Dames met een maatje meer

Dat je je niet meer lekker voelt in je lijf is natuurlijk heel vervelend en belangrijk om dat wel te voelen, maar wat is ‘ongezond dik’ zijn precies? Al heb je obesitas, ben je niet per definitie ongezond.

Ik probeer je gevoel niet te bagatelliseren of iets, maar vind ‘ongezond dik’ een beetje een nare term.

En ah ik zie je edit nu!

1 like

Ik heb even zon bmi berekener gebeuren gebruikt. En ik moest een bizar laag getal invullen om op normaal te komen.
Ik vind zoiets sws bullshit. Ik zou me als ik jou was ook niet houden aan een labeltje als obesitas of een bepaald getal. Maar meer voel ik me fit en zit ik lekker in mn vel. Zoja fuck al die getallen. Zoniet probeer gezonder te leven en fuck nog steeds al die getallen.

6 likes

Als je je niet lekker voelt is het goed daar naar te luisteren, maar zeker je gezondheid niet hangen aan getallen als bmi, kledingmaat of gewicht!

3 likes

Dat vind ik juist een beetje kort door de bocht. Als je overgewicht hebt, maar je eet gezond en beweegt wel voldoende heb je namelijk helemaal niet veel meer gezondheidsrisicos dan een gemiddeld slank persoon.

5 likes

Begrijp ik, hopelijk voel je je snel weer fijner in je eigen lichaam!

3 likes

Ik herken het zeker! Ik ben van ondergewicht naar overgewicht gegaan en vond het super confronterend dat het echt niet meer in de gezonde marge viel. Dat doet gewoon iets met je, of dat nu terecht is of niet!

1 like

Ik ben ongeveer 10 jaar geleden in enkele jaren 4 maten gegroeid. Deels door ouder worden, deels door boulimia. Ik kon toen niet aan mijn nieuwe lijf wennen. Mijn lichaam klopte in mijn hoofd gewoon niet met het beeld dat ik van mezelf had. Nog los van dat ik het niet mooi vond. Ik liep gewoon steeds tegen dingen aan omdat ik niet doorhad hoe breed ik was enzo. :cry: :joy: Vond dat echt extreem lastig en ik accepteer mezelf trouwens nog steeds niet voor 100%, maar ik hecht er nu gewoon niet meer zo heel veel waarde aan.
Ik heb je vaker dingen zien posten over gewicht en ik herken veel van wat je zegt!

Edit: Het allermoeilijkste aan aankomen vond ik trouwens niet mijn zelfbeeld, maar het commentaar van iedereen om me heen. Mijn moeder die elke keer als ik thuiskwam weer iets over mijn gewicht moest zeggen en benadrukte ‘dat ik nog niet was afgevallen’. Echt fuck you, ga zelf afvallen. En alle mensen om mij heen die impliceren dat ik lui ben en niet sport? Terwijl ik toen echt meeeeega sportverslaafd was. Ze moesten eens weten. En ook bizar hoe de wereld je ineens heel anders behandeld als je door iedereen onbewust in een ander hokje wordt geplaatst. Want ik ging dus van heel slank en helemaal voldoen aan de maatschappelijke schoonheidsnormen naar het hokje een mediocre dikkig meisje. De wereld is ineens een stuk minder vriendelijk dan. :smiling_face_with_tear:

Edit2: Ik weet trouwens niet of je hier iets aan hebt maar je vroeg een soort van om herkenning en blijkbaar heb je een put met herinneringen geopend. :joy:

3 likes

Anorexia en daarna door medicatie en fibromyalgie heel veel aangekomen. Ik ben inmiddels aan het afvallen doordat ik met die medicatie gestopt ben, maar ik kon het in mijn hoofd echt niet bijbenen die verandering.
Vind het heel fijn dat ik langzaam mijn lichaam weer terugkrijg en snap dus wel de moeite die je hebt.
Ik probeer vaak te denken dat ik nu niet meer in die gevangenis van niet eten zit en dat dat me meer waard is dan een mini maat. Ik ben goed zoals ik ben, maar ik mag wel streven naar een lichaam dat beter functioneert (eigenlijk vooral nog omdat het extra gewicht is en dat voor een al overbelast lijf niet fijn is)

4 likes

Ik heb deze jurk in de donkere variant en het is echt heel leuk.
Maar je ziet wel echt mijn borsten. Hoe gaan jullie ermee om? Ownen? Ik voel me er wel echt heel goed in (4xl👋🏻) maar twijfel de gele te bestellen.

Laatst had in een jasje eroverheen maar dan mis je juist het leuke aan de jurk.

16 likes

Bmi is het meest achterlijke wat er bestaat. Daarmee hebben die bitches van de ggd me op de basisschool een eetprobleem aangepraat waar ik nog steeds last van heb in de buurt van onbekenden of ergens waar ik me niet op me gemak voel. Als ik oude foto’s terugzie waarop ik gewoon slank was ben ik oprecht verbaasd dat ik dus kennelijk slank was, omdat dat de periodes waren dat ik volgens bmi al zeer ernstig overgewicht zou hebben

4 likes

Ik vind deze echt heel leuk! Ik zou het gewoon doen, zeker als je je fijn voelt in de jurk.

3 likes

Gofverdomme wat doe je nu!! Nu wil ik die jurk haha.

Anyhow ik heb 2 strapless bhs van superbra. Die mn borsten ook wat meer tegen mn lichaam aandrukken enzo. En je zou hem ook iets hoger kunnen trekken. Of gewoon ownen dat je prachtige boobs hebt!

En stel je voelt je er echt niet comfi bij dan draag je er gewoon een topje onder. Die layering en modest fashion is hartstikke leuk.

1 like

Ja omg dit heb ik ook! Ik zag dus laatst deze foto van toen ik heel lekker bezig was met sporten. Heb hier nog steeds ernstig overgewicht. Terwijl ik nu een moord zou doen voor dit (oké, beetje overdreven, maar dit is ruim 15 kilo lichter dan ik nu ben en ik wil dit wel heeeeel graag terug)

Samenvatting

3 likes

Dit had ik ook zo erg! Ik vond het op foto’s zo confronterend (en baalde ook dat m’n kleding niet meer paste). Bijna al m’n vriendinnen zijn slank en toen ik foto’s terugkeek was ik opeens de grootste en voelde me slecht daarover.

Ik was in corona veel aangekomen en eerst kwamen de opmerkingen van goh je ziet er echt goed uit zo (wat wel lief bedoeld was, maar hoezo zag ik er dan voorheen niet goed uit???) en later bij m’n vaste massagesalon was het van ohh you big you almost look like mommy. Mkay.

Nu ben ik door m’n angststoornis weer min of meer naar m’n oude maat omdat ik een periode nauwelijks eten naar binnen kreeg en nu krijg ik te horen van ohhh je was wel echt dik toen. Echt al die opmerkingen steeds :woozy_face:

3 likes

Jaa is ook zo inderdaad! Het was alleen wel een beetje frustrerend want toen ik bij de huisarts op de weegschaal moest, kreeg ik wel gezeur dat ik veel te zwaar was. Terwijl ik echt heel weinig moest gaan eten om lichter te worden dan dat.

En nu ben ik ‘maar’ 15 kilo zwaarder en kan je me wegrollen voor m’n gevoel. Maar ik voel me ook echt niet chill in m’n lichaam nu. Conclusie: ik moet echt heel nodig weer consequent sporten.

1 like

Ja maar echt! Hij is wel bijna bejaard dus misschien was dat het :woman_shrugging:t2:

1 like

Girl! Je hebt ‘m nodig.

3 likes

Jeetje wat naar moet dat geweest zijn. Had je zelf een vermoeden dat je zo ziek was? En hoe gaat het nu met je?

2 likes

Overal wel. Gewoon zoeken op off shoulder top.

1 like

Leuke top! Heb je al op Vinted gekeken? Misschien kan je 'm daar of iets soortgelijks van dat merk vinden voor een zacht(er) prijsje?

1 like