Coronavirus

Ik hoef niks extra’s te doen omdat ik door m’n smetvrees altijd al zo leef. Ik ben erachter gekomen dat ik zelfs langer dan 20 sec was, niet zo best voor m’n mentale staat eigenlijk. Een voordeel: m’n huid is ontzettend opgeknapt sinds ik al jaren niet meer aan m’n gezicht zit :ok_hand:

De rest van zo’n fobie is wel kut

4 likes

Volgens mij zijn dat alleen de verwachtingen

Er is een theorie dat het coronavirus, net zoals het griepvirus, misschien wel seizoensgebonden is en dus straks met mooi weer weer wegebt. Of dat echt is zo is weten we nog niet, maar er zijn inderdaad wel geleerden geïnteresseerd naar de verspreiding op het zuidelijk halfrond aan het kijken om te zien of die theorie stand houdt.

4 likes

Mijn handen zijn echt naar de corona door al dat gewas

25 likes

Zo herkenbaar :joy: Ik ben sneller vatbaar dan gezonde mensen voor virale infecties en daar door heb ik ook smetvrees ontwikkelt. Therapie voor gehad want het belemmerde echt mijn leven en het ging de laatste jaren prima. Maar ALLES wat ik heb afgeleerd in therapie, zoals overdreven mijn handen wassen en meteen vluchten als iemand niest/hoest, wordt nu dus praktisch voorgeschreven door de GGD etc. Ik weet niet wat ik mee maak, totaal omgedraaide wereld. Ik ben ook behoorlijk angstig moet ik zeggen, gewoon omdat het zo ongrijpbaar is. Wie ook?

3 likes

Ja dat valt wel mee, ik ben er nu inmiddels aan gewend. Vooral ‘s nachts goed smeren en dan komt het wel goed

@Ilse80 ja vreemd is dat hè? In therapie leren we juist dat onze reactie overtrokken is en er heus niks zal gebeuren als je niet volgens je smetvrees reageert. Nouja, nu misschien wel dus. :stuck_out_tongue: ben je bang dat je smetvrees hierdoor toe zal nemen?

1 like

Oh bleh. Hopelijk valt het mee!
Ik zit hier een beetje met ook wel wat zenuwen. Heb al een paar dagen keelpijn en nu een kriebelhoestje bijgekomen. Maar geen koorts. Wel opgezwollen klieren in mijn nek

Toen ik tijdens het scrollen alleen de titel zag dacht ik even dat het een artikel van de Speld was.

Ken jij mensen in jouw omgeving die het hebben

• Ja
  • Ja, maar wel verder weg / vage kennis
  • Ja, ikzelf
  • Nee

0 stemmers

Haha ik dacht al, merk in Twente geen verschil.

Hier hetzelfde dilemma, beetje koortsig en een beetje aan het hoesten. Dus vandaag blijf ik maar thuis van werk. Maar of dit nu Corona is of een gewone griep? Weet van een vriendin die ik afgelopen weekend heb gezien dat zij ook ziek is maar dat is haar baby ook. Dus kan het net zo goed van haar hebben overgenomen. Zij had wel contact opgenomen met de huisarts en die dacht ook dat ze gewoon een griepje had. Ingewikkeld is dit want ik wil ook niemand besmetten!

1 like

Ik vind dit soort artikelen altijd zo lekker onrust scheppend en ontwrichtend vanuit de luie stoel. We hebben experts die echt wel afwegen wat de impact van bepaalde scenario’s is. Ik kan me niet voorstellen dat zij, ondanks dat bekend is dat besmetting ook zonder symptomen kan, bewust kiezen voor een ander geluid, zonder rekening te houden met het andere scenario’s.

Die vergelijking met andere landen die beter scoren is ook zo makkelijk en houdt nul rekening met de Nederlandse context. Je kan hier niet zomaar even in deze tijd van het jaar een maand de scholen sluiten en iedereen gebieden thuis te blijven. Dat zet enorme druk op zoveel verschillende systemen. Ik kan alleen in mijn sector (onderwijs) al constateren dat dit alleen kan als de minister op landelijk niveau gebruik maakt van zijn discretionaire bevoegdheid omtrent meerdere wetten (het vraagt bijvoorbeeld om het negeren van een aantal bepalingen in het Examenbesluit) en zelfs dan is de impact behoorlijk groot en zul je die nog wel een jaartje voelen. Die context wordt neem ik aan ook meegewogen in het maken van dergelijke beslissingen. Kan me voorstellen dat het veel complexere keuzes zijn.

7 likes

Klopt, maar ik kan me voorstellen dat de systemen daar toch anders in elkaar zitten, prioriteiten anders liggen en infrastructuren anders in elkaar zitten. Ik zeg dus ook niet dat het niet kan, enkel dat het heel ingrijpend is. Wat ik vooral probeer te zeggen: aangeven dat Nederland het momenteel verkeerd oppakt in een column, ondermijnt het feit dat de beslissingen momenteel genomen worden door mensen die er beduidend meer van weten én dat er hoogstwaarschijnlijk echt wel gekeken wordt naar dergelijke scenario’s maar dat die ook enorm ingrijpend zijn (en dus om zorgvuldige afweging vragen). Tegelijkertijd verspreid die aanname de angst en paniek alleen maar verder omdat het stelt dat we zomaar wat doen.

Zou iemand dat mooie gifje nog eens kunnen posten over die piek in besmettingen en waarom we liever willen dat het gespreid gebeurd ivm belasting van het zorgstelsel? Heb teruggescrolled maar m’n telefoon doet steeds raar bij het laden. Wil ik even naar m’n boomer ouders sturen :grinning:

1 like

Hier hetzelfde. En mijn longen voelen gevoelig aan. Een beetje pijnlijk ook. Alsof ik vrieskou inadem terwijl ik gewoon binnen ben.
In mijn regio zijn nog geen gevallen vastgesteld, maar heb toch met mijn familie afgesproken dat ik toch even niet op bezoek kom

Dit heb ik dus ook, samen met hoofdpijn en kortademigheid, maar voor de rest geen koorts/ziekteverschijnselen

Offtopic

Mag ik vragen waarom jij de Irish Times leest? Kwam jij dit artikel toevallig tegen of woon jij hier? Indien het laatste zou ik je wat vragen mogen stellen (evt in pb)?

Ik was gisteren boodschappen aan het doen; pasta(saus), wat groente, kaas enz. Dingen die ik altijd in huis wil hebben. Heb ook gelijk boodschappen voor mijn ouders gedaan, ongeveer hetzelfde. De vrouw achter mij aan de kassa vraagt of ik aan het hamsteren ben vanwege corona. Ik lachte, zei nee, maar moest wel toegeven dat het wel erop leek. Toen dacht ik, hoeveel moet ik dan kopen als ik wel zou hamsteren voor een paar weken? De boodschappen van gisteren zullen binnen een week opraken. Ik kan gelukkig wel m’n spaargeld aan wat extra boodschappen besteden, maar wat moeten de mensen die geen spaargeld hebben? Overigens waren de koelingen bijna leeg. Morgen maar weer een poging wagen om wat ingevroren groente te kopen.

Mijn hogeschool gaat per direct 3 weken dicht, preventief.
Onder de noemer; we hebben grote maatschappelijke verantwoordelijkheid toe naar studenten, docenten, ouders en grootouders van studenten en iedereen daarrond. Er zijn geen gevallen bekend op mijn school, maar ik vind het wel heel fijn dat dit beslist is.

Dus voorlopig hoorcolleges online kijken vanuit mijn bedje.

6 likes

Welke hogeschool is dat?