Ik wil hier wel op antwoorden, als iemand die schijnbaar een onpopulaire mening heeft.
Ik heb de indruk (vanuit nieuws maar ook van simpelweg wat ik om me heen hoor) dat er maar weinig mensen in NL zijn die zich écht exact aan de regels houden, zoals sommige meiden hier doen voorkomen te leven. En dan heb ik het niet over de mensen die stiekem feestjes organiseren met 20 man, maar over de mensen die rondom “blijf zoveel mogelijk thuis” wel gewoon bij hun geliefden langs gingen en daar ter plekke dan geen hand of knuffels gaven, maar misschien weer wel max op 1m van die persoon af zaten.
Ook zijn er al de hele tijd winkels waar de afstand niet perfect gehouden kan worden/wordt en waar niet alles wat iedereen aanraakt continu ontsmet wordt.
Ondanks dat dit al vanaf week 2 van de lockdown zo is, gaan de cijfers al weken achtereen de goede kant op.
Als de invloed van mensen die zich niet perfect aan de (in mijn ogen aardig strenge maar ik begrijp dat de grens ergens moet liggen) regels houden zo verschrikkelijk groot zou zijn dat we een 2e golf moeten vrezen, was hij er nu al geweest.
Ik heb het idee dat de grootste winst qua onderdrukking van het besmettingscijfer ligt in het verbod op grote evenementen. Mensen staan niet in elkaars oor te schreeuwen om over de muziek heen te komen, er staan geen mensen in kerken meer elkaar zingend onder te sprayen, mensen werken thuis en daardoor is hun kring van mensen in hun aura sowieso al kleiner.
Alles wat nog bereikt wordt in die schemerzone van 1,5m lijkt bijvangst te zijn.
Dus mijn antwoord op jouw vraag: van mij zou iedereen wat “brutaler” mogen zijn in de zin van bij mensen op bezoek gaan of toch je vriendje waar je niet mee samen woont beklimmen. De dingen die je echt, echt mist. Je moeder of vriendin een knuffel geven als je je beiden gezond voelt. Met een groepje vriendinnen afspreken thuis. Ik denk niet dat dat tot een 2e golf gaat leiden en ik denk wél dat die vrijheid gaat helpen mensen langer tevreden en gelukkig te houden, ondanks dat er dit jaar al genoeg niet leuk is: geen feestjes, niet buiten de deur eten, bevallingen zonder leuke kraamweek, geen vakanties naar het buitenland. Voor mij zijn dat echt de highlights in een jaar, de kers op de taart. Dat dat er niet is, is jammer maar begrijpelijk.
Hierdoor ben ik soms op dit forum een beetje snarky naar posters die de braafheid zelve zijn en anderen bekritiseren vanuit hun eigen angst. Ik verwonder me er nl ook gewoon echt over dat mensen zo volgzaam zijn terwijl de rest Nederland al laat zien dat dat niet per se noodzakelijk is. Begrijp je?