Coronavirus #3

Ja dat begrijp ik volledig en vind ik ook heel goed!

Ik hoef ook niet gecompenseerd te worden in huur, maar ik zou het wel fijn vinden om uberhaupt IETS te horen van mijn woningbouwvereniging. Wij zitten hier allemaal opgesloten in onze hokjes van 24m2 en nu krijgen studenten die bij hun ouders zitten oneens compensatie? Dat vind ik heel vreemd. Ook @anon12348926

Ik schrik hier ook van. Pff.

Ja, ikzelf had wel de verwachting dat het langer dan 6 april zou worden, maar ik had toch nog ergens hoop dat het niet veel langer zou worden, om het voor mijzelf draaglijk te maken. Ik had persoonlijk liever gehad dat het twee keer werd verlengd, in plaats van dit.
Ook in combinatie met het besef van de afgelopen dagen, na ruim 2 weken thuis werken en bijna niet buiten komen, dat alle dagen wel heel erg op elkaar lijken en dat er niet veel dingen meer zijn waar ik energie van krijg.

Maar goed, ik besef natuurlijk ook dat ik blij mag zijn dat ik werk en inkomen heb. En gezond ben.

2 likes

Ja ik vind het ook raar. Dat bedoel ik ook precies.

1 like

Huh, maar is dat niet wat voortvarend besloten? De maatregel “Werk zoveel mogelijk thuis” geldde tot 6 april en volgende week dinsdag wordt pas bekend of deze wel of niet verlengd wordt.

2 likes

Het ding is: het is geen kwestie van slimheid. Het is met beperkte middelen, met talloze gevolgen een keuze maken die goed hij een land past. Ik hoor best veel mensen de vraag stellen of de economie belangrijker is dan mensenlevens. Maar het is zoveel moeilijker en ingewikkelder dan dat. Een keuze voor de economie is niet een keuze voor het harde geld, maar een keuze voor hoe je land er de komende jaren uit ziet. En hoe je het draait of keert: de economie is onwijs verbonden met of we zorg kunnen bieden, kwalitatief goed onderwijs of mensen gelukkig zijn. Dat gaat aan het einde van de rit net zo goed over mensenleven. We kiezen momenteel echt niet voor de economie. We hebben voor het eerst in jaren weer grove overschotten (volgens mij 16 miljard), net de staatsschuld verlaagd en de huidige maatregelen zijn begroot op over de 60 miljard, waarbij ook nog eens minder belasting binnenkomt. We gaan dus weer ferm in het rood. Een keuze voor de economie is dit dus allerminst. Ik snap de keuze voor niet radicaal lockdown en volledig stilleggen van het openbare leven dus wel: die rekening betaal je later.

Op de rest van je vragen kan ik niet antwoorden: geen idee over. Maar ik denk dat we met een centrum als het rivm best mogen vertrouwen op de koers die we varen. Bedenk je steeds een ding: alle andere landen weten het ook niet. Italië zou na het opheffen van de lockdown, net zo goed nogmaals een heftige golf kunnen krijgen, belgie komt er misschien wel even goed uit, maar lijdt economisch meer schade. We weten het gewoon niet.

43 likes

Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd, maar ik vind dit niet het juiste topic voor discussies over dit soort dingen. Het zit mij gewoon allemaal erg hoog en ik ben bang dat ik mijn huur, collegegeld of zorg niet meer kan betalen. Als je meer wil weten moet je me maar een PM sturen

4 likes

Ik vind jou zo slim over komen en bij alle posts wil ik bijna applaudiseren. Ik leer daar van. Dus thanks!

24 likes

Heel lief!:smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Bedankt, ik zal dat eens bekijken mocht het nodig zijn!

1 like

Mijn bovenbuurman heeft een of ander sportapparaat aangeschaft waarbij je wisselend springt en ergens aan trekt ofzo. Wat een ellende. Ik mis de tijden dat ie hier dronken voor de deur stond, omdat ie even vergeten was dat ie hoger woont

7 likes

Ik heb hier eigenlijk niks tegenin te brengen haha. Je beschrijft het echt even in een ander perspectief. Ik denk dat ik dat ook even moest lezen. Het klopt eigenlijk helemaal wat je zegt. Het is natuurlijk ook wel een onmogelijke situatie. Het voelt soms alleen zo omdat je dan idd die andere landen wel in lockdown ziet gaan, die er financieel veel slechter aan toe zijn, waardoor ik ons beleid dan zo vreemd vind op het moment omdat wij een veel sterkere financiële draagkracht hebben voor zon lockdown dan Spanje of Colombia bijvoorbeeld. Alleen zij weten
idd ook nog helemaal niet of het gaat helpen. Ik moet wel zeggen dat ik wel echt denk dat het zou helpen om meer tests af te nemen en iedereen die positief test te isoleren. In zuid Korea werkt dat bijvoorbeeld ontzettend goed! Zij hebben deze situatie ook het meest onder de controle op het moment geloof ik, onder andere door die strategie. Ik voel nu ook vage klachten zonder koorts, waardoor ik er maar van uitga dat het niets is, maar het zou wel echt fijn zijn als ik het voor de zekerheid gewoon zou kunnen laten testen.

3 likes

Dit heeft te maken met diverse aspecten van de sector en organisatie waarin ik werkzaam ben.

dat zou ik ook willen, maar volgens mij zijn er gewoon te weinig testen. Ze testen volgens mij alleen mensen die in het ziekenhuis komen met echt coronaverschijnselen en mensen die in een risicogroep vallen.

1 like

Idd! Dat gevoel heb ik ook, en ik vraag me echt af hoe dat komt! Want naast zuid Korea is Duitsland blijkbaar ook ontzettend veel aan het testen, en Engeland geloof ik ook. Je zou bijna gaan bedelen bij ze om wat testen te lenen haha :sweat_smile:

1 like

Ik denk dat het helpt om je niet te druk te maken over of de richting die we in gaan de juiste is. Die vraag kan je nooit beantwoorden en ik weet bijna zeker dat mensen in bijvoorbeeld Italië zich om hetzelfde zorgen maken. Het helpt mij bijvoorbeeld om me te focussen op de dingen die ik wel kan doen om anderen te helpen. Bijvoorbeeld mijn werk, mijn vriendinnen af en toe even allemaal afbellen/appen, afstand houden, handen schraalwassen. Mijn oma om de dag even lastig vallen. Dingen om toch een beetje je gedachten te verzetten. Lukt hier vaak ook totaal niet hoor: maar op de hoogte blijven van elke maatregel en daar een vraagteken bij zetten is zo beroerd voor je stemming.

Bedenk je daarnaast ook: wat heb je aan een test. Als je je aan de rivm richtlijnen houdt kan je op huisgenoten na niemand besmetten. Als je het hebt en je klachten blijven vaag, zit je je dus net zo goed thuis op te vreten, want er is geen medicatie of magisch hulpmiddel. Misschien ga je over een paar dagen slecht, misschien niet. Het geeft je zekerheid, maar daarna direct weer onzekerheid (ligt op collectief niveau trouwens weer anders).

10 likes

Ik zit bij m’n oma, moeder en tante in een groepschat en moet elke keer lachen als m’n moeder en tante op hun plek worden gezet door hun moeder als het gaat over corona.

“Luister naar jullie moeder, je mag niet onnodig naar buiten van mij”
“Ok mama”
“Ok mama zal ik doen”

37 likes

Dit gaf ons kinderdagverblijf ook aan (op basis van info vanuit de branchevereniging), iedereen krijgt compensatie voor de eigen bijdrage omdat kindjes die nu wel gaan gebruik maken van noodopvang en “aan gebruik van noodopvang zijn geen kosten verbonden”. Voorwaarde is uiteraard wel dat je gewoon je volledige bedrag blijft betalen.

2 likes

Klopt helemaal hoor, het plaatje is te zwart wit. (Ik heb het plaatje gepost)