Coronavirus #3

Ja vooral dat lijstje. Heel heftig

Oh dat is ook wel spannend inderdaad! Ik hoop voor jou dat het goed afloopt en je gewoon kan blijven!

1 like

https://nos.nl/livestream/2328332-verklaring-kabinet-na-crisisberaad.html

verklaring cabinet na crisisberaad

1 like

wel jaloers op m’n oma, want die kreeg vandaag hiervan poffertjes en die zijn heeerlijk

7 likes

Ik heb ergens best wel moeite met al die mensen die nog in het buitenland zitten en nu allemaal teruggehaald moeten worden door BuZa. Ik begrijp het wel heel goed dat het super moeilijk is om te beslissen wanneer je teruggaat, want je bent op vakantie of op reis en dan is het toch lastiger om echt honderd procent mee te krijgen wat de ernst van de situatie is hier. Maar ik heb op verschillende instagrams van mensen al gezien dat ze een week geleden nog zeiden van ‘ja het zal wel meevallen, en anders blijven we nog een maand extra in de zon joehoe’. En nu lopen te stressen omdat de landen waar ze verblijven ‘opeens’ in lockdown zijn en de vluchten allemaal worden geannuleerd. Dan denk ik echt… ja chill dat het zo chill geregeld is in NL dat je allemaal wordt teruggehaald, maar je zadelt BuZa echt met mega veel extra werk op. Waarom heb je dan niet iets eerder geluisterd naar de roep om zo snel mogelijk terug te komen?

(en heb het natuurlijk niet over situaties zoals hier eerder vanochtend bijv werd gegeven van mensen die het nieuws niet hebben meegekregen doordat ze geen internet hadden)

48 likes

Geen idee, maar ik kan me voorstellen van wel.
Realiseer je wel dat dat rijtje er heftig uitziet, maar dat dat ook nu al als heel kansarme patiënten gezien wordt. In Nederland raden we mensen ernstig af om een IC+ beleid in de computer te laten zetten als ze bijvoorbeeld volledig hulpbehoevend zijn. Een IC-opname met beademing maakt je nooit beter dan je was, als je nu van stoel naar aanrecht kun schuifelen kun je dat na een IC-opname waarschijnlijk niet meer, houd je dan een kwaliteit van leven over waar je tevreden mee kunt zijn? Ook mensen met een korte levensverwachting raad ik een IC-opname sterk af, van elke dag aan de beademing moet je gemiddeld een maand revalideren, omdat je zoveel spiermassa verliest. Bij een ‘gewone’ longontsteking lig je zo 5 dagen aan de beademing, heb je daarna nog 5 maanden leven over om te revalideren? En wil je die 5 maanden dan ook revaliderend/hulpbehoevend doorbrengen? Bij Corona weten we dat mensen nog veel langer aan de beademing moeten liggen, dus dat je ook, mocht je herstellen, nog veel langer aan het revalideren bent.

Afraden is misschien niet het juiste woord, want het blijft eigen keus en ik probeer niet te sturen, ik licht mensen goed in over wat ze van die situaties (reanimatie, IC-opname met beademing, etc) kunnen verwachten, en hoe het natraject er daarvan uit ziet, en ik stel ze vragen over wat ze zelf belangrijk vinden en zouden willen, en dan maakt de patiënt uiteindelijk een keuze waar hij zich goed bij voelt, maar heel vaak is dat toch dat ze kwaliteit boven kwantiteit stellen en kiezen om al die poespas achterwege te laten.

Dat is dan ook het verschil met dat pandemie-plan, dan gaan wij voor de patiënten beslissen. Ze kunnen het er allemaal mee eens zijn, maar het is dan niet meer hun eigen keuze.

16 likes

Eens, zelfs mensen die zijn weggegaan tijdens de toenemende heftigheid. En dan zeggen ‘ja op het eiland hiernaast wel gedoe maar hier niet! Genietennn!’ Ik zat echt boos tegen de tv te praten dat ze dat soort mensen daar maar lekker moesten laten zitten want die zijn verdorie tegen beter weten in op vakantie gegaan. :face_with_symbols_over_mouth:

3 likes

jemig zeg wat heftig dit, dat kun je je als leek dus echt niet realiseren.

dat maakt me nog bozer over die foto’s van de haagse markt van vandaag (!!!)

Maar als de ICS het nu zo zwaar hebben, en ruimte gebrek beginnen te krijgen waar blijft dan gewoon die volledige lockdown? Is dat dan nu nog steeds niet nodig? Of komt ie er misschien toch nog aan, of niet?

1 like

Ik heb voor een aantal landen buza updates aanstaan (te lui om uit te schrijven) en vind het bij bijvoorbeeld Vietnam echt bizar dat mensen niet eerder zijn teruggekeerd. Dat land kreeg echt al best vroeg een negatief reisadvies, daar drie mails over gekregen, daarna een waarschuwingsmail dat het vliegverkeer afnam, daarna een vraag om je te melden en dringend advies om terug te keren. En toch zit daar nu nog een kennis onder het mom van “zo erg is het hier niet”.

2 likes

Dat vraag ik me ook af.
Ik dacht al veel eerder dat er een lockdown zou komen maar ze zullen deze zo lang mogelijk uitstellen Ivm de financiële gevolgen. Dus ja of die lockdown er ooit gaat komen ik zou het niet weten

1 like

De IC loopt een tijdje achter de besmettingen aan, mensen worden eerst een beetje ziek, dan zo ziek dat ze naar een ziekenhuis moeten en dan pas zo ziek dat ze naar de IC moeten (uitzonderingen daargelaten). De mensen die er nu worden opgenomen zijn dus al 7-14 dagen ziek. Als het aantal besmettingen met de huidige maatregelen daalt zal over een tijdje dat effect pas merkbaar zijn op de IC’s, dus misschien hebben de experts berekend dat de huidige maatregelen genoeg daling veroorzaken.

6 likes

Die volledige lockdown heeft zoals ik het begrijp niet zo heel veel zin. Het aantal besmettingen neemt af en de ziekteverschijnselen vertonen zich een stuk later, daardoor is het aantal oplopende gevallen eigenlijk besmettingen van enkele weken geleden. Als je nu het land op slot doet, zie je dat pas over een tijd terug in het aantal zorgbehoevenden.

Daarnaast: men noemt het geen lockdown, maar we zitten eigenlijk al behoorlijk ver in een lockdownsituatie. Het hele publieke leven is al stilgelegd, men moet afstand houden, daar staan boetes op. Het enige wat je nu nog kan doen is mensen geheel verbieden buiten te komen, maar of dat nou wenselijk is.

3 likes

Deels met je eens, er zitten sufferds tussen die niet snel genoeg actie hebben ondernomen en daardoor nu vast zitten. Maar ik ben zelf vorige week teruggekeerd uit Zuid-Amerika (meteen op de dag dat de ambassade advies gaf terug te gaan) en dat was echt niet makkelijk: ieder uur werden nieuwe maatregelen afgekondigd, een vliegticket kopen was een soort lot uit de loterij en maar hopen dat ie niet wéér geannuleerd werd. Het was echt behoorlijk stressvol. Ik zit in een appgroep met mensen die vastzitten in dat land en genoeg mensen die al duizenden euro’s aan geannuleerde tickets hebben besteed en gewoon echt veel pech hebben gehad. Wil wel even die kant belichten dat een groot deel van de 15.000 mensen mensen met veel pech zijn…

Overigens heb ik ook mensen ontmoet daar die boos waren dat ze moeten betalen voor die repatriëringsvluchten en dachten dat het gratis zou zijn :’)

11 likes

@J00P @Merel hmmm ok! Het is wel logisch dat ze de IC capaciteit zo berekenen, maar ergens voelt dit wel als onnodig risico nemen? Ik weet bijna wel zeker dat het aantal besmettingen wel enorm zou afnemen met een lockdown toch? Dan heeft het zorgpersoneel ook wat ruimte om te ademen. Ik weet niet maar het huidige beleid van de regering voelt heeeel erg als spelen met vuur en mensen levens. Ik ben uiteraard geen expert, maar zo voelt het voor mij wel. Zeker ook dat alle winkels gewoon nog open mogen blijven want als er ergens risico gedrag plaatsvindt is het wel in de winkels volgens mij :sweat_smile:

@Shaaar ik snap wat je bedoelt, maar het zou wel wat lucht geven aan de zorg instanties toch? Zeker als de piek ergens in mei zal zijn moeten we toch voor die tijd ergens in lockdown? Of iig de niet essentiële winkels dicht zoals in Engeland. Want ik weet zeker dat heel veel besmettingen daar plaats vinden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het bij ons niet nodig zou zijn terwijl zo ontzettend veel landen al in lockdown zitten en Italië ons al erop heeft aangesproken. Zeker ook omdat wij ontzettend dichtbevolkt zijn. Zijn wij dan echt zoveel ‘slimmer’ met onze slimme lockdown? :sweat_smile: Of is dit echt een geval van geld en economische welvaart boven mensen levens? Want dat zou ik wel echt echt echt heel erg vinden. Ik ben uiteraard geen expert, maar zo voelt het echt een beetje op dit moment. Ook snap ik niet echt waarom in Engeland de NHS iedereen een test kit gaat opsturen die zich wil testen, terwijl we hier zo ontzettend weinig testen hebben. Blijkbaar zijn er in Duitsland ook veel minder doden omdat mensen met milde klachten al getest worden op het virus en vervolgens worden geïsoleerd. Ik heb deze onzekere gevoelens wel iedere keer wanneer ik weer sta te werken rond allemaal mensen, en dat ik me niet even zou kunnen testen als ik vermoedens heb dat ik het misschien heb. Lijkt me alleen maar gunstig als dat zou kunnen. Weet iemand eigenlijk hoe dat komt dat andere landen zoveel meer kunnen testen dan wij?

4 likes

Ik vind het ook zo vreselijk voor vliegtuig crew
:sob: Al die risico’s die ze moeten nemen en ze worden ook echt niet leuk behandelt
Ik twijfel ook heel erg of ik nog wel stewardess ga worden met al die onzekerheid nu etc

1 like

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten hoe snel alles zich heeft ontwikkeld. Misschien dat iemand in het buitenland op zondag zei ‘ja niks aan de hand, ik blijf lekker hier’ en op maandag blijkt dat er een lockdown in dat land is, of dat KLM (of welke maatschappij dan ook) alles ineens annuleert of dat Nederland vliegtuigen uit het land niet meer toelaat. Veel mensen waren ook niet op vakantie maar aan het werk of ergens voor stage of studie.

Natuurlijk zijn er heel wat mensen te naïef geweest, maar het is ook echt niet altijd makkelijk om zo snel beslissingen te moeten maken.

7 likes

Ja dat is wel zo natuurlijk, ik begrijp ook wel heel goed dat je dan in super korte tijd heel snel moet schakelen en het niet altijd meer goed zelf te regelen is! Dus dat is wel anders dan de mensen die bewust geen actie ondernemen. Fijn wel dat jij goed thuis hebt kunnen komen!

wow ik dacht dat je zei dat je ergens 3 weken vast had gezeten, kreeg al een beetje The Terminal visioenen

4 likes

Wow! Hmmm ja die lockdowns lijken mij vooral nodig ivm de zorg instanties. Ik vraag me ook echt af wanneer het leven weer terug kan gaan naar hoe het was. Sowieso is dit iets wat niemand meer gaat vergeten denk ik. Ik denk dat ik over 3 jaar nog een Pavlov effect krijg bij het woord ‘Dettol’ en de zin ‘handen wassen’ haha

3 likes