DIY / knutselen

Achja, zelf weten en ik heb inderdaad geen flauw idee van je precieze idee maar vast staat dat als je het ook echt als speelgoed wilt gebruiken het een aantal keer goed gaat en vroeg of laat een keer fout.

3 likes

Nou, niet perse voor peuters. Meer het niveau van een schaakspel, tic-tac-toe en mancala bord. En het wordt klein, dat het in een hand (of twee) past. Maar goed, misschien is het inderdaad niks. Haha. Dan bedenk ik vast wat nieuws.

1 like

Succes!

1 like

Ik snap wel waarom je dat zegt. Als het een gebruiksvoorwerp is voor kinderen zou ik ook voor met chamotte hebben gekozen. Ook minder barstgevaar, maar goed. Uitproberen en dan kan je altijd weer zien. Mijn ‘juf’ zegt altijd dat je ‘uren en meters moet maken en dat je al doende leert.

2 likes

Vandaag wat dingen die biscuit gebakken zijn gekleurd met onderglazuur en/of geglazuurd. Moet nog even uitzoeken hoe ik stukken die ik rondom zou willen glazuren, in de kiln moet zetten/hangen. Wel blij met wat ik tot nu toe heb gemaakt. Hopelijk ben ik straks blij met eindresultaat.

Wat foto’s

Het kannetje wordt een kadotje voor m’n moeder. Afgewerkt met donkerblauw glazuur en later nog botz plus op de rand.

9 likes

Cute! Ben benieuwd naar t effect met de bots plus, wil ook graag zoiets halen maar ben er nog niet uit welke.
Afhankelijk van je soort onderglazuur (mat blijvende onderglazuur, bv de velvet lijn) kan je wel rondom glazuren. Normaal glazuur kan niet helemaal rondom, of je moet het op van die driehoekjes plaatsen in de oven, maar is best een gedoe en je hebt alsnog puntjes in je werk dan

Nu het hier toch over keramiek gaat, weet iemand een goede heldere kleur groen onderglazuur die op 1200 graden ook mooi blijft? Amaco velvet light green wordt heel donkergroen/bruinig, de cactus en pistache blijven wel goed van kleur maar die vind ik te licht/mintkleurig.

2 likes

Ik heb nu onderglazuur van Mayco gekocht van de fundamentals lijn. Die werden mij aangeraden o.a. vanwege de heldere kleuren en kunnen gebakken worden tot cone 10.

Oh en ja las iets over ‘stilts’ of het ophangen natuurlijk. Moet even kijken wat het beste is.

3 likes

Thanks voor de tip, helaas zit er in hun collectie ook geen heldere groen

2 likes

Ja zie het idd. Bestaat dat pigment wel voor cone 10 glazuur? Want bijv magenta is ook niet geschikt voor de kiln.
En anders zelf mengen misschien?

Edit
Ik heb vanmiddag versie 1 van de brievenbus gemaakt. Hopelijk overleven de verbindingen de kiln, want ik had maar anderhalf uur de tijd tussen afspraken, dus moest een beetje snel (moet ik niet doen, I know, maar anders maak ik versie 2). Ik heb er ook vier ‘brieven’ bij gemaakt, maar die moet ik nog even afwerken.

Edit 2
Inclusief kaarten/brieven

31 likes

super leuk!!

2 likes

Oh dit is wel echt super cute en mooi ook!!

2 likes

En @Bailey, dank jullie wel!

Ik wilde vanavond ook nog even wat maken, maar had geen zin in ingewikkelde dingen waar ik over zou moeten nadenken, dus maar gewoon even wat nagemaakt. Note to self: begin niet om 20.00 uur met een nieuw projectje. Nu, vier uur later kan ik eindelijk naar bed.
Ik ben best tevreden over de looks, maar doordat ik geen zin had om te plannen en te meten, zijn de doorgangen een beetje smal geworden. :sweat_smile: Dat wordt opzoek naar een hele kleine knikker. Haha

Fotos

Voorbeeld
IMG_1145
Mijn werkje

13 likes

Ik geloof dat ik dit topic een beetje kaap… als het storend is geeft iemand maar een gil.

Heb vandaag ‘beestjes’ gemaakt: een pissebed, lieveheersbeestje, spin en bijtje. Deze heb ik expres heel rond gemaakt, waardoor ik hoop/denk dat ze heel lekker in de hand liggen als ze straks geglazuurd zijn.

Foto’s

Een van m’n eerste creaties was een kleine dino. Ik heb die nadat hij helemaal klaar was aan de kinderen gegeven, met de instructie om ermee te spelen :joy: zo kon ik mooi zien hoe snel het zou breken. Nou, na een week is er nog niets aan te zien. Er is niet bepaald zachtzinnig mee gespeeld. Hij is gegooid en gevallen. Zelfs de katten hebben ‘m door de woonkamer laten rollen. Dus ik denk dat het wel wat kan hebben allemaal.

Betreffende dino na de speeltest

29 likes

De laatste twee weken nog een aantal dingen gemaakt. En vandaag kwamen twee vriendinnen langs voor een knutselmiddagje, dus opnieuw zitten kleien. Zo leuk.

Wat rechts ligt heb ik gemaakt. Een ‘kartonnen’ doos met een kat erin. Ben heel trots op de doos, niet op de kat. Ga misschien nog een keer een poging doen om een kat te maken.
En het beestje ervoor is een sprinkhaan voor bij de collectie diertjes.

En wat eerder nog…

Een krimp-lineaal. Nu is 1cm precies 1cm, maar na het bakken kan ik zo goed zien hoeveel deze klei krimpt.

Vuurvliegjes. Ik heb een klein glazen potje gekocht. Die wil ik vullen met kleine vuurvliegjes.

En ik heb samen met een vriendin heel veel hexagon-vormige steentjes gemaakt om het spelletje ‘Hive’ zelf te maken.

20 likes

Vandaag flowerfrogs gemaakt met m’n dochter samen. Ik heb zelf drogende klei gebruikt maar dan een uur in de oven gedaan en tussendoor omgedraaid.
Meteen eentje in gebruik genomen met wat bloemetjes die door de wind omgevallen waren.

13 likes

Ik deel hier niet te veel meer om het topic niet te kapen, maar gisteren maakte ik dit croissant bedeltje en ben echt heel enthousiast. Ik ga echt goed op dat priegelwerk.

27 likes

Screenshot 2025-05-27 102121

Ik zag dit op Reddit en heb nog heel veel bandjes van The Eras Tour, en vind dit zo’n leuk idee. Dus ik wil dit maken, maar dan met een analoog klokje. Maar welke zoekterm moet ik dan gebruiken? Ik heb al gezocht op “horloge klok los” “horloge zelf maken” etc maar ik vind niet wat ik zoek. Weet iemand welke termen je moet gebruiken om alleen het klok gedeelte te vinden voor een horloge?

Heb tot nu toe alleen deze gevonden:
Horloge klokje met roze strass - stoffennl.nl Gelukkig is roze mn lievelingskleur dus het is een optie, maar ik wil toch nog even kijken of er meer te vinden is.

Losse Horloge Kastjes hier zijn veel opties, maar heb er zelf nog nooit besteld.

Dat is precies wat ik zoek, dank je wel! Voor did prijzen durf ik de gok ook wel te wagen.

1 like

Afgelopen dagen heeft er weer een kiln aangestaan die we vanmiddag hebben kunnen uitpakken. Er waren een aantal positieve verrassingen maar ook tegenvallers.

De bedeltjes die ik gemaakt heb, hingen aan een metalen draad die achteraf toch te dun was. Door dat ‘tie iets is doorgebogen kwamen twee koffieboontjes tegen elkaar. Die krijg ik natuurlijk nooit meer los :grimacing: Dankzij de kiln wash is de rest er gelukkig goed vanaf gekomen.

Bij een potje dacht ik de scheur gerepareerd te hebben, maar was hij nu toch weer zichtbaar. Bij andere dingen hebben de kleuren ander uitgepakt als verwacht.

Maaaarrr, het brievenbusje en de brieven zijn af en PRECIES zoals ik in m’n hoofd had. Echt heel tof!

En dat geluid als je er een briefje in gooit 🥹 (wilde een filmpje hier delen, maar doet t niet. Als je benieuwd bent kun je me dm’en voor m’n insta). De kinderen hebben er ook al uitgebreid mee gespeeld (en laten vallen). Gaat uitstekend.

Ook op deze bedeltjes ben ik echt heel trots

Nu nog even bedenken waar ik ze aan ga hangen. Had ook een eikeltje voor m’n vriendin gemaakt, en die is ook echt heel tof geworden!

Op sommige vlakken vind ik iets van keramiek maken echt moeilijker dan gedacht. Er kan zoveel mis gaan. Ik heb talloze dingen met kleine scheurtjes erin, kleuren die tegenvallen, barsten in het glazuur, kromgetrokken werken. Het is soms echt puzzelen. Gelukkig ontdekken we gaandeweg steeds beter wat werkt en wat niet. Dat vind ik wel echt heel erg leuk!

32 likes