Het is niks nieuws, maar wel interessant voor case studie en ook iets wat natuurlijk verbeterd moet worden. Zeker ook als je de, in dit geval de Disney Animation Studios, films van de post-renaissance (die ik persoonlijk qua kwaliteit donkerder dan de dark age vind) met de films van de latere revival vergelijkt. Moana en Frozen 2 zijn qua verhaal al een enorme verbetering vergeleken met PatF.
Zoals ik al eerder zei, er zullen nooit slechte bedoelingen achter de keuzes gezeten hebben (maar ja, is dat altijd een reden? Achter Song of the South zaten ook geen slechte bedoelingen, maar die film wilt Disney liever vernietingen), maar de diversiteit achter de schermen en research is tegenwoordig wel beter. Al heb je nog steeds dat er enorme grove fouten gemaakt worden. Tiana lichter maken voor Ralph Breaks the Internet was enorm fout en ik ben blij dat ze dat nog snel verbeterd hebben, want yikes.
Ik denk daarom ook dat Soul niet helemaal met PatF te vergelijken is. Als Joe in een kat verandert is zijn omgeving nog steeds zijn dagelijkse omgeving. Je ziet zijn huis, zijn passies, zijn familie, kennissen en leerling. Bij PatF zie je alleen maar Charlotte, die in een heel andere wereld van Tiana woont, zeker in de jaren 20. Waar is bijvoorbeeld haar moeder? Wat weten we over haar?
Het verschil zit hem ook voor een groot deel in de marketing. Bij Soul wist je van tevoren dat je een Inside Out en geen Up zou krijgen. Bij PatF wist je wel dat ze in een kikker zou veranderen, maar alle marketing was van Tiana in haar mensenvorm (in de blauwe jurk die ze van Charlotte gehad had). Dat was natuurlijk een lokkertje.
Je hebt ook een miniaflevering over Soul op D+ staan. Ik vond het heel verrassend om te zien en ook wel leerzaam.
Ik ben wel heel benieuwd naar Iwájú.
Nu weet ik dat mijn beeld op deze films als witte vrouw anders is dan dat van mensen van kleur en ik ben ook bereid om meer over deze onderwerpen te leren.