Ik vind dit soort artikelen altijd zo lekker onrust scheppend en ontwrichtend vanuit de luie stoel. We hebben experts die echt wel afwegen wat de impact van bepaalde scenario’s is. Ik kan me niet voorstellen dat zij, ondanks dat bekend is dat besmetting ook zonder symptomen kan, bewust kiezen voor een ander geluid, zonder rekening te houden met het andere scenario’s.
Die vergelijking met andere landen die beter scoren is ook zo makkelijk en houdt nul rekening met de Nederlandse context. Je kan hier niet zomaar even in deze tijd van het jaar een maand de scholen sluiten en iedereen gebieden thuis te blijven. Dat zet enorme druk op zoveel verschillende systemen. Ik kan alleen in mijn sector (onderwijs) al constateren dat dit alleen kan als de minister op landelijk niveau gebruik maakt van zijn discretionaire bevoegdheid omtrent meerdere wetten (het vraagt bijvoorbeeld om het negeren van een aantal bepalingen in het Examenbesluit) en zelfs dan is de impact behoorlijk groot en zul je die nog wel een jaartje voelen. Die context wordt neem ik aan ook meegewogen in het maken van dergelijke beslissingen. Kan me voorstellen dat het veel complexere keuzes zijn.