DIY / knutselen

Afgelopen dagen heeft er weer een kiln aangestaan die we vanmiddag hebben kunnen uitpakken. Er waren een aantal positieve verrassingen maar ook tegenvallers.

De bedeltjes die ik gemaakt heb, hingen aan een metalen draad die achteraf toch te dun was. Door dat ‘tie iets is doorgebogen kwamen twee koffieboontjes tegen elkaar. Die krijg ik natuurlijk nooit meer los :grimacing: Dankzij de kiln wash is de rest er gelukkig goed vanaf gekomen.

Bij een potje dacht ik de scheur gerepareerd te hebben, maar was hij nu toch weer zichtbaar. Bij andere dingen hebben de kleuren ander uitgepakt als verwacht.

Maaaarrr, het brievenbusje en de brieven zijn af en PRECIES zoals ik in m’n hoofd had. Echt heel tof!

En dat geluid als je er een briefje in gooit 🥹 (wilde een filmpje hier delen, maar doet t niet. Als je benieuwd bent kun je me dm’en voor m’n insta). De kinderen hebben er ook al uitgebreid mee gespeeld (en laten vallen). Gaat uitstekend.

Ook op deze bedeltjes ben ik echt heel trots

Nu nog even bedenken waar ik ze aan ga hangen. Had ook een eikeltje voor m’n vriendin gemaakt, en die is ook echt heel tof geworden!

Op sommige vlakken vind ik iets van keramiek maken echt moeilijker dan gedacht. Er kan zoveel mis gaan. Ik heb talloze dingen met kleine scheurtjes erin, kleuren die tegenvallen, barsten in het glazuur, kromgetrokken werken. Het is soms echt puzzelen. Gelukkig ontdekken we gaandeweg steeds beter wat werkt en wat niet. Dat vind ik wel echt heel erg leuk!

40 likes

Ik ben bezig met van die bandana kettingen, ik zie op alle voorbeeldjes online wel wat rafeltjes maar bij mij is het echt vrij extreem. Voor ik een stofschaar ga aanschaffen, maakt dat echt verschil? Of waar zou het aan kunnen liggen?

1 like

Volgens mij is er ook een kleding/naai topic, misschien kan je de vraag daar ook stellen :slight_smile:

1 like

Ik weet niet precies wat je aan het doen bent maar kartelschaar helpt bij sommige stoffen ook goed tegen rafelen!

1 like

Nou ik probeer dit, lekkere expectiations vs reality

Samenvatting

Die rafels hahahaha i fucking can’t

2 likes

Wil je tips? :joy: want op het eerste plaatje hebben ze de uiteinden gezoomd waardoor het niet meer rafelt. Misschien het koord waarmee gevlochten is ook?

Dat is het uiteinde van de bandana en dat had ik idd verkeerd afgeknipt, maaaaar de geknipte stroken rafelen dus net zo erg aan de zijkanten. Op TikTok etc zie ik niemand het omzomen…

2 likes

Wat raar! Daar heeft vast iemand anders meer verstand van dan ik. Enige wat ik kan bedenken is dat het misschien aan de draadrichting ligt? Recht of schuin van draad? Of misschien simpelweg aan de stof :joy:

1 like

Jouw stof ziet er losser geweven uit dan het voorbeeld. Ik vermoed dat hij daarom zo hard rafelt. Ik denk ik dat het voorbeeld net geknipt en ongebruikt is en dat die na gebruik ook zal rafelen. Misschien kun je rafelstop proberen? Dat is een soort lijm dat je op de randen smeert om rafelen tegen te gaan (zelf geen ervaring mee).

2 likes

Pittenzakjes gemaakt met mijn kinderen. Ze vonden de naaimachine heeeel interessant (nu hard mama!!!) en ze mochten helpen om de zakjes te vullen haha.

11 likes

Ik ben nog steeds lekker met keramiek in de weer. Ik heb een hoekje in de keuken voor al m’n spullen, en daar ligt echt van alles in verschillende fasen van het bakproces (het meeste dus niet af). :joy: Vooral het kleien gaat me de laatste tijd goed af, maar het daadwerkelijk kleuren/glazuren vind ik lastiger. Dan zijn de keuzes zo definitief. Ben dan toch bang dat ik de verkeerde kleur kies of het glazuur niet goed aanbreng, en ik iets verpest. Maar goed, al doende leert men.

Ik heb wel recent een travel cup afgemaakt.

Was een leuk projectje en hij drinkt echt fijn! Best wel cool om iets te gebruiken wat je helemaal zelf hebt gemaakt.

En dit is inmiddels bijna een meerjarenplan. Ik maak samen met een vriendin het spelletje Hive Pocket na. En ik mag de beestjes schilderen :grimacing:

Ik wilde ook graag scraffito uitproberen. En ik had nog nieuwe huisnummers op m’n lijstje staan. Ik denk bij alles ‘dat doe ik even’ maar man, dit was een werk. Ik ben per cijfer bijna 3 uur bezig geweest :smiling_face_with_tear:Ben super tevreden met het resultaat tot dusver. Wat nu grijs lijkt wordt zwart trouwens, het moet nog de oven in.

Ook zag ik ergens een wandhanger van een regenwolk voorbij komen, waar druppels onder hangen. Wilde ik graag eens maken.

Heb ook nog sterren voor in de kerstboom gemaakt, blaadjes voor een windvanger en wat bakjes, vaasjes en schaaltjes. Kortom, ik vermaak me wel.

76 likes

Ik vind dat je alles zo mooi en netjes doet! Echt leuk om te zien.

3 likes

Super leuk om te zien! Ook leuk dat je zoveel verschillende dingen doet.

Ik ben nu bezig met m’n vierde draaicursus. Het blijft zo fijn om een avondje in de week lekker met je handen bezig te zijn en steeds nieuwe dingen te maken.

2 likes

Echt fantastisch weer, zo leuk om te zien! Zo’n huisnummerbord wil ik ook wel :heart_eyes:

3 likes

Oh, gweldig :heart_eyes: en wat een leuke hobby!

1 like

En @pepe @Foucher en @Sartrix, dank jullie wel! Wat een lieve complimenten. Wil best wat voor je maken hoor Foucher :wink: stuur me maar een PB. Haha.

En Pepe, wat maak jij graag? Het lijk me super leuk om echt les te volgen. Heb je hier eerder iets van je werk gedeeld?

Ik wilde gisteren perse een (heksen)ketel maken. Eerst via slab-building in/om verschillende kommen geprobeerd. Werkte allemaal niet. Toen op de coil-building manier. Zag er ook verschrikkelijk uit. Toen was ik boos en heb ik het 2 uur lang weggelegd. 🫠 Maar wilde het niet opgeven, en ben toen als pinch-pot begonnen. Blijkbaar was dat de truc. Echt blij met het resultaat maar weer een gevalletje van ‘dit doe ik even in een uurtje’ wat me vervolgens een hele dag kost :laughing:

Tussenstand

12 likes

Ohh wat mooi allemaal!

Zou je de sterren voor de kerstboom en blaadjes voor de windvanger ook eens willen posten zodat we kunnen meegenieten?

3 likes

Heeft iemand ervaring met welk hout het minste stinkt onder een lasercutter? Of hoe je de stank er het makkelijkste uitkrijgt?

Ik wil m’n kerstkaarten lasersnijden maar niet dat ze stinken

1 like

De sterren en veertjes liggen op dit moment bij m’n vriendin in de wacht voor een respectievelijk biscuitbak en glazuurstook. Als het af is zal ik een foto delen :relaxed:

Twee proces foto’s van sterren en blaadjes

De sterren moest ik na deze foto nog helemaal netjes maken, en dit waren slechts enkele van de blaadjes. Heb ze inmiddels groen geglazuurd.

Afgelopen week de ketel die ik eerder deelde zwart geverfd met onderglazuur. Nu bezig ‘ingrediënten’ te maken.

Vanavond het veertje gemaakt. Was echt lastig, want eigenlijk te dun en daardoor te snel droog. Brak wat af waardoor ik uiteindelijk nog kleiner eindigde. Haha. Nu maar niet meer aankomen.

En uiteindelijk toch maar een insta aangemaakt om wat dingen over keramiek te delen. Mochten er mensen interesse hebben, stuur maar een DM.

6 likes

Hi, ik gebruik alleen multiplex en mdf. Wat helpt is de juiste instelling vinden(weinig verbranding?) Daarna afnemen met vochtige doek(sopje met afwasmiddel) en dan leg ik het een paar uur buiten.

Andere optie is vernis/lak

2 likes