Nou ja blijkbaar een hele hoop, getuige het feit dat dit topic vrijwel alleen nog maar een discussie is over wie allemaal nog wel of niet Vriend of Vriendin Pietje mag zien en op welke afstand dan en of ze nou wel of niet samenwonen en ook niet als het maar 1x per week is?
Ik verbaas me er zo over dat er nog zo’n verschil is tussen België en Nederland. Hier is nu steeds meer controle. En als dus blijkt dat geen reden hebt om onderweg te zijn oid ( met de wagen dan. Je mag wel nog wandelen enz, maar ook daar hangen veel regels aan vast) krijg je meteen een boete van €250
Ik heb onderhand een doa. Een digitaal overdraagbare aandoening.
Voel me zo nutteloos. Ik heb me per vandaag ziek moeten melden met keelpijnklachten. Ik heb de afgelopen week allemaal cliënten verzorgd die later positief getest bleken te zijn…
Ik voel me niet eens echt ziek, alleen keelpijn. En nu moet ik dit uitzitten plus nog 24 uur klachtvrij zijn tot ik weer aan het werk kan. En dat terwijl ze me zo nodig hebben op de afdeling.
Prince charles heeft corona.
Ik vind dit zo fucking heftig
Je bent niet nutteloos je doet op dit moment het beste wat je kan doen! Safety first
En beterschap
Ik liep net een trap op en toen ging mn been precies zo tintelen als dat gebeurt wanneer je op grote hoogte (als in bergen) beweegt. En toen dacht ik meteen “oh dus ik heb minder zuurstof in m’n bloed”, want dat signaleert dat getintel.
Maargoed het zal wel nergens op slaan want ik ben dit:
Dat rijtje is eigenlijk nu ook al een rijtje waarvan we in Nederland altijd al zeggen ‘moeten we dat nog wel doen?’ en waarbij we dan ernstig met de patiënt en familie bespreken dat een IC-opname misschien niet de beste optie is.
Ik zie op tegen de gesprekken met gezondere mensen die we anders zeker wel naar de IC hadden willen sturen, maar die straks misschien niet meer kunnen door plaatsgebrek. Dat soort oorlogs/derdewereldgeneeskunde zijn wij niet gewend hier.
Weet jij ook of er in zo’n fase 3 situatie ook mensen van de IC afgehaald worden om plaats te maken voor jongere, gezondere patiënten met hogere overlevingskans/ meer resterende jaren?
Ja vooral dat lijstje. Heel heftig
Oh dat is ook wel spannend inderdaad! Ik hoop voor jou dat het goed afloopt en je gewoon kan blijven!
https://nos.nl/livestream/2328332-verklaring-kabinet-na-crisisberaad.html
verklaring cabinet na crisisberaad
wel jaloers op m’n oma, want die kreeg vandaag hiervan poffertjes en die zijn heeerlijk
Ik heb ergens best wel moeite met al die mensen die nog in het buitenland zitten en nu allemaal teruggehaald moeten worden door BuZa. Ik begrijp het wel heel goed dat het super moeilijk is om te beslissen wanneer je teruggaat, want je bent op vakantie of op reis en dan is het toch lastiger om echt honderd procent mee te krijgen wat de ernst van de situatie is hier. Maar ik heb op verschillende instagrams van mensen al gezien dat ze een week geleden nog zeiden van ‘ja het zal wel meevallen, en anders blijven we nog een maand extra in de zon joehoe’. En nu lopen te stressen omdat de landen waar ze verblijven ‘opeens’ in lockdown zijn en de vluchten allemaal worden geannuleerd. Dan denk ik echt… ja chill dat het zo chill geregeld is in NL dat je allemaal wordt teruggehaald, maar je zadelt BuZa echt met mega veel extra werk op. Waarom heb je dan niet iets eerder geluisterd naar de roep om zo snel mogelijk terug te komen?
(en heb het natuurlijk niet over situaties zoals hier eerder vanochtend bijv werd gegeven van mensen die het nieuws niet hebben meegekregen doordat ze geen internet hadden)
Geen idee, maar ik kan me voorstellen van wel.
Realiseer je wel dat dat rijtje er heftig uitziet, maar dat dat ook nu al als heel kansarme patiënten gezien wordt. In Nederland raden we mensen ernstig af om een IC+ beleid in de computer te laten zetten als ze bijvoorbeeld volledig hulpbehoevend zijn. Een IC-opname met beademing maakt je nooit beter dan je was, als je nu van stoel naar aanrecht kun schuifelen kun je dat na een IC-opname waarschijnlijk niet meer, houd je dan een kwaliteit van leven over waar je tevreden mee kunt zijn? Ook mensen met een korte levensverwachting raad ik een IC-opname sterk af, van elke dag aan de beademing moet je gemiddeld een maand revalideren, omdat je zoveel spiermassa verliest. Bij een ‘gewone’ longontsteking lig je zo 5 dagen aan de beademing, heb je daarna nog 5 maanden leven over om te revalideren? En wil je die 5 maanden dan ook revaliderend/hulpbehoevend doorbrengen? Bij Corona weten we dat mensen nog veel langer aan de beademing moeten liggen, dus dat je ook, mocht je herstellen, nog veel langer aan het revalideren bent.
Afraden is misschien niet het juiste woord, want het blijft eigen keus en ik probeer niet te sturen, ik licht mensen goed in over wat ze van die situaties (reanimatie, IC-opname met beademing, etc) kunnen verwachten, en hoe het natraject er daarvan uit ziet, en ik stel ze vragen over wat ze zelf belangrijk vinden en zouden willen, en dan maakt de patiënt uiteindelijk een keuze waar hij zich goed bij voelt, maar heel vaak is dat toch dat ze kwaliteit boven kwantiteit stellen en kiezen om al die poespas achterwege te laten.
Dat is dan ook het verschil met dat pandemie-plan, dan gaan wij voor de patiënten beslissen. Ze kunnen het er allemaal mee eens zijn, maar het is dan niet meer hun eigen keuze.
Eens, zelfs mensen die zijn weggegaan tijdens de toenemende heftigheid. En dan zeggen ‘ja op het eiland hiernaast wel gedoe maar hier niet! Genietennn!’ Ik zat echt boos tegen de tv te praten dat ze dat soort mensen daar maar lekker moesten laten zitten want die zijn verdorie tegen beter weten in op vakantie gegaan.
jemig zeg wat heftig dit, dat kun je je als leek dus echt niet realiseren.
dat maakt me nog bozer over die foto’s van de haagse markt van vandaag (!!!)
Maar als de ICS het nu zo zwaar hebben, en ruimte gebrek beginnen te krijgen waar blijft dan gewoon die volledige lockdown? Is dat dan nu nog steeds niet nodig? Of komt ie er misschien toch nog aan, of niet?
Ik heb voor een aantal landen buza updates aanstaan (te lui om uit te schrijven) en vind het bij bijvoorbeeld Vietnam echt bizar dat mensen niet eerder zijn teruggekeerd. Dat land kreeg echt al best vroeg een negatief reisadvies, daar drie mails over gekregen, daarna een waarschuwingsmail dat het vliegverkeer afnam, daarna een vraag om je te melden en dringend advies om terug te keren. En toch zit daar nu nog een kennis onder het mom van “zo erg is het hier niet”.