Coronavirus #3

Nu we toch bezig zijn, wat zouden jullie in mijn situatie doen? Ik twijfel namelijk zelf heel hard.

Kort geschetst: ik ben een belgische die werkt in Nederland, hier normaal ook in de week verblijft en in het weekend naar “huis” ga in België waar ik officieel samenwoon met mijn vriend. Ik werk in Nederland in een ziekenhuis en heb een vitaal beroep maar heb geen direct patiëntencontact en momenteel zijn wij in 2 teams gesplitst om verspreiding tegen te gaan. Mijn vriend zit nu al bijna 2 weken thuis en heeft met niemand anders contact (mag ik toch hopen voor hem :stuck_out_tongue: ).
Het ziekenhuis heeft privé-reizen verboden waardoor ik in eerste instantie dacht niet naar België terug te kunnen. Maar omdat ik officieel in België woon, kan je dat eigenlijk schuiven onder “woon-werk” verkeer. Met het vignet kan ik ook nog makkelijk langs de grenscontroles.

Vraag: Ga ik toch naar huis op dagen dat ik niet in het ziekenhuis moet zijn, of blijf ik hier in Nederland dit hele gebeuren gewoon uitzitten?

• Naar België als je niet in het ziekenhuis moet zijn.
  • In Nederland blijven.

0 stemmers

Een maand geleden dacht ik nog: ‘het komt wel weer snel goed.’
En nu lig ik huilend, want werkloos, in bed. En dan lees je over het dodenaantal… zo kut allemaal

10 likes

Zo zie je de verwarring en de verschillende interpretaties maar weer omdat het niet zo duidelijk is benoemd en er ook verschillende dingen genoemd worden

Het ligt echt niet aan ons (niet sarcastisch)

5 likes

Even een side irritatie en niet per se op jou, maar “gewoon een online date” is echt niet hetzelfde als normaal daten. Mensen (9 van de 10 keer in een positie als samenwonend), zeggen dit echt vaak tegen me van “oh ja met nieuwe technologie is het bijna geen verschil”, ja het maakt het zeker makkelijker maar is echt geen equivalent aan daadwerkelijk contact. Je dynamiek is anders, je intimiteit is minder en je gespreksstof is oppervlakkiger. Fysiek contact is nodig om een relatie sterk te laten zijn. Natuurlijk is het prima te doen voor een paar weken maar ik vind het irritant dat mensen doen alsof het hetzelfde is want dat is het by far niet.

11 likes

Je kan gewoon naar je vriend toch?

Ik voel me echt rot woon in NL maar vriend in BE en nu zijn we van elkaar gescheiden aangezien we allebei moeten werken in ons eigen land en we niet naar elkaar mogen pff. Ben benieuwd hoe lang dit duurt…

1 like

Maar vervolgens mag je wel 3 mensen uitnodigen mits je afstand houdt …

Ahh nee wat rot :frowning: jij had vandaag toch een gesprek met je wg en je zat nog in je proeftijd toch?
Sterkte!

1 like

Jup en dat is precies wat ik bedoel met mijn laatste berichten. Onduidelijk en dat is heel jammer

Ik vraag me vooral al hoe het na 1 juno gaat zijn.( of welke datum dit dan ook voorbij gaat zijn) Want is het dan 31 mei zo van “Nou jongens dat was het dan morgen is alles open”
Hoe druk zal het overal zijn. Wat bestaat er dan allemaal nog qua horeca en winkels enzo.
En vooral daarna… hoop werkeloosheid denk ik. Pff

10 likes

Ja maar er zijn altijd weer uitzonderingen, dus ik zou zeggen pas lekker voor iedereen op en zeker als het gaat om niet noodzakelijk contact.

2 likes

Mss gaat t wel door tot 1 julo

12 likes

Jongens, kinderen waren toch uitgesloten van de 3 personen buiten regel?
Als ik na het eten een rondje wandel met twee volwassenen en twee “kleine” (zegmaar niet alleen kunnende zijn) kinderen, dan was het oké toch :face_with_monocle:

3 likes

heel jammer indd, deze verwarring bij vele mensen. dit staat er voor NL op rijksoverheid.nl

De aangescherpte en nieuwe maatregelen zijn:

Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk wanneer u niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen. Een frisse neus halen kan, maar doe dit niet in een groep. Houd altijd afstand van anderen (minimaal 1,5 meter) en vermijd sociale activiteiten en groepen mensen. Ook thuis: maximaal drie mensen op bezoek en hou ook dan afstand tot elkaar.

die 3 dikgedrukte zijn superduidelijk voor mij en daar handel ik naar. maar vervolgens komt dus dat van op bezoek gaan… ?
je zou ook denken, dus alleen als het noodzakelijk is als je op bezoek moet op de een of andere manier, want in eerste instantie je sociale contacten vermijden etc.

zucht

aanvulling: vervolgens wordt er antwoord gegeven in de q&a hierover

Blijf zoveel mogelijk thuis
Waarom moet ik zoveel mogelijk thuisblijven?
We hebben iedereen nodig in Nederland om verspreiding van het coronavirus in Nederland tegen te gaan en om kwetsbare groepen te beschermen. Het door iedereen zoveel mogelijk beperken van sociaal contact draagt hieraan bij.

Wat wordt er bedoeld met thuisblijven? Wat mag ik nog wel?
Voor iedereen geldt: blijf zoveel mogelijk thuis. Werk thuis als dit kan. Ga alleen naar buiten voor noodzakelijke boodschappen maar doe dit alleen, een frisse neus of de zorg voor een ander. Maar houd altijd 1,5 meter afstand en vermijd groepsvorming.

4 likes

Als het maar niet door gaat tot 1 augusto want dan word ik loco in de coco

37 likes

Gezien de situatie is dit toch the next best thing. Ik vind dat je nu heel erg doet alsof je absoluut geen mogelijkheden hebt en zoals je zelf zegt het is prima te doen voor een paar weken, dus ik snap je rant niet.

Ik doe overigens helemaal niet alsof dat hetzelfde is, alles staat ook in aanhalingstekens en daarbij zeg ik ook dat mensen die in een vaste relatie zitten dat het daar een heel ander verhaal voor is dan mensen die net met iemand 2 maanden daten.

Credits meme @Shadylady

15 likes

yes

1 like

Ja gezinnen mogen met elkaar naar buiten!

1 like

Dat snap ik, ik heb precies dezelfde situatie met mijn moeder. ‘Gelukkig’ werkt zij in de zorg waardoor ze nog onder de mensen is, maar ze kan het helemaal niet zo goed vinden met haar collega’s. Ik zou haar het liefst opzoeken en knuffelen. Dan maar kaartjes sturen, dagelijks facetimen en misschien haal ik haar wel over om een spelletje zoals Draw Something te downloaden haha, voor wat vrolijke afleiding. Je kan misschien ook met je moeder samen Netflixen, of is ze daar niet van? :slight_smile:

1 like

Ja klopt! En ik dacht eerst nog: ‘oh komt wel goed. Ik maak me niet druk want ouders die gebruik maken van kinderopvang krijgen nog toeslagen.’ Maarja het is toch heel onzeker allemaal. Hoelang blijven die toeslagen nog, blijven ouders gebruik maken van kinderopvang nu? En inderdaad ik zat nog in mijn proeftijd… 2 weken gewerkt daar. En ze wilt me heel graag terug als het allemaal weer loopt.

Maar wanneer is dat? Het is zo onzeker en kut.