Coronavirus #4

Je kan het er niet mee eens zijn (ik ben het er ook niet mee eens) maar zeggen dat mensen die het niet met de maatregelen eens zijn maar geen medische zorg moeten krijgen is echt ontzettend heftig vind ik eigenlijk. Dan mag je dus niet meer kritisch zijn op de overheid zonder dat je gezondheid mogelijk extra in gevaar is.

Dan hebben we het dus ook alleen nog maar over het niet eens zijn met de maatregelen, niet over mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Maar zelfs dan… in Nederland krijg je altijd zorg, ook als je je niet aan de regels houdt (verkeer, drugs, etc.) en dat is maar goed ook denk ik.

@Eddie
Ik ben het met je eens en ik denk ook dat alles opengooien alleen maar negatievere gevolgen heeft voor de economie, maar ik vind het niet raar dat je daar als horecaondernemer misschien anders over denkt. Mensen redeneren toch vaak vanuit wat goed uitkomt voor henzelf. Wat dat betreft is het maar goed dat dit soort dingen niet door het volk worden besloten.

6 likes

Het idee alleen al dat ik mijn lieve familie en mijn lieve vrienden wellicht tijden tot er een vaccin is niet mag en kan zien maakt mij zo verdrietig en machteloos en dat heeft natuurlijk iedereen.
Ik voel mij zo leeg als ik daar aan denk, die hele 1,5 m samenleving maakt mij dan zo angstig en boos.

4 likes

Ik denk dat mensen zo gaan denken omdat de media dat steeds benadrukt, oudere mensen of mensen met obesitas.

Ze zouden niet zo specifiek die dingen moeten zeggen naar mijn mening maar het gewoon over mensenlevens moeten hebben.

3 likes

Ja en stel je zou denken ‘ze waren toch oud’, houden die mensen er dan ook rekening mee dat je geen normaal afscheid kan nemen? Dat je er niet bij mag in het ziekenhuis en dat er geen normale begrafenis/crematie is en je alles via een livestream moet kijken.

Ik snap dat mensen klaar zijn met de anderhalvemetersamenleving. Ik had ook dit weekend het liefste gewoon met vriendinnen op de bank gehangen, een drankje gedaan in de stad, geen ‘quarantaine date’ hoeven doen en maandag gewoon naar kantoor gegaan. Maar zeggen dat we ‘de kwetsbaren maar op moeten offeren’, dat slaat echt nergens op.

Niemand verdient het om opgeofferd te worden omdat wij die anderhalve meter zat zijn.

8 likes

Huh. Mijn schoonouders willen een huis boeken om met 7 huishoudens/12p (ze hebben 5 kinderen waarvan 2 nog thuis maar met relaties) in te gaan begin juli. Want “zo vervelend dat niemand op vakantie kan.”

I don’t know what to say😂…
Behalve: nee.

Naja ik/we kunnen toch niet want zijn onderwijs gebonden voor de vakanties en is de week voor de schoolvakantie :see_no_evil:, maar het idee alleen al.

(Haha edit; @anon18050057 dit begrijp ik dus bijv niet :sweat_smile:)

3 likes

Mijn buren hebben een klein feestje in hun tuin en ik hoor ze de hele tijd… En ze houden zich echt niet aan de regels. Irriteer mij echt mateloos!

Ik blijf het vreemd vinden dat je wel met 10 man op 1,5 meter mag sporten, maar niet met 3 man op 1,5 meter mag afspreken. Zal wel iets met gekaderde tijd te maken hebben, maar toch.

4 likes

Maar dat sporten mag alleen onder begeleiding en na protocol goedkeuring van de gemeente toch?
Althans, wij hebben echt hemel en aarde moeten bewegen bij de gemeente om alles goedgekeurd te krijgen. En moeten dan ook Corona verantwoordelijken regelen, desinfectie middel, aankomst en vertrek stromen regelen, en er rijdt 2-3x per uur handhaving rondom het sportterrein.

Of mag je ook met random 9 anderen ergens gaan sporten? En moesten wij dit alleen omdat we een “organisatie” zijn :face_with_monocle:

1 like

Volgens de site van de RIVM mag je gewoon buiten sporten met vrienden, zolang je je aan de regels van 1,5 meter houd.

2 likes

Nou aan alle kudes bootcamps in en rondom het park te zien lijkt het te mogen. Was geen doorkomen aan aangezien ze elk voetpad bezet hielden of twee aan twee rondrenden.

En soms weet je ook gewoon niet of je onderliggend lijden hebt. Hoge bloeddruk, Trombose, genetische afwijking van wat dan ook… dat kan maken dat Corona ook voor een op t zicht gezond jong persoon heel naar uit kan pakken. Je weet soms van jezelf ook niet waar je allemaal ‘last‘ van hebt.

4 likes

het is echt een volledige chaos vind ik, nee je mag niet met drie mensen samenkomen op 1,5 meter maar als je aan het sporten bent mag je zelfs met meer dan 10 mensen samenkomen, voortaan dus gewoon met iedereen lekker yin yoga doen. :woman_kneeling:

6 likes

Ik drop ‘m hier even, voor wie het interessant vindt:

Korte docu gemaakt door en over het dorp in N-Limburg wat het zwaarste getroffen werd.

5 likes

Mm, die ga ik even kijken morgen. Is hier net de maas over. Echt nog zo’n dorpje met hecht saamhorigheidsgevoel, zo kut…

1 like

Ik vind het heel fijn dat je ervaart dat je niet verdrietig e.d. erdoor voelt. Snap ook dat veel denken: “zijn toch prima vol te houden maatregelen” maar ik merk toch op mijn werk (GGZ) dat dat voor, in ieder geval kwetsbare mensen, niet geldt helaas… De afgelopen weken hebben we het aantal crisissen gigantisch zien stijgen & is de onrust toegenomen. Opnameafdelingen zitten overvol nu. Dit doordat bijv. mensen niet naar dagbestedingen mogen, therapieen veelal stil zijn komen te liggen, scholen/vervolgonderwijs gesloten zijn, spanningen in kwetsbare gezinnen is toegenomen. Juist dan is contact met bijv vrienden/familie een beschermende factor. Dus ik zie ook echt de andere kant van het spectrum en mensen die niet ervaren dat ze voldoende kunnen&mogen en waarbij er zeker wel consequenties zijn.

8 likes

Misschien een zijspoor, maar ik heb tijdens deze Corona crisis nooit begrepen waarom de dagbehandelingen en poliklinische zorg binnen GGZ stil liggen. Angst om als hulpverlener besmet te raken? Onvoldoende beschermmaterialen? GGZ heeft een enorm kwetsbare groep patiënten, dat je zou denken dat juist dat zorg wel door moet gaan tijdens een pandemie om bijvoorbeeld verdere belasting op het ziekenhuis of huisarts te voorkomen. In de afgelopen weken zoveel schrijnende gevallen op de SE)H gezien, waarvan het controle via de GGZ totaal weggevallen is. Het jammere is dat je vanuit het ziekenhuis dan ook weinig kan.

10 likes

Ik ben het helemaal met je eens! Zo krom. Ik vind dat er ook echt te weinig aandacht is geweest, ook in het nieuws e.d., over de GGZ en het bieden van de continuïteit erin. Vind het persoonlijk heel vreemd dat contactberoepen wel weer mogen, maar wij nog steeds maar ongeveer 10% van onze cliënten f2f mogen zien. Bij ons heeft het ook heel erg te maken met ruimtegebrek in het pand: geen eigen werkkamers, kantoortuin, onvoldoende grote groepsruimtes voor dagbehandelingen. We hebben vanuit ons team in ieder geval een brief geschreven over de schrijnende toestand naar o.a. gemeente en directie in de hoop dat hier op korte termijn naar gekeken wordt en oplossing voor wordt geboden…

3 likes

In de binnenstad van mijn stad hebben ze nu stickers geplakt voor eenrichtingsverkeer en ook winkels hebben stickers geplakt voor hoe hun rij loopt

Pobd is de winkeliersvereniging, komt vanuit hen en de gemeente, vind het echt een goed initiatief.
Tuurlijk is het kijken wie zich er aan houdt maar het maakt het een stuk overzichtelijker en vind het een goede oproep ook gewoon later terug te komen als de rij vol is.

9 likes

Oh dat is een goed idee! Ik zie hier soms rijen van 30 man staan. Dan moet je daar alsnog op een smalle stoep zonder afstand te kunnen houden langs

Ik heb er na de heftige discussies hier gisteren ook nog over nagedacht. Ben ook benieuwd of mensen (zoals bijv. @DonnieDarko, ik tag jou even omdat ik echt benieuwd ben naar het antwoord) ook vinden dat anderen een beetje losjes met de regels mogen/kunnen omgaan? En ben je dan niet bang voor een tweede grote uitbraak waardoor er nog meer mensen ziek worden en de versoepelde maatregelen weer teruggedraaid worden?