Volgens mij hebben vitale sectoren geen recht op werktijdverkorting
Ah ok, dat wist ik niet! Dan heb ik niets gezegd
Wat maakt voor jou het verschil? Het is toch nog steeds hetzelfde contact dan? Zoals eerder gezegd, een virus maakt echt geen onderscheid in maatschappelijke labels hoor.
(ik ga hier even uit van iemand met wie je al een tijdje vast date maar waar je nog niet het label relatie op hebt geplakt, niet een eerste tinderdate of scharrel of ander vaag/los contact).
Ik heb het er dus wel over dat laatste n.a.v. iemand die hier in het topic zei om met iemand afgesproken te hebben die je nog maar vaag kent. Dat vind ik dus niet kunnen omdat je van zo een persoon niet weet wat voor sociale contacten die allemaal heeft en hoe goed ken je nou zo iemand om erop te vertrouwen.
Waar jij het over hebt dat is denk ik hetzelfde als wat ik bedoel, iemand die je al goed kent en je bent exclusief, het gaat mij niet om de label maar om iemand waarvan je weet hoe zijn/haar dag eruit ziet en je er dus ook op kan vertrouwen dat als die zegt weinig andere mensen nu te zien dat het ook echt zo is.
Ja daar ben ik het zeker mee eens!
beetje offtopic
Ik zie zelf op het moment helemaal niemand (geen familie/vrienden/date) en voor nu is het nog wel vol te houden maar ik ben benieuwd wanneer het echt niet meer te doen is. Vind het vooral ook interessant om te zien hoe iedereen hier anders instaat en de beargumentatie daarvoor. De waarde die mensen hechten aan maatschappelijke labels. Meer vanuit theoretisch oogpunt trouwens, ben het er verder helemaal mee eens dat het voor de huidige situatie natuurlijk, objectief gezien, beter is als je niemand buiten je eigen huishouden ziet. Maar ja dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd.
Haha ohh ik zie nu dat ik je bericht verkeerd interpreteerde. Dacht dat je er voor pleitte dat, als je niet samenwoont, je vriend beter sowieso niet kunt zien. En dat dan online contact best prima is. Daar viel ik over uit algemene irritatie, maar nu lees ik dat je het bedoelde als met een losse date dat je die dan maar online een keer doet. Ja, eens. Ik las het dus als een surrogaat van contact in een vaste relatie.
Dit lijkt mij ook echt vervelend. Ik hoorde van een collega die alleen woont en ouders in risicogroep heeft zitten dat hij nu de hele dag alleen thuis zit en dus ook niemand ziet/spreekt. Ja af en toe de collega’s die hij nodig heeft spreekt hij wel.Maar hij verveelt zich natuurlijk wel in het weekend bijvoorbeeld.
En juist voor die mensen hoop ik dan dat ze hun sociale leven via social media nog kunnen bewerkstelligen gamen met je vrienden ofzo, ik noem nu maar wat.
Ik heb ook expres paar vriendinnen van mij geappt waarvan ik weet dat ze alleen wonen en geen relatie hebben, soort van chitchat apps, maar vind ook wel dat het vanuit die mensen ook moet komen. Ik ga niet vanuit maatschappelijke verantwoording contact opnemen met iedereen waarvan ik weet dat zij nu weinig mensen zien (want wie weet zitten zij ook niet op mij te wachten?). Dus zou ook vooral zeggen als jij je ook wat eenzaam voelt, probeer zelf ook met vrienden, familie contact te zoeken.
Ik vind dit echt een veroordelend bericht
Zoals ik al zei ja zie mijn vriend en ik weet heus wel dat het een egoïstische keuze is in dit corona tijdperk maar ook wij hebben hier hele duidelijke afspraken over en zien echt uitsluitend elkaar.
Ik vind mijn mentale gezondheid ook heel belangrijk en zonder teveel in details te gaan ga ik momenteel door heftige periode in mijn leven omdat mijn leven momenteel ook los van corona op zijn kop staat. Die knuffel heb ik gewoon even nodig…
Voor de rest neem ik alles uiterst serieus, heb 2/3 van mijn inkomen waar ik heel afhankelijk van ben al niet meer omdat ik er voor heb gekozen nog maar met 1 cliënt te werken ipv meerdere om risico’s uit te sluiten. Schijt hebben vind ik dan ook echt pijnlijk om te lezen, ik zie nog maar 1 iemand momenteel in mijn leven ik ga niet naar een tequila party
Weet iemand waar ik dat plaatje kan vinden van als je 1 persoon ziet dan besmet je zoveel mensen. Als je 5 mensen ziet besmet je zoveel mensen? Als je 10 personen ziet etc?
Ben echt boos op iemand op het moment die nog Jan en alleman blijft zien en wil dat doorsturen.
Edit: preek gegeven en geloof dat het geholpen heeft
Ik werk in een winkel en wij zijn nog gewoon open. Nu is er natuurlijk niks te doen in de winkel en kreeg ik te horen dat ik mijn overuren deze tijd dan maar moet inzetten. Snap dat het voor hen ook lastig is maar dit kunnen ze niet verplichten toch? Ze zei nog, ja anders moeten we contracten gaan passen etc.
Ik denk dat je er als leek weinig aan hebt om precies te weten hoe de besluitvorming momenteel verloopt, omdat je hem niet kan duiden. Je weet niet hoeveel zwaarte een bepaalde overweging heeft, je kan de ketting van belangen en overwegingen niet zien en je mist de achtergrondkennis en vaak ook de bestuurlijke kennis om de keuze te kunnen begrijpen. Als de overheid nu zegt: RIVM adviseerde x, we kozen om y, toch voor z, zorgt dat alleen maar voor maatschappelijke paniek en “WE DOEN HET VERKEERDE111!”. Je merkt nu al dat iedereen met een beetje kennis van excel de raarste scenario’s in elkaar fietst en vervolgens zegt: het RIVM heeft het fout, het gaat helemaal de verkeerde kant op. En bedenk ook wat dat met mensen doet: als je constant het idee hebt dat de verkeerde beslissingen worden genomen, heeft dat denk ik ook enorm veel invloed op je stemming.
Daarnaast wegen de Y factoren die wellicht niet direct te rijmen zijn met harde wetenschappen ook mee. Sentiment in de maatschappij is wel degelijk een enorm belangrijke factor om rekening mee te houden. Je kan wel op harde kennis blijven varen, maar als de helft van je bevolking huilend in de woonkamer kapot zit te gaan van zorgen, zijn de gevolgen wellicht groter. Klein voorbeeld: er was geen sterke onderbouwing om de scholen te sluiten, maar de maatschappelijke onrust had toch een sluiting tot gevolg. De gemoedsrust, bereidwillendheid van de burger is ook een hele belangrijke factor. Daaraan voorbij gaan heeft wellicht grotere gevolgen dan het virus zelf.
Ik ben vanuit mijn werk betrokken geweest bij de beslissing om het centraal examen niet door te laten gaan en vond dat die beslissing enorm zorgvuldig genomen is. Ik denk dat die beslissing puur op basis van kennis niet nu al genomen was. Maar dan ga je voorbij aan alles wat in de “lucht” zit. Op papier is het soms niet eens de meest logische keuze die gemaakt wordt en op papier verdwijnt zeker als de besluitvorming zo onwijs snel gaat vaak ook een flink stuk nuance.
Wil er niet mee zeggen dat besluitvorming niet transparant mag zijn. Ik ben bijvoorbeeld helemaal pro een mogelijke audit van bepaalde beslissingen die in deze periode zijn genomen, vind dat beslissingen en argumentatie zo snel mogelijk bij de burger moet zijn (wat nu ook gebeurd he, de politiek is altijd volgbaar, de persconferenties zijn volgbaar en de minister president heeft ons allemaal toegesproken en uitgelegd hoe de komende periode eruit ziet en wat er van ons verwacht wordt). Het is cruciaal om te documenteren en onderzoeken om van te leren en in de toekomst te weten hoe zaken zijn aangepakt, maar transparanter dan het nu is: ik denk dat veel mensen daar niet bij gebaat zijn.
Ja als je hier de reacties leest niet… Zolang je samenwoont mag het
Ik app, bel en facetime elke dag met vrienden en familie! Dus voor nu is het gelukkig nog wel te doen, maar wat iemand ook al zei, het is anders dan in het echt en op den duur ga je fysiek contact wel echt missen. Een skype-date is toch niet hetzelfde als een echte date, hoe gezellig ook. Ik ben ook wel echt een extrovert persoon dus dat helpt natuurlijk niet mee.
Het is dus ietswat kinderachtig, maar bij jeugdjournaal is dus bewezen dat het sandwichen van nieuws (en een aantal andere factoren) positief effect heeft op de gemoedsrust van kinderen. Denk dat het supergoed is dat het journaal en nieuwsapps nu ook bewust positief nieuws blijven delen.
Je geeft aan dat je het niet snapt, in mijn hoofd zit het zo:
Als je samenwoont moet je elkaar zien, de enige andere optie is je partner uit huis te zetten.
En dat contact kan je dus niet limiteren, terwijl dat met een partner op afstand wel kan en al het onnodige contact op dit moment dus wordt afgeraden.
Nou de discussie of je je vriend waar je niet mee samenwoont nog kan zien of niet …
Hahaha
Mijn bestie is ook universitair docent en ik hoor dit echt precies in haar stem :’)