Coronavirus #4

Ik dacht ik gooi hem er nog eens in want het kan niet vaak genoeg gezegd worden! :smile:

4 likes

Ik ga morgen voor het eerst op 1,5 meter afstand mijn ouders weer zien. In hun tuin. Hoef verder ook niet zo nodig binnen te komen. Maar ik ben wel onwijs blij dat ik ze na twee maanden weer eens kan zien.

Ze zijn geen risicogroep verder en mijn pa is ook nog gewoon aan het werk buiten de deur, maar ik wilde eerst echt geen risico lopen. Nu nog steeds niet, dus we houden netjes afstand, maar dit voelt wel een beetje als een bevrijding hoor.

3 likes

Noodverordening Utrecht:

Artikel 2.2 lid 1; “het is verboden zich in de publieke ruimte in een groep van 3 of meer personen op te houden zonder tot de dichtstbijzijnde persoon in die groep en andere personen een afstand te houden van tenminste 1,5 m.”

Wow ik vind het best bijzonder dat al een hoop werkgevers aandringen om naar kantoor te gaan terwijl het advies nog steeds is om zoveel mogelijk thuis te werken?

Bij mij zijn ze nu bezig met een pilot met een aantal werknemers met routes, reserveren van werkplekken en vaste shifts. Daarbij mag je niet met ov komen en kan je gewoon thuisblijven als je je er niet prettig bij voelt. Ben daar erg blij mee.

7 likes

Dat mag echt wel meer kenbaar worden gemaakt ook, leuk al die borden met “boete 390euro” maar bij die boete blijft het niet en volgens mij zijn er zoveel mensen afhankelijk van een VOG. Het is dat ik het hier steeds lees maar ben het nog nergens anders tegen gekomen.

3 likes

Eens dat het meer kenbaar moet worden gemaakt maar een VOG wordt niet gelijk niet afgegeven als iemand een strafblad heeft er wordt o.a. gekeken waarom diegene een strafblad heeft.

7 likes

Ja vind ik ook, daarom dat ik het ook zo irritant vaak zeg in dit topic. Ik wilde eigenlijk zelfs en t-shirt maken (no joke) maar ja ik ga zelf nergens heen dus erg veel nut heeft dat niet.

Ik heb er overigens niks tegen als mensen die zich niet aan de regels houden een straf krijgen en ik ben ook echt niet voor rellen tegen de politie, maar een strafbeschikking is gewoon in beginsel een belachelijk iets. Zeker wanneer de overheid er niet transparant over is en doet alsof het een boete is.

1 like

Ik heb duidelijkheid nodig. Maar als je dus met zijn tweeën in het park zit en je houdt niet genoeg afstand, checken ze dan of je samen op één adres woont? Want ik zie hier zo veel mensen samen chillen zonder afstand, waarvan ook gewoon vriendinnen die niet samenwonen, etc. Of gaan ze alleen strenger te werk bij drie of meer? En hoe zit dat dan met stellen die op papier niet samenwonen maar bijv sinds de crisis wel zijn ingetrokken bij elkaar? Haha krijg zoveel error hiervan in mijn hoofd.

Dat staat er niet bij.
Hoe dan ook: feit blijft dat gemeentes het allemaal anders opvatten en de handhaving dus ook verschilt en je je kunt afvragen wie er nou ‘gelijk’ heeft. Ik ben in ieder geval blij met mijn gemeente.

Dit heb ik nog niet gezien, dat iemand op die afstand werd aangesproken, maar kan mogelijk dus wel. Om <1,5m afstand te mogen houden moet je levensgezellen, partners op één adres of gezinsleden zijn. Als je samenwoont met een platonische vriend(in) zou je 1,5m afstand moeten bewaren buitenshuis.

Als een handhaver langskomt en je aanspreekt, dan is het om meer dan 2 personen samen. Ook dan hoor ik ze niet over afstand.

1 like

Heb je helemaal gelijk in, maar die kans bestaat dus wel en dat is toch eigenlijk al erg genoeg als 1. de regels onduidelijk zijn en 2. de consequentie onduidelijk is? Het gaat in de meeste gevallen namelijk niet om ‘schijt aan corona-mensen’, althans niet zover ik dat nu zie.

Ja dat ben ik ook met je eens maar ik denk alleen niet dat de kans groot is dat daarom een VOG niet zal worden afgegeven.

Ik weet bijvoorbeeld van mensen die veroordeeld zijn wegens mishandeling dan ze nog een VOG hebben gekregen.

3 likes

Maar elke gemeente interpreteert en handhaaft het dus anders, dus dan is de vraag wat nou echt klopt. Wat een rechter erover zou zeggen. Ik ben dan ook benieuwd naar mensen die in bezwaar gaan/zijn gegaan tegen hun strafbeschikking. Of er dan nog bespreking bij de rechter komt over interpretatie van groepsvorming/samenkomsten. Ik benieuwd wat daar uit komt.

2 likes

Dat is net zo interessant aan wet- en regelgeving; hoe staat het op papier, wat is de bedoeling erachter, en hoe interpreteren burgers, handhavers en de rechter zelf het.
Blijkbaar is het niet eenduidig genoeg waardoor interpretaties nogal verschillen en ook dus hoe mensen ermee omgaan. Jij doet het voorkomen dat het neerkomt op: ‘je weet toch wat verstandig is’, maar mensen hebben daar nogal andere opvattingen over. Niet iedereen heeft ook gezond verstand. Of dat verschilt van wat ik gezond verstand zou vinden.

4 likes

Ik snap wat je zegt en daar ben ik het in grote mate ook mee eens, maar dat wordt dus anders als je een strafbeschikking krijgt opgelegd omdat je met je huisgenoten (waar je een keuken, servies, pannen e.d. mee deelt) op het balkon zat te eten. (Dit is een van de voorbeelden die echt zijn gebeurt.) Dan kun je jezelf wel in de spiegel aankijken maar je hebt evt. wel een strafblad.

Overigens pleit ik niet voor: ‘Doe wat je wil en ga in verzet als je een strafbeschikking krijgt.’ maar voor: ‘Houdt je zo goed mogelijk aan de regels maar kom wel in verzet als je een strafbeschikking krijgt voor gedrag waarvan je je niet bewust was dat het niet mocht.’

9 likes

Over die groepen he… ik kan dus nergens vinden wat de Max groepsgrootte is om buiten te sporten. Zowel niet voor <12 als 12+/volwassenen.

Lijkt me meer dan 3, omdat je anders niet kan spreken van “teamverband”. Maar hoeveel dan wel?

Die mensen waar ik het over had wonen in mijn buurt en dat is helaas (nog) niet ingetrokken. Maar ik denk dat je doelt op die mensen in het nieuws? (Even snel gegoogled.) Want dat is wel goed nieuws/betekent hopelijk dat het voor die mensen uit mijn buurt ook goed komt.

Maar ik ben het met je eens!

Ik zat hier net ook over te denken. Ik denk dat de overheid bewust niet te veel zegt over dat soort situaties. Want als ze zeggen ja partners mogen elkaar wel zien komend half jaar dan komt er ook gezeur over scharrels, dates, goede vrienden etc. Ik denk dat de overheid daar gewoon buiten wil blijven. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat iemand verwacht dat partners elkaar een half jaar niet zien vanwege de 1,5 meter. Er is bijvoorbeeld ook al gezegd door andere instanties dan de overheid dat omgangsregelingen gewoon door moeten gaan. Ik vind zelf je partner maar ook een scharrel een half jaar niet zien heel erg heftig. Er wordt wel lacherig gedaan over recht op seks, maar het is gewoon we belangrijk en genoeg mensen die dat ook gewoon zullen doen terwijl ze zich misschien wel aan alle andere maatregelen houden.

2 likes

Ik was net even in de stad(zal niet zeggen dat het daar bizar druk is, was het wel maar ik was er zelf ook) maar ik snap dus niet dat 5 mensen voor een ijstenten met elkaar een ijsje staan te eten, hartstikke dicht op elkaar (hangjeugd, maar wel rond de 18) … dat zie je op veel plekken in de stad. Is toch raar? In de parken word je (blijkbaar) beboet maar in de stad niet?

Wordt wel wat over gezegd hoor door het RIVM. Zoenen en seks verboden als je niet samenwoont. Straks heeft half NL een strafblad omdat ze hun partner hebben aangeraakt in coronatijd lol.

8 likes