Coronavirus #3

Dat vraag ik me ook af.
Ik dacht al veel eerder dat er een lockdown zou komen maar ze zullen deze zo lang mogelijk uitstellen Ivm de financiële gevolgen. Dus ja of die lockdown er ooit gaat komen ik zou het niet weten

1 like

De IC loopt een tijdje achter de besmettingen aan, mensen worden eerst een beetje ziek, dan zo ziek dat ze naar een ziekenhuis moeten en dan pas zo ziek dat ze naar de IC moeten (uitzonderingen daargelaten). De mensen die er nu worden opgenomen zijn dus al 7-14 dagen ziek. Als het aantal besmettingen met de huidige maatregelen daalt zal over een tijdje dat effect pas merkbaar zijn op de IC’s, dus misschien hebben de experts berekend dat de huidige maatregelen genoeg daling veroorzaken.

6 likes

Die volledige lockdown heeft zoals ik het begrijp niet zo heel veel zin. Het aantal besmettingen neemt af en de ziekteverschijnselen vertonen zich een stuk later, daardoor is het aantal oplopende gevallen eigenlijk besmettingen van enkele weken geleden. Als je nu het land op slot doet, zie je dat pas over een tijd terug in het aantal zorgbehoevenden.

Daarnaast: men noemt het geen lockdown, maar we zitten eigenlijk al behoorlijk ver in een lockdownsituatie. Het hele publieke leven is al stilgelegd, men moet afstand houden, daar staan boetes op. Het enige wat je nu nog kan doen is mensen geheel verbieden buiten te komen, maar of dat nou wenselijk is.

3 likes

Deels met je eens, er zitten sufferds tussen die niet snel genoeg actie hebben ondernomen en daardoor nu vast zitten. Maar ik ben zelf vorige week teruggekeerd uit Zuid-Amerika (meteen op de dag dat de ambassade advies gaf terug te gaan) en dat was echt niet makkelijk: ieder uur werden nieuwe maatregelen afgekondigd, een vliegticket kopen was een soort lot uit de loterij en maar hopen dat ie niet wéér geannuleerd werd. Het was echt behoorlijk stressvol. Ik zit in een appgroep met mensen die vastzitten in dat land en genoeg mensen die al duizenden euro’s aan geannuleerde tickets hebben besteed en gewoon echt veel pech hebben gehad. Wil wel even die kant belichten dat een groot deel van de 15.000 mensen mensen met veel pech zijn…

Overigens heb ik ook mensen ontmoet daar die boos waren dat ze moeten betalen voor die repatriëringsvluchten en dachten dat het gratis zou zijn :’)

11 likes

@J00P @Merel hmmm ok! Het is wel logisch dat ze de IC capaciteit zo berekenen, maar ergens voelt dit wel als onnodig risico nemen? Ik weet bijna wel zeker dat het aantal besmettingen wel enorm zou afnemen met een lockdown toch? Dan heeft het zorgpersoneel ook wat ruimte om te ademen. Ik weet niet maar het huidige beleid van de regering voelt heeeel erg als spelen met vuur en mensen levens. Ik ben uiteraard geen expert, maar zo voelt het voor mij wel. Zeker ook dat alle winkels gewoon nog open mogen blijven want als er ergens risico gedrag plaatsvindt is het wel in de winkels volgens mij :sweat_smile:

@Shaaar ik snap wat je bedoelt, maar het zou wel wat lucht geven aan de zorg instanties toch? Zeker als de piek ergens in mei zal zijn moeten we toch voor die tijd ergens in lockdown? Of iig de niet essentiële winkels dicht zoals in Engeland. Want ik weet zeker dat heel veel besmettingen daar plaats vinden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het bij ons niet nodig zou zijn terwijl zo ontzettend veel landen al in lockdown zitten en Italië ons al erop heeft aangesproken. Zeker ook omdat wij ontzettend dichtbevolkt zijn. Zijn wij dan echt zoveel ‘slimmer’ met onze slimme lockdown? :sweat_smile: Of is dit echt een geval van geld en economische welvaart boven mensen levens? Want dat zou ik wel echt echt echt heel erg vinden. Ik ben uiteraard geen expert, maar zo voelt het echt een beetje op dit moment. Ook snap ik niet echt waarom in Engeland de NHS iedereen een test kit gaat opsturen die zich wil testen, terwijl we hier zo ontzettend weinig testen hebben. Blijkbaar zijn er in Duitsland ook veel minder doden omdat mensen met milde klachten al getest worden op het virus en vervolgens worden geïsoleerd. Ik heb deze onzekere gevoelens wel iedere keer wanneer ik weer sta te werken rond allemaal mensen, en dat ik me niet even zou kunnen testen als ik vermoedens heb dat ik het misschien heb. Lijkt me alleen maar gunstig als dat zou kunnen. Weet iemand eigenlijk hoe dat komt dat andere landen zoveel meer kunnen testen dan wij?

4 likes

Ik vind het ook zo vreselijk voor vliegtuig crew
:sob: Al die risico’s die ze moeten nemen en ze worden ook echt niet leuk behandelt
Ik twijfel ook heel erg of ik nog wel stewardess ga worden met al die onzekerheid nu etc

1 like

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten hoe snel alles zich heeft ontwikkeld. Misschien dat iemand in het buitenland op zondag zei ‘ja niks aan de hand, ik blijf lekker hier’ en op maandag blijkt dat er een lockdown in dat land is, of dat KLM (of welke maatschappij dan ook) alles ineens annuleert of dat Nederland vliegtuigen uit het land niet meer toelaat. Veel mensen waren ook niet op vakantie maar aan het werk of ergens voor stage of studie.

Natuurlijk zijn er heel wat mensen te naïef geweest, maar het is ook echt niet altijd makkelijk om zo snel beslissingen te moeten maken.

7 likes

Ja dat is wel zo natuurlijk, ik begrijp ook wel heel goed dat je dan in super korte tijd heel snel moet schakelen en het niet altijd meer goed zelf te regelen is! Dus dat is wel anders dan de mensen die bewust geen actie ondernemen. Fijn wel dat jij goed thuis hebt kunnen komen!

wow ik dacht dat je zei dat je ergens 3 weken vast had gezeten, kreeg al een beetje The Terminal visioenen

4 likes

Wow! Hmmm ja die lockdowns lijken mij vooral nodig ivm de zorg instanties. Ik vraag me ook echt af wanneer het leven weer terug kan gaan naar hoe het was. Sowieso is dit iets wat niemand meer gaat vergeten denk ik. Ik denk dat ik over 3 jaar nog een Pavlov effect krijg bij het woord ‘Dettol’ en de zin ‘handen wassen’ haha

3 likes

Fuck, de grootvader van mijn vriend heeft corona. Bijgevolg zijn grootmoeder waarschijnlijk ook. En ze worden niet opgenomen omdat ze te oud zijn… nu komt het allemaal wel heel dichtbij…

:kissing_heart: je kan het!
Ik mag ook niet meer naar school :frowning: ze hebben vrijdag een plan

2 likes

Ik ben ook totaal ingestort toen ik dit hoorde van mezelf. Ik heb er echt moeite mee om m’n ritme aan te houden en nog wel thuiswerk te verzetten (lukt me echt nauwelijks, ik vind het werk wat ik nu moet doen inhoudelijk ook best wel lastig en rot om daar geen vragen bij te kunnen stellen aan collega’s). Ben wel zo’n aso die zich niet volledig aan de regels houdt en tijdelijk bij m’n ouders ingetrokken (ipv alleen in m’n studio te zitten, want dat trok ik echt niet). Hou je taai komende tijd en gun jezelf vooral ook de tijd om je aan te passen aan de nieuwe situatie!

2 likes

Het zou me echt prachtig lijken nu als Magere Hein zoals in de Sims echt bestond en dat die dan even bij deze mensen voor het keukenraam naar binnen kon gaan staan kijken

24 likes

In de facebookgroep van mijn studentenflat wordt nu gepraat over een compensatie van de huur voor mensen die naar hun ouders zijn gegaan. Ja, hallo, als ik dat eerder had geweten was ik ook wel naar huis gegaan. Echt een beetje gek. Voor internationals snap ik het wel trouwens. Maar goed er reageert nu een jongen dat de wereld niet zo werkt, we gaan het zien

2 likes

Ja, dat is zo. Maar anderzijds zou ik het ook wel fijn vinden als mijn verhuurder rekening houdt met de situatie. Ik heb nu geld genoeg, maar als mijn werk straks dicht is tot juni dan ga ik het ook krap krijgen. Weet niet hoe ik dit voor me zie hoor, maar het is maar een gedachtespinsel

oh kunnen we dan ook gelijk een stop zetten aub voor de hypotheken?

Zo werkt dat dus niet. Iedereen moet gewoon zijn of haar vaste lasten blijven betalen. Anders komen we zometeen in een nog groter financieel probleem

33 likes

In Italië hebben ze dat toch gedaan? En je mag me gewoon taggen hoor

Ik moet ook tot minimaal 1 juni thuis werken. Heftig.

dat kan wel zo zijn, maar dat helpt hier niet.

Mensen worden hoe dan ook wel gecompenseerd. Kijk maar naar ouders die dreigden de kinderopvang niet te betalen. Die moeten het wel betalen. Zij worden later gecompenseerd.

Net als zzp’ers en andere grote bedrijven. Daar worden al maatregelen voor genomen. Maar dat geld gaat ook op. En als je er recht op hebt, moet je het zeker aanvragen. Het is alleen wel bedoeld voor mensen die het echt heel hard nodig hebben.

2 likes