel echt nodig heb voor mijn vitale beroep, en nu mag ik wel.

• ik fiets elke dag een half uur heen en terug. :no_mouth:, maar voor noodgevallen heb ik hem wel heel graag. -
38 likes

Ja exact! Haha, precies daarom wilde ik het hier vragen. De consensus is hier heel duidelijk ā€œmet nieuwe personen daten kan nu echt nietā€, maar in principe is er dus geen verschil tussen mijn date en mijn vriend, behalve dus het label dat eraan hangt. En toch voelt het voor mezelf veel vanzelfsprekender om mijn date af te zeggen dan om mijn vriend niet meer te zien.

@Kusjessoldaat Wat een leuke tip, ik luister die podcast altijd graag! Ik ga hem zeker luisteren, thanks :blush:

@morale Ja, hier heb je wel een goed punt. Mijn date heeft ook een vriendin, zij wonen samen, en zij komt ook weer met mensen in contact in haar dagelijks leven… Dus de cirkel van ā€˜potentiĆ«le via-via besmettingen’ wordt dan ineens wel veel groter. Dit is wel de meest objectieve manier om het te bekijken denk ik :blush:

@Keaton Eigenlijk heb jij natuurlijk gewoon gelijk (hoewel in de richtlijnen staat dat met twee personen binnenshuis afspreken wel mag)! Ik houd ook zeker geen 1.5 meter afstand tot mijn vriend, haha. Maar ik kan het toch niet over mijn hart verkrijgen om hem niet meer te zien. OkƩ, nog ƩƩn poll dan. Voor degenen met een partner waar je niet mee samenwoont:

• Wij zien elkaar nu niet
  • Wij zien elkaar wel en reizen met het OV naar elkaar
  • Wij zien elkaar wel, maar reizen niet met het OV

0 stemmers

1 like

Ik vind eigenlijk dat je gewoon zo min mogelijk mensen moet zien en ik vind je vriend of date niet noodzakelijk. En als je dan toch afspreekt moet je volgens de regels 1,5 meter afstand houden en het lijkt me sterk dat mensen dat met hun vriend of serieuze date doen. Dus dan denk ik van nee blijf gewoon maar thuis. Tuurlijk kut als je niet samenwoont met je partner maar ja de situatie is nu eenmaal rot en daar moet iedereen mee zien te dealen. Iedereen moet die regels volgen en die gelden niet opeens niet voor mensen die niet samenwonen met hun partner want dan blijf je aan de gang met uitzonderingen maken. Maargoed ik ben dan ook best wel streng hiermee, ook voor mezelf overigens. Al heb ik geen relatie of dates dus ook gewoon makkelijk praten, daar ben ik me bewust van.

Edit: oeps langer bericht dan ik verwachtte, wilde even mijn stem toelichten haha.

11 likes

Ja ik vind dat ook apart. Trek dan gewoon ƩƩn lijn, het is niet alsof je iemand ineens niet meer kan besmetten als je elkaar een ja-woord hebt gegeven.

Ja precies. Er is ook wel een verschil tussen een date en een willekeurig persoon. Met de ene houd je 1,5 meter afstand met de andere niet.

Ik had trouwens gestemd nadat ik alles gelezen had, en wat ik al zei dan ziet ze 2 mensen en ik zou de grens bij 1 trekken.
Maar eigk weet ik ook gewoon niet zo goed wat ik zou doen. Ik woon samen met m’n vriend en kan me niet voorstellen dat de situatie anders is dan dat.

4 likes

Maar er is voor mijn gevoel wel een verschil tussen samenwonen en bijv alle twee bij je ouderlijke gezin. Want in eerste geval zie je alleen je gezin: verder niemand, behalve dat 1 uit het gezin waarschijnlijk boodschappen doet, en (Bijv in ons geval) er 1 in een vitale sector werkt dus alsnog genoeg mensen ziet.

Maar stel je woont alle twee bij je ouders, of anderszins in een samenlevingsverband (met vrienden/huisgenoten oid). Dan heb je potentieel:
Gezin 1:
Vader in vitale sector - ziet mensen genoeg de hele dag
Moeder is thuis, doet een keer boodschappen.
Zus ziet vriend van ander gezin nog regelmatig (en dat gezin heeft ook weer contacten)
Jijzelf ziet dus je vriend(in)

Gezin 2:
Moeder in vitale sector,
Broer in vitale sector
Zus heeft vriendje
Jijzelf zit je vriend(in)

Dan is er toch heel veel meer keer mens contact als je kiest je vriend(in) te zien dan wanneer je in 1 huis woont en je ouders, broers/zussen effe niet meer ziet?

Note: ik heb al eerder gezegd dat ik blij ben niet in deze situatie te zitten omdat ik ook niet goed zou weten wat te doen. Is dus geen aanval ofzo naar niet-samenwonende liefjes die elkaar zien hihi

Oh ja ik weet dat je idd thuis mag afspreken, maar ook dan geldt die 1,5meter dus dat maakt niet echt verschil. Ik spreek zelf niet met mensen thuis af omdat ik dat niet nodig vind en me er niet prettig bij voel, maar als mensen dat wel doen en zich daarbij aan de afstandregels houden dan vind ik dat gewoon prima.

Weetje je hebt ook helemaal gelijk @Eddie.
Toch ben ik gewoon wel zo’n egoĆÆst dat ik echt niet mijn vriend kan missen. Ik kan het gewoon echt echt niet
Zeker niet als dit tot 1 juni aanhoudt

6 likes

Het gaat niet om een label maar dat het beter is om je te beperken tot ƩƩn persoon te zien dan meerdere mensen als er geen nood bij zit. Die ā€˜date’ die je nog niet ontmoet hebt kan altijd wel zeggen dat hij niemand anders ziet maar wĆ©l met andere vrienden/familieleden/vrouwen afspreken zonder dat je het weet. Het gaat de meeste mensen meer om veiligheid om verspreiding van het virus tegen te gaan dan dat mensen een dubbele moraal hebben over een persoon waarmee je een relatie hebt en een onbekende date.

2 likes

Volgens mij bedoelt @NoyraSoturi met ā€˜date’ niet een willekeurig persoon die ze nog nooit gezien heeft, maar iemand die ze regelmatig ziet maar waar ze (nog) geen relatie mee heeft!

2 likes

ahh! overheen gelezen

Woon samen met vriend, hebben schoonma in huis omdat ze anders in een hotel of een bouwval moet zitten.
Verder zien we allebei niemand.
Begin m’n eigen familie nu wel heel erg te missen.

Ik heb overal nee maar vind het van heel veel dingen afhankelijk haha. :crazy_face:

1 like

Ben het eens met Penny_Lane eens. Zo blijft de besmettingsketting maar opstarten. Op dit moment zie ik alleen mijn vriend, omdat we samenwonen. Mijn ouders en zus wonen om de hoek, maar hen ga ik niet bezoeken omdat ik het niet verantwoord vind. Daarnaast behoort mijn vader tot de risicogroep dus wil het risico absoluut niet nemen. En mijn vrienden spreek ik wel door te video bellen.

Ik vind de situatie zo kut. Ben de afgelopen tijd ook zo teleurgesteld geweest in mensen.
Begin maart te horen gekregen dat de longen van mijn vader een jaar of hooguit twee jaar meegaan. Onderzoek is nog gaande of er medicijnen zijn die de aftakeling van zijn longen remmen/vertragen. Ik ben al bang dat door het hele corona gebeuren ik mijn vader nooit meer kan zien en om dan te horen en zien hoe laconiek sommige mensen omgaan met de maatregelen frustreert mij enorm.
Ik kan me niet voorstellen hoe dat moet zijn voor de mensen die werken in de zorg.

Ik ben blij dat de maatregelen zijn aangescherpt en dat meer mensen het serieuzer nemen. Het zijn (voorlopig) maar twee maanden dat je mensen fysiek niet kan zien doe gewoon je best hoe moeilijk dat ook is. Wanneer alles weer normaal is heb je je hele leven nog om in alle vrijheid te leven.

11 likes

Mee eens! En toch is het opvallend dat de meerderheid (waaronder ik dus, met mijn vriend) in de polls die ik plaatste hun partner wel gewoon blijft zien. Dit maakt me er wel van bewust hoe hypocriet ik ben in dat ik in alles de regels opvolg, maar hier kennelijk tegen de grenzen van mijn goede burgerschap aanloop. Wat mij betreft kan klagen over eenzaamheid trouwens altijd hoor, ook nu. Ik begrijp de argumenten om dat nu even voor je te houden, maar ik ben persoonlijk voorstander van het ellende-troefkaartprincipe :blush:

8 likes

Oh sorry misschien kun je dat beter BOVENAAN je poll zetten

Mijn vriend is nog aan het werk, het bedrijf heeft nu ongeveer 10 mensen tegelijk op de vloer en hij reist met het ov (buiten de spits thank god). Omdat hij een semi-vitaal beroep heeft en we samenwonen, zorg ik dat ik met niemand contact heb want we hebben geen idee wat hij mee naar huis neemt. Ik wil het niet op m’n geweten hebben dus ik zit binnen, doe m’n best om met een grote boog om mensen heen te lopen als ik de honden uitlaat en beperk boodschappen tot eens per 1,5 week.
Zo probeer ik m’n verantwoordelijkheid te nemen. Ik heb geen idee hoe we dit zouden doen als we niet zouden samenwonen, dan zou ik het misschien niet aandurven om hem te zien. Nu heb ik me erbij neergelegd dat we misschien besmet worden.

1 like

Ik mis mijn familie ook. Mijn vader is echt een super risico groep en mijn moeder ook dus die mogen van mij onder geen beding met ons in contact komen zolang wij de hele dag mensen zien op het werk.

2 likes

Ja maar Penny, het is echt niet eerlijk dat mensen zonder partner waar ze mee samenwonen nu niemand ter vervanging mogen zien!

Sorry hoor, feit is dat met hoe minder mensen je in aanraking komt, hoe beter op dit moment. Ja kut dat je dan misschien alleen zit maar dat is dan toch echt dikke vette pech. Kan iedereen overkomen. Deal with it Kim, there are people dying…

8 likes