Wij deden een spoetnik met een bolletje vanille ijs en 7up
Wij deden het vroeger niet met cola of 7up maar met Gazeuse! En dan het liefst de roze versie voor het kleurtje.
Gazeuse is op zichzelf echt niet lekker vond ik maar als spoetnik wel. Als ik er nu over nadenk, de suiker lostte niet eens goed op dus je had ook nog van die vieze harde kristallen.
@GroenTakje haha ja idd toen kon het niet op. Schoolkoekjes, ranja, fristi/chocolademelk/dubbelfris pakjes of als je gezond wilde doen appelsap/sinaasappelsap. Traktaties met zakjes snoep of chips. Naar de middelbare wortelsap, ijsthee of van dat sportdrank. Liters energiedrankâŠ
Het is goed dat we nu beter letten op suiker maar soms vind ik het een tikje zielig voor die kindjes die nu alleen water drinken, gezonde traktaties krijgen amper koekjes maar vooral groentes, alleen 100% pindakaas dus geen heerlijke smeuĂŻge calve, zelfgemaakte fruitspread ipv jam. Af en toe iets ongezonders kan toch niet zoveel kwaad.
Een keertje iets ongezonds kan inderdaad geen kwaad, maar als ik terugkijk wat mijn dagelijks menu was op de basisschool dan vind ik dat met de kennis van nu wel echt best wel ongezond.
Ontbijt: Brinta met suiker en een glas sinaasappelsap
Tussendoor: Liga milkbreak/smoeltjes/andere schoolkoekmet pakje yogho of dubbelfris
Lunch: Twee boterhammen met duo penotti en beker melk of yogho
Tussendoor: Beker yogho en roze koek (of vergeljkbaar)
Avondeten
Tussendoor: Beker yogho en 3 chocolaatjes (bijv. van die kleine merci)
Ik denk dat het voor toen wel oke was, behalve dat ik het vertikte om fruit te eten, want een heleboel dingen werden toen gezien als gezond (sinaasappelsap, schoolkoeken, yogho want zuivel). Maar dit is toch niet het echt eetpatroon wat ik in gedachten heb voor mijn denkbeeldige kind. Die mag best iedere dag iets ongezonds (uit school een beker yogho met een roze koek ofzo gaat ie vast niet dood van), maar niet zoveel en zo structureel allerlei ongezonde producten als ik zelf heb gegeten.
Edit: bedenk me nu dat ik het toetje nog vergeten ben (vla met slagroom)
Ja eens! Ik had zelf wel een goede combinatie van gezond en ongezonder. Wel zoet broodbeleg in de ochtend maar in de middag hartig en iets zoets. Fruit eten elke dag. Weinig ranja in een beker verder thee en melk. Alleen chips en frisdrank in het weekend met mate. Wel koekjes mee naar school en uit school. Genoeg groente.
Ik ga iets teveel van mijn situatie uit. Ik denk dat gecombineerd prima is gezond is het uitgangspunt en af en toe met mate ongezonder.
Er zijn tegenwoordig wel serieus kinderen met ondergewicht omdat ouders te gefocust zijn op gezond eten. Dus er wordt zeker wel doorgeschoten naar de verkeerde kant. Ik denk wel dat een gezond dieet gebalanceerd is en niet naar de een of de andere kant doorschiet.
Ik merk dat er bij mij op de basisschool best wel verschil was. Was altijd jaloers op de kinderen met koekjes/wafels in de pauze en een voorraadkast met zakjes snoep en chips enzo. Mijn moeder was wel gefocust op gezond eten en de moeder van mijn beste vriendinnetje was altijd helemaal biologisch en geen suiker etc. Speelden bijna altijd samen, dus onze middagsnack was altijd wel redelijk gezond. Dat werd dan zoiets
O: gedwongen een glas verse jus of karnemelk met een plakje ontbijtkoek, liefst ontbeet ik niet
T: stuk fruit + Liga evergreen
L: 1 boterham met hartig beleg + cracotte met jam en wat komkommer/tomaatjes
T: na school als ik met een vriendinnetje ging spelen een groot bord met gesneden fruit + pp 1 Maria biscuitje, soms een snoepje of 2 rijstwafels met kaas en appelstroop
A:
T: bakje yoghurt of gele vla met hagelslag erin
Oh, ik kan me nog precies mijn dagmenu herinneren van mij bij vader, dat was echt altijd hetzelfde namelijk:
Ontbijt: brinta met suiker en een kop thee met suiker (terwijl ik en mijn broertje tv keken, meestal rocket power)
Tussendoor: (op school) een kapitein koek, of twee plakjes ontbijtkoek gesmeerd, met hagelslag.
Lunch: Een boterham met sandwich spread, twee beschuiten met jam en hagelslag en een beker karnemelk met ranja (later zonder). Daarna schilde mijn vader voor ons een appeltje.
Rond 4u: glas mierzoete limonade en een schaaltje snoep (chocorozijnen, of chocopindaâs)
Avondeten: met de pot mee, vega optie was voor mij een ei, of een plak kaas (?). Na altijd yoghurt met jam en hagelslag.
Ok, bij nader inzien helemaal niet zo gezond! Maar ja, ik ben er groot van geworden
Ja ik moet er wel bij zeggen dat ik als kind altijd graatmager was en denk op momenten ook wel echt ondergewicht gehad heb. Toen ik 11 was woog ik bijvoorbeeld nog geen 30 kg. Denk dat dat wel meegespeeld heeft bij mijn eetpatroon in die zin dat als ik een gemiddeld tot stevig postuur had gehad dat er dan misschien wat meer op gelet was. Nu waren ze allang blij als ik niet nog dunner werd. Al zou ik tegenwoordig dan toch wat meer de focus proberen te leggen op gezonde vette eten dan al die suikers die ik binnenkreeg.
Ik zou echt niet meer weten hoe gazeuse smaakt moet ik eerlijk zeggen maar ik heb er als tiener heel wat flesjes van weggewerkt haha. Mijn ouders hadden verstandig moeten zijn en een âalleen frisdrank in het weekend!!â-regel moeten hanteren achteraf gezien De roze en de champagne waren mijn favo.
Dat is dan toch per situatie verschillend, ik kreeg als kind alleen om 11 uur een koekje in de pauze en verder niets slechts op een dag. Iets van snoep/chips was verder alleen voor het weekend. Zo zal je nu ook kinderen hebben die naast die gezonde traktatie veel ongezonde dingen eten en omgedraaid.
Ik vind het wel dubbel, aan de ene kant snap ik wel dat scholen het niet willen, maar aan de andere kant zou het toch af en toe moeten kunnen. Het is niet alsof de kinderen iedere dag een traktatie krijgen.
Helemaal mee eens. Het speelt heel erg in op de âOMG ik eet vandaag een koekje, moet ik nu een uur extra sporten?â vibe. Gun die kinderen hun snoep als er iemand trakteert.
Ik vind dat het compleet âverbiedenâ ervan minstens zo destructief is als het tegenovergestelde.
Ik weet ook de oplossing niet, maar ik ben er wel van overtuigd dat kinderen er echt geen baat bij hebben om nooit iets âongezondsâ te eten en alles te verbieden. Dan maak je er alleen maar een ding van waardoor ze geen gezonde relatie met eten krijgen op latere leeftijd.
Ik weet verder ook niet hoe het er nu exact aan toe gaat op basisscholen, maar ik denk dat een deel van mijn eetstoornis en slechte relatie met voeding voorkomen had kunnen worden als ik niet als jong kind op school al continu had gehoord dat er âgoedâ en âslechtâ eten is en het had denk ook wel geholpen als ik voeding als brandstof voor mân lichaam had gezien toen.
Bij mân zoontje is De traktatie met snoep of chips is compleet in de ban gedaan (dus geen dropveter met nibbits meer) En je mag niet eens meer een koekje meegeven voor het 10uurtje (waar ik pas na een jaar ofzo achter kwam dus een jaar illegaal een koekje mee gaf) dus het is wel vrij streng nu
Ik denk dat de kinderen van nu veel te weinig buiten spelen en gewoon bewegen. Met alleen een sportclubje kom je er niet. Misschien ook dat kinderen veel vaker naar school gebracht worden of met het ov gaan? Durf ik niet te zeggen of dat zo is. maar ik denk dat er ook echt wel een probleem ligt bij beweging en actief zijn. Vroeger gingen wij op zondag naar het bos en wandelen en door de week buiten spelen en rondjes fietsen en weet ik veel. Toen corona net begon zag je ineens vet veel ouders weer wandelen met hun kinderen en iets actiefs doen, nog nooit zoveel gezien als toen. Ik was echt verbaasd dat ouders dat ineens aan het doen waren. Is natuurlijk alleen mijn observatie, al weet ik dat opticiens ook hameren op meer buiten spelen omdat veel kinderen bijziend (of is het nou net dat andere) worden door te weinig kijken in de verte.
@MACdonalds vind dat wel pittig hoor. Er bestaat ook sinds een aantal jaren de eetstoornis orthorexia. Niet dat we nu al onze kinderen zo die richting opvoeden, maar dat moeten we ook niet willen. Wat jij zegt @DrWrenKingston we moeten gaan voor een gezonde relatie met voeding en ik denk niet dat je dat op deze manier bereikt.
Edit: bedoel @lisaanna
Oh ja dat vind ik wel vrij streng inderdaad ja! Ik snap wel dat ze er iets aan proberen te doen, ook om het wat meer gelijk te krijgen in de klas misschien. Wij hadden soms echt dat het ene kind 3 chocoladekoeken en een pakje fristi had terwijl de ander daar dan jaloers naar keek omdat hij alleen een appel had.
Maar dat van die traktaties vind ik wel echt een beetje overdreven eigenlijk!
Moeten kinderen trouwens ook nog steeds naar zoân schoolarts en dan wegen enzo? Die vond ik bij ons wel altijd heel toxic toen.
Ja, dat is nog steeds zo
Door al het gepraat over schoolkoeken heb ik het liedje van die BN koeken in mân hoofd, echt fijn.
Hahaha ik hoef m niet eens te kijken om dit te horen
En bedaaaaankt, zonder te kijken in mn hoofd