Coronavirus #4

Ik zie echt niet voor me hoe je in een restaurant of op een terras, aan de gemiddelde tafel die horeca hier had voor corona, op 1,5 meter afstand van je tafelgenoot kunt zitten? Meeste terrassen hier zijn kleine ronde tafels en dan kun je zelf tegenover elkaar geen anderhalve meter afstand houden.

1 like

Ik ben wel blij, kinderen missen hun vriendjes en groepsvorming/afsluiten. En ik vind het thuisonderwijs en fysiek onderwijs regelen (in 2 groepen) vermoeiend, continue schakelen. Maar dat is persoonlijk.

Ik heb een klas van 19, dus heb geluk. Handen wassen de hele dag duurt lang inderdaad, 1 kraantje, 1 zeeppompje reken maar uit. Afstand houden lukt gewoonweg vaak niet. Heel eerlijk: ik heb dat wel deels opgegeven. Ik raak kinderen niet aan (high five, aai over hun hoofd, knuffelen), maar met samen lezen, schrijven of spelen lukt dat gewoon niet.

Haha bij die laatste persco’s van Rutte zit ik idd ook steeds van huh wat bedoelt ie?? JunO of JulIJ?? Ferd was wel echt veel duidelijker

4 likes

Ja ik denk dat het ook per jaar wisselt, ik heb een groep 7 en die kunnen heel goed zelfstandig thuiswerken en hebben eigenlijk geen vragen op de dagen dat ze thuiswerken. Afstand houden lukt ook makkelijker omdat ze meer inzicht hebben in wat 1,5 meter is. Ik heb ook een groep die qua gedrag pittig is, dus de halve klas was nu heel prettig. Je zag echt de stille kinderen opbloeien in de 4 keer dat ik ze inmiddels heb gezien.
Ik snap dat we weer volledig open gaan, maar ik had het ook niet erg gevonden om zo verder te gaan tot half/eind juni.

3 likes

Haha is je vriend nieuw of bedacht je dit ineens? Eerst moest het wel maar nu mag je toch 1 ‘knuffelmaatje’?

Naast dat ze hun klasgenoten allemaal weer zien, is het voor een aantal kinderen ook fijn om gewoon die structuur terug te hebben. Ik heb een paar kinderen die op de thuiswerkdag nu amper iets doen. Vaak zijn dat ook kinderen die amper tot geen ondersteuning daarin van ouders krijgen. Afstand houden lukt inderdaad nu al niet, laat staan met het dubbele aantal. Ze gaan gewoon naast je staan om je iets te vragen, ook al hebben we de 1,5 meter besproken. :stuck_out_tongue: En je kan ook niet fatsoenlijk lesgeven als je 1,5 meter afstand moet houden. Al zijn die kleine groepen wel fijn, wat meer individuele aandacht mogelijk. Het maakt het eind van het jaar met de wisseldag etc. ook makkelijker. Ik heb nu wel echt heel veel vragen, maar hopelijk wordt het de komende dagen allemaal duidelijker. WIj spelen nu bv. gescheiden van andere groepen, hoeft dat dan ook niet meer? En specifieke ingangen per groep? Werken in gemeenschappelijke ruimtes? Zoveel vragen. :smiley: En laten we het inderdaad maar niet hebben hoe lang dat handen wassen duurt als je met 27 bent. Maar die afstand in een volle klas is helemaal niet te doen, dan moet het lokaal groter en dat kan niet.

2 likes

Ik hoor net op het rtl nieuws dat 2 personen in de horeca aan een tafel (op minder dan 1.5m) worden gedoogd

Jezus sorry maar dan slaan al die regels toch nergens op? Ik vind het beleid echt halfslachtig en onduidelijk. Doe dan geen regels, want mensen proberen zich eraan te houden en kunnen nu zoveel fout doen. Ik ben echt pro je aan alle regels proberen te houden, maar hier krijg ik gewoon stress van. Als je op elk terras geen afstand meer hoeft te houden van degene met wie je bent, kan je dus ook gewoon je moeder weer een knuffel geven? What’s the difference? Sorry word hier echt boos van.

10 likes

Ja, dit kun je eigenlijk niet verantwoorden

Ja groep 7 is wel anders daarin ja, fijn dat je nu veel meer aandacht hebt voor die kinderen en ze meer opbloeien, dat zie ik bij sommige ook wel hoor. Hopelijk houdt dat aan.

1 like

Ik denk dat dat is om aan te sluiten bij de strafbare gedragingen uit die noodverordening. Natuurlijk is 1,5 meter afstand altijd het advies van het rivm, maar met twee personen buiten zonder afstand is nooit strafbaar geweest. Waarschijnlijk uit handhavingsoogpunt, omdat de meeste tweetallen samenwonende partners zijn. En met die horecaregels zullen ze daar wel een beetje bij willen aansluiten

1 like

Ik had precies dit dilemma alleen dan met afspreken in het park voor een ‘vergadering’ in plaats van op het terras. Zat er ook erg mee in mijn maag want ik wilde niet als enige afwezig zijn. Het heeft zich nu soort van vanzelf opgelost omdat iemand uit het management het verboden heeft omdat ze niet willen dat hele afdelingen elkaar zien in verband met besmettingsgevaar en een hele afdeling die er dan uit ligt. Is er bij jullie niet ook een soort organisatiebeleid hierover? Succes met je dilemma in ieder geval, vervelende situatie.

Hier krijgen we tal van reserveringen binnen (uiteraard via booking) van hele gezelschappen voor het hotel (en dan direct aangeven ook te willen dineren met diezelfde groep). Wat denken die mensen? Kijk bij een van der valk is dat wellicht te organiseren maar bij kleinere hotels echt niet hoor. Vind dat echt aso. Zo van wij reserveren lekker je halve hotel en zoek zelf maar uit hoe jullie die regels gaan handhaven.

Ik denk dat ze ervan uitgaan dat die persoon iemand uit je huishouden is, of je partner. Dus niet dat je elke dag met iemand anders een koppel zonder afstand vormt om mee op terras te gaan.

Is natuurlijk vrij onrealistisch want de meeste mensen zullen met vrienden of vriendinnen op een terras gaan zitten

Dat denk ik ook, maar ik ga in op iemand die zich wel aan de richtlijnen wil houden. Dus als je je daaraan wilt houden, ga je niet dagelijks met iemand anders op terras.

Ja, maar het probleem met die regels is dat iedereen zich aan de regels ‘wil’ houden in principe. En als de regels dus letterlijk zeggen dat je met 1 persoon op het terras mag en je dichtbij elkaar mag zitten is dat dus de regel. Die discussie is hier al vaak voorbij gekomen, hoe vrij kan je de regels interpreteren. En mijns inziens is deze regel zó vrij dat het wat mij betreft vrijwel insinueert dat afstand dus niet meer nodig is. “Want het mag op het terras toch ook?” Ik vind dat het de politiek zou sieren als ze regels zouden maken die mensen echt kunnen volgen, als in: de lijn der logica begrijpen.

Edit: ik weet ook niet zo goed waarom ik zo salty ben over deze versoepelingen. Zou er eigenlijk blij mee moeten zijn, maar ik moet denk ik nog even wennen. Het is toch weer een verhoogd risico wat ik even lastig vind. Ga de persco maar even goed luisteren.

Maar dit is gedoogbeleid he, dat is iets anders dan: het hoeft niet. Zelfde als dat we verkoop van softdrugs gedogen, het mag niet, maar onder specifieke omstandigheden knijpen we een oogje toe. Ze zeggen enkel: we gaan je er niet voor beboeten, maar de regel 1.5 afstand van niet je huishouden blijft staan. Dat dit gedoogd wordt is heel logisch, anders moeten ze alle tweetallen op terras op niet 1.5m afstand gaan controleren of die tot een huishouden horen, wat ze als ze zich aan de regels houden gewoon doen.

Ik denk dat de regels op zich wel duidelijk zijn. Er zit geen onnodige overlap in/rare uitzondering en het is allemaal best goed beargumenteerd. Maar er zit een mega taalkloof zit tussen de gemiddelde Nederlander, de gemiddelde bewindspersoon en de gemiddelde journalist. Het mist aan duidelijke geheugensteuntjes.

1 like

Ik kijk nu de persco en dat scheelt wel. Het is inderdaad allemaal duidelijker dan ik dacht :slight_smile: Ik denk alleen dat er voor de gemiddelde persoon geen verschil is tussen gedoogbeleid en ‘mag toch’, als het mag, mag het dus.

1 like

Volgens mij klopt dat officieel wel ja :slight_smile:

1 like