Coronavirus #3

Ik denk dat je er als leek weinig aan hebt om precies te weten hoe de besluitvorming momenteel verloopt, omdat je hem niet kan duiden. Je weet niet hoeveel zwaarte een bepaalde overweging heeft, je kan de ketting van belangen en overwegingen niet zien en je mist de achtergrondkennis en vaak ook de bestuurlijke kennis om de keuze te kunnen begrijpen. Als de overheid nu zegt: RIVM adviseerde x, we kozen om y, toch voor z, zorgt dat alleen maar voor maatschappelijke paniek en “WE DOEN HET VERKEERDE111!”. Je merkt nu al dat iedereen met een beetje kennis van excel de raarste scenario’s in elkaar fietst en vervolgens zegt: het RIVM heeft het fout, het gaat helemaal de verkeerde kant op. En bedenk ook wat dat met mensen doet: als je constant het idee hebt dat de verkeerde beslissingen worden genomen, heeft dat denk ik ook enorm veel invloed op je stemming.

Daarnaast wegen de Y factoren die wellicht niet direct te rijmen zijn met harde wetenschappen ook mee. Sentiment in de maatschappij is wel degelijk een enorm belangrijke factor om rekening mee te houden. Je kan wel op harde kennis blijven varen, maar als de helft van je bevolking huilend in de woonkamer kapot zit te gaan van zorgen, zijn de gevolgen wellicht groter. Klein voorbeeld: er was geen sterke onderbouwing om de scholen te sluiten, maar de maatschappelijke onrust had toch een sluiting tot gevolg. De gemoedsrust, bereidwillendheid van de burger is ook een hele belangrijke factor. Daaraan voorbij gaan heeft wellicht grotere gevolgen dan het virus zelf.

Ik ben vanuit mijn werk betrokken geweest bij de beslissing om het centraal examen niet door te laten gaan en vond dat die beslissing enorm zorgvuldig genomen is. Ik denk dat die beslissing puur op basis van kennis niet nu al genomen was. Maar dan ga je voorbij aan alles wat in de “lucht” zit. Op papier is het soms niet eens de meest logische keuze die gemaakt wordt en op papier verdwijnt zeker als de besluitvorming zo onwijs snel gaat vaak ook een flink stuk nuance.

Wil er niet mee zeggen dat besluitvorming niet transparant mag zijn. Ik ben bijvoorbeeld helemaal pro een mogelijke audit van bepaalde beslissingen die in deze periode zijn genomen, vind dat beslissingen en argumentatie zo snel mogelijk bij de burger moet zijn (wat nu ook gebeurd he, de politiek is altijd volgbaar, de persconferenties zijn volgbaar en de minister president heeft ons allemaal toegesproken en uitgelegd hoe de komende periode eruit ziet en wat er van ons verwacht wordt). Het is cruciaal om te documenteren en onderzoeken om van te leren en in de toekomst te weten hoe zaken zijn aangepakt, maar transparanter dan het nu is: ik denk dat veel mensen daar niet bij gebaat zijn.

16 likes

Ja als je hier de reacties leest niet… Zolang je samenwoont mag het

Ik app, bel en facetime elke dag met vrienden en familie! Dus voor nu is het gelukkig nog wel te doen, maar wat iemand ook al zei, het is anders dan in het echt en op den duur ga je fysiek contact wel echt missen. Een skype-date is toch niet hetzelfde als een echte date, hoe gezellig ook. Ik ben ook wel echt een extrovert persoon dus dat helpt natuurlijk niet mee.

Het is dus ietswat kinderachtig, maar bij jeugdjournaal is dus bewezen dat het sandwichen van nieuws (en een aantal andere factoren) positief effect heeft op de gemoedsrust van kinderen. Denk dat het supergoed is dat het journaal en nieuwsapps nu ook bewust positief nieuws blijven delen.

10 likes

Snap niet waarom je je nu zo aangesproken voelt. Je houdt je dan toch aan de maatregelen vanuit RIVM? Wat maakt het uit wat ik daarvan vind.

1 like

Je geeft aan dat je het niet snapt, in mijn hoofd zit het zo:
Als je samenwoont moet je elkaar zien, de enige andere optie is je partner uit huis te zetten.
En dat contact kan je dus niet limiteren, terwijl dat met een partner op afstand wel kan en al het onnodige contact op dit moment dus wordt afgeraden.

8 likes

Nou de discussie of je je vriend waar je niet mee samenwoont nog kan zien of niet …

Hahaha

15 likes

Mijn bestie is ook universitair docent en ik hoor dit echt precies in haar stem :’)

1 like

Omdat het niet een kwestie is van ‘omdat samenwoners het mogen, mogen andere relaties het ook’.
Het is gewoon bijna onvermijdelijk dat mensen die in het zelfde huis wonen elkaar aansteken. (Hoewel je als je weet dat je het hebt wel bepaalde maatregelen kunt nemen om die kans te verkleinen.) Die groep mensen die samenwoont, bestaat nu eenmaal.
Als mensen die niet samenwonen denken ‘Ik zie niemand anders dan mijn partner, dus wat is dan het verschil met samenwoners? Ik behoud niet die 1,5 meter afstand.’ dan heb je dus nóg meer mensen die elkaar kunnen besmetten.
Het verschil is dat het bij de eerste groep bijna onvermijdelijk is en bij de tweede groep wel te vermijden valt.

Ik snap dat dit niet echt een populair standpunt is, maar het is geen mening ofzo hè. Het zijn gewoon feiten en daarbij ook de voorschriften van het RIVM.

*Ik woon trouwens samen en ik zeg eerlijk dat ik niet weet wat ik zou doen als dat niet zo was. Dus nogmaals: dit is geen oordeel, maar zo zit het wel.

32 likes

Rutte tegen het vondelparkbootcampvolk over hoe ze zich aan de coronamaatregelen houden

1 like

De mens is eigenlijk ook zo’n lekker simpel wezen.

3 likes

Oh nee toch, niet schuldig voelen
Wat een rot periode
Heel veel sterkte en kracht toegewenst :two_hearts:

3 likes

Jullie hebben samen duidelijke afspraken, en zijn verder niet met anderen in aanraking. Wat mij betreft zijn er geen verschillen tussen deze manier of mijn situatie met man en kinderen.
En die tequila party ging toch al niet door hoorde ik :grin:

1 like
1 like

Alle nieuwe regels kunnen trouwens best lastig zijn voor mensen met een beperking, hoe makkelijk ze ook lijken. Mijn oom gaat in principe nu niet meer (alleen) naar de supermarkt, maar misschien glipt hij er tussendoor toch nog tussenuit. Maak me daar wel een beetje zorgen om omdat hij blijkbaar al een paar keer is uitgescholden :slightly_frowning_face:

Sowieso is dit een hel voor mensen met een beperking alles valt weg, dagbesteding, sociale werkplaatsen, geen bezoek meer mogen ontvangen. Vind dat de zwaarte voor deze doelgroep zo wordt onderschat !

Bij een meisje van mijn werk zeggen we nu ook echt moet van de koning !! En wij zijn allemaal boos op corona maar we moeten naar de koning luisteren.
Alleen dat maakt indruk…

6 likes

Haha shit hoop niet dat mijn studenten meelezen, dit is mijn favo zin. Samen met: je hebt een prima start gemaakt en ik zie dat je er al veel tijd in hebt gestoken, het is alleen wel belangrijk dat je nog flinke stappen zet in de uitwerking van… allezzzz

7 likes

Door de website van de overheid door te sturen met de maatregelen, vooral rondom het ziek zijn? Snap niet hoe mensen dat nu nog steeds kunnen negeren… :weary:
Hopelijk krijg je hem van zijn plan om op het werk te komen af

1 like