Coronavirus #4

Ik heb op knstagram eens iemand gezien die bij een vest sjiek restaurant bestelde en daar krijg je alle los mee, mag je op basis van uitleg zelf thuis op je bord afmaken

2 likes

Nee maar meer van de gasten en zo lijken me dan ook nog via dat bedrijf te lopen, maar kan zijn dat ik me daarin vergis.

1 like

Er zijn serieus 33 mensen aan het chillen op het plein voor mijn huis. Nu is de politie er (de buurvrouw heeft gebeld) met twee agenten. Ben benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken, want terwijl twee man met de politie belt: voetbalt de rest lekker verder.

Offtopic: Mijn wijk is momenteel ook zon heerlijk sociaal experiment. Aan de ene kant van de straat 60 voornamelijk witte, niet streetwise, hoogopgeleide yuppen, inclusief bakfietsen en nette aangeharkte tuintjes. Aan de andere kant de oorspronkelijke populatie die vrij gewend zijn om veel buiten te zijn (huizen zijn ook niet heel groot) en zich weinig aantrekken van regels + je moet je er vooral niet mee bemoeien. In het midden het pleintje, waarop zij gewend zijn te voetballen, waarvan wij vinden dat het best parkeerruimte kan worden. Kortom: de apps staan roodgloeiend met live verslag met wat er op het pleintje gebeurd, inclusief strategieĆ«n (wie de politie belt, wanneer de gemeente nou eindelijk het plein gaat weghalen, hoe men een pannakooi voorkomt). Ergens kan ik ook wel een beetje van de ā€˜witte paniek’ genieten.

8 likes

Hoe loopt het af? (Heb echt geen spanning meer in m’n leven dus ik parasiteer op dit soort dingen)

7 likes

Ik zit dus ook echt als Truus de gossipbuurvrouw te kijken, maar de politie is er vandoor en ze gaan gewoon verder met hun ding (zo gaat het eigenlijk altijd, met oud en nieuw was de grens pas bereikt toen er twee auto’s waren afgebrand). Denk dat we hier of immuun zijn of Kanaleneiland binnenkort een sterk uitgedunde jeugdpopulatie heeft

6 likes

Ben zo benieuwd waar jij in Kanaleneiland woont
Grappig dat zoiets zo kan verschillen, hier echt bijna geen samenscholing, woon wel ergens anders. Parkjes blijven leeg etc geen voetballende kinderen of sowieso veel mensen.

Speeltuinen zijn ook vrij leeg

Ik woon in Noord. Is op enkele uitzonderingen na best leuk wonen. De straat is onderdeel van de grootschalige renovaties, maar nog niet helemaal af (hij wordt als alles af is opnieuw aangelegd). Dus tot die tijd is het zodra het lekker weer is veel voetbaltoernooitjes, chagrijnige buren en Corona houdt niemand tegen.

2 likes

Ik heb net een tenenkrommende column gelezen en als laatste stond er dat de columnist filosoof is. Lekker het beeld dat @grace schetst bevestigend :stuck_out_tongue: Lange URL naar trouwcolumn

persoonlijk gepraat

Wij wilden vandaag stukje wandelen maar we zijn weer teruggegaan omdat we het te druk vonden (en daar zelf dus ook aan bijdragen), gister hetzelfde.
Ook heb ik gister pizza afgehaald bij domino’s. Vond het echt niet okĆ© daar. Voor het bezoek wel, 1 klant tegelijk. Maar ik stond voor die kassa en naast mij stonden die frisdrank koelkasten (20 cm max). En toen ging een bezorger gewoon naast me staan om wat uit die koelkast te pakken, zonder aan mij te vragen of ik opzij wou.
Ook in de keuken hielden ze geen afstand (ik vermoed dat dat vanwege de bezorgdrukte ook niet te doen was), maar schrok daar wel van.

Tot slot is een van onze buren gister na 5 dagen eindelijk opgenomen op de paaz afdeling. Hij had de buurvrouwen (beide alleenstaande moeders) al meerdere dagen op rij bedreigd en je merkte gewoon dat het echt niet oke met hem ging, politie was door mn buurvrouw al 16 x gebeld. Nu had die zichzelf ernstig verwond (automutilatie) en is die dus meegenomen, vind het zo heftig om die schrijnende gevallen nu te zien. (er had vorige week ook iemand in onze portiek gepoept, echt zo sneu :frowning: )

TLDR: tis eerder een dagboek post sorry.

1 like

Ik vind al die FeesBoek discussies zo ā€œmijn cavia is doderā€ā€¦

De bond van leerkrachten heeft opgeroepen dat ze het niet verantwoord vinden open te gaan, voor het risico voor de leraren o.a. Want die kunnen natuurlijk niet met beschermingsmateriaal werken (oa omdat dat er dus niet is).

En dan ontstaat de discussie: ja hallo in de zorg (jeugdzorg, gehandicaptenzorg enzo) & bijv de supermarkt oid hebben ze ook geen materiaal dus ze moeten gewoon aan het werk :eyes:.

Maar, dat het op de ene plek kut geregeld is nu, wil toch niet zeggen dat de ander dan dat moet slikken :’)?

Net als; het onderwijs mag niet staken want de SEH kan dat ook niet :face_with_monocle:

4 likes

Goed restaurant in mijn buurt biedt al sinds dag een versimpelde maaltijden aan (bezorg/afhaal). Weliswaar zonder mooie opmaak e.d. en iets minder ā€˜culinair’ dan normaal, maar wel erg goed. Wordt dan met instructies om het af te maken geleverd. Natuurlijk heb ik liever het eten zoals ze dat daar maken, maar ik hoop dat - dat door ze op deze manier te steunen - straks nog kan :+1:

1 like

Ik schrik hier wel van, want de richtlijnen in de GGZ (landelijk bepaald) zijn duidelijk: bij ernstige psychiatrische problemen, of problemen op meerdere levensgebieden blijft het facetoface contact, ofwel op kantoor ofwel huisbezoek (met bescherming) of buiten (crisisvoorkomend of tijdens crisis, noemen we dat). Alleen beeldbellen mag gewoon niet en bij FACT is het zo dat mensen zelfs elke dag contact kunnen hebben, of meerdere keren per dag indien nodig. Dus dit is echt foutieve interpretatie van de betreffende medewerkers en teams. Er moet geen sprake zijn van hulp dat opgestart moet worden, want die draait nog. Wel merk ik, zoals ik eerder zei, dat zelfs opgeschaalde zorg (TM dagelijks contact) soms niet eens toereikend is, en de opname mogelijkheden zijn beperkt door corona bedden:( maar hier mag je echt hulpverlening op aan spreken!

2 likes

Ik zou hier niet mee akkoord gaan, hoor! Dit mag namelijk niet. Als er sprake is van forse psychiatrie, zijn er wel (beperkte) opties tot opname en opschaling van de zorg, juist bij FACT. Misschien is er hulp in te roepen van een vertrouwenspersoon bij die GGZ organisatie? Kan natuurlijk niet oordelen over de individuele casus, maar dumpen bij familie lijkt me bijzonder, FACT biedt juist ook bemoeizorg wanneer iemand geen hulp wil. Niet alle FACT teams zijn gecertificeerd, en hebben daarom soms hun eigen regels gecreƫerd. Maar het gesprek moet er komen denk ik! Succes! Je mag altijd pben :slight_smile:

2 likes

Helemaal mee eens! Afgelopen week heb ik de fout gemaakt me in een discussie te mengen. Alleen maar om duidelijk te maken dat het onzinnig is om beroepen te vergelijken. Dat heb ik geweten :joy:

1 like

Maar je mag ook niet weigeren? Bij ons is er een heel kleine mogelijkheid dat ze het doen volgens mij bij iets van 2% van alle cursussen die gegeven worden maar als het van toepassing is op jouw cursus mag je aangeven dat je er niet mee akkoord gaat en moeten er alternatieven gezocht worden

1 like

Er is een speciaal fonds voor mensen die om bijzondere redenen vertraging oplopen waar normaal ook bestiursbeurzen etc uitbetaald worden, maar als je dus echt vertraging oploopt door corona dan mag je ook aanspraak daarop doen (het profileringsfonds).

Als je het bij ons echt niet wilt vanwege bijv. privacy dan mag je alsnog naar de universiteit komen om het tentamen te maken. Maar als je dat ook niet wilt/kunt dan houdt het wel op geloof ik.

1 like

Ben nu al zenuwachtig voor de persco morgen. Wat gaan ze zeggen? Wat gaan we doen? Krijgen we definitieve ā€˜cancels’ van festivals, zomervakanties enzovoort? Gaan er zaken weer open? Hoe gaat deze anderhalve meter samenleving werken icm onze economie? Hoe zit het met apps? Met scholen?

21 likes

Wist niet dat dat kon, maar vraag me af of het realistisch is? Ik kan me niet voorstellen dat het profileringsfonds toereikend is om alle corona-vertragingen op te vangen. Als alleen al iedereen met vertraagde coschappen een aanvraag doet is bij de meeste opleidingen het profileringsfonds wel aardig leeg.

1 like

Ja.

Waarom denk je dat kappers & salons & sportscholen dan (zelfde branche) weer open mogen?
Beautysalons zijn toch eigenlijk overbodige luxe en er is onvermijdelijk fysiek contact.

Ik hoop trouwens wel dat die voorspelling klopt want m’n nagels zijn een disaster.

Ga me morgen wel echt bezatten als alle festivals worden afgelast - ik weet dat het gaat gebeuren maar die definitieve klap :tired_face:

1 like