Oh wow, ik twijfel echt of ik deze ga kijken… heb twee vriendinnen verloren, waaronder mijn beste vriendin en het lijkt me heel mooi maar ook zo heftig
Ja heftig he. Had nog een artikel gevonden waarin de zus Rachel een interview gaf. Daarin vertelt ze dat ze de laptop en telefoon wil laten onderzoeken naar antwoorden. Denk dat ze nooit zullen weten wat ze al die tijd gedaan heeft…
Ook zo sneu voor die vriend (komt niet voor in de docu).
Hoop dat deze docu ook helpt om mensen die in een soortgelijke situatie zitten om hulp te vragen.
Ja ze hebben in de docu de laptop en telefoon ook laten onderzoeken. Maar naast dat er een soort afscheidsbriefje is gevonden is er in de Docu niks bekend gemaakt
Ja dit rare gevoel erbij deel ik ook. De docu ga ik ook niet kijken. Ook met de titel ‘schijnstudent’, het gaat toch over hun zusje? Had het dan ‘Over mijn lieve zus’ genoemd. Ze is overleden en zoveel meer dan het verhaal dat ze niet studeerde. Toen het net gebeurd was er ook een nieuwsartikel waarop alle zussen al glimlachend op de foto staan, ik kreeg er een vreemd gevoel bij.
Als er wel sensationele informatie uit was gekomen via de laptop en telefoon hadden ze dat dan ook in de docu gezet? waarom een docu over haar? Dan ben je overleden en sta je later ineens op de npo omdat jouw familie dat graag wil. En als mensen jouw naam opzoeken staat er ‘schijnstudent’ ja… laat iemand die geen misdaden heeft begaan toch met rust. Misschien worden in de toekomst dit soort privacyvraagstukken wel meegenomen bij de notaris.
Ja moet wel toegeven dat ik het ging kijken mede omdat ik wilde weten waarom ze het gedaan heeft…
Maar de docu ging daar niet helemaal over. Want ze hebben maar 1 ding gezegd en dat is dat er nog een notitie op haar telefoon stond. Over haar vriend of toekomstplannen is nooit een woord gezegd. Alleen dat haar familie en zussen er kapot van zijn. En er allemaal anders mee om gingen.
Ik heb er ook een vreemd gevoel aan over gehouden. In de documentaire zeggen ze vaak dat ze willen weten waarom ze het heeft gedaan. En ik dacht direct, ja de schaamte was zo enorm groot dat ze geen uitweg zag? Ze wilde het overduidelijk niet vertellen omdat ze zich geneerde. Het is gewoon heel zielig voor haar. En nu kan heel nederland de documentaire zien, staat het weer in het nieuws. En dat terwijl haar eigen familie vrienden, haar vriend niemand het wist. Dus ja ik vind het heel dubbel. Vind het ook zo sneu als je bedenkt dat ze dus 5 jaar lang een dubbelleven heeft gehad en dat je dan van haar huisgenoot ook hoort dat ze heel erg gesloten was. Ze was natuurlijk altijd op haar hoede. Ik denk dat haar vriend er niet aan mee heeft willen werken, wat ik goed begrijp. Sowieso heb ik het idee dat voornamelijk haar zus rachel deze documentaire wilde. Haar vader komt bijvoorbeeld ook niet aan het woord en haar jongste zus lijkt er ook niet zo sterk achter te staan. Ik begrijp heel goed dat ze alles wil onderzoeken maarja het delen met heel Nederland. Ik vind het toch wel wat. Arm kind.
Ik had ook geen goed gevoel na het kijken van die documentaire. Ik denk dat het ook niet helpt dat direct in de eerste scène die zussen oude whatsappberichten zitten voor te lezen met dingen als “ze liegt alles bij elkaar”. Dat zet al gelijk de toon. Het leek best wel alsof die zussen vonden dat ze “recht hadden” op de waarheid, alsof de verontwaardiging dat hun zus had gelogen eigenlijk meer op de voorgrond stond dan de schaamte en eenzaamheid die ze moet hebben gevoeld. Lastig uit te drukken maar het gaf me een raar gevoel. Ik denk dat als de documentaire anders was ingestoken, het iets positiefs had kunnen zijn. Bijvoorbeeld om mensen die ook in die situatie zitten te laten zien dat je het bespreekbaar kan maken. Ik kan me eerlijk gezegd voorstellen dat het nu juist een tegenovergesteld effect kan hebben.
Ja van die whatsappberichten laten zien vond ik veel te ver gaan. En die zus die dan zegt, ik weet het zeker! Ik ga het opzoeken, ik ga het bewijzen! Kijk hier zei ik het al! Sowieso tegenstrijdig want de hele documentaire zeggen ze, we hadden niks door, we hadden echt geen idee. Dat zal ook allemaal best wel maar ik vind die documentaire echt verre van een mooi eerbetoon aan haar. En anders zou je het nog zo kunnen maken dat ze meer aandacht vragen voor zogeheten pretendstudenten en die aan het woord laten etc. Of is dat al gedaan? Staat me vaag iets van bij nu.
Ja is al eens gedaan!
Vind die docu echt hartverscheurend. Wat intens verdrietig dat ze gewoon jaren niks heeft gedaan en zo eenzaam is geweest… vreselijk
Ik vind het wel mooi gedaan, voor mij gaat het ook meer over het rouwproces van de familie dan echt over haar
Hoe vind je dat? De hele documentaire gaat over het praten met mensen die dianne kenden , naar haar oude kamer gaan in Leiden, naar haar oud studiegenoten en oud huisgenoot. Misschien was dat voor 1 familielid een rouwproces, maar ik denk zeker niet voor het hele gezin, laatstaan heel Nederland. Vriendinnen en haar toenmalige vriend denk ik heb je om die redenen ook niet gehoord en gezien.
Ik begrijp niet dat niemand die docu heeft tegengehouden? Dat meisje heeft 6 jaar lang er alles aan gedaan om te zorgen dat niemand iets te weten zou komen. Ook alles gewist van haar laptop en telefoon. En nu weten zelfs vreemden wat haar zoekresultaten waren?
Inderdaad zeg. Ontzettend mooi gemaakt. Zie mijn vriend nooit huilen maar gister deed hij net zo goed mee op de bank
Misschien is hij hier al eens genoemd, maar net aflevering 1 van de documentaireserie Klassen gezien en ik kan het echt aanraden. Het gaat over de ongelijkheid en kansarmheid op basis van scholen. Waardoor arme of gekleurde kinderen vaak al met 1-0 achter staan. Ben fan van de Amsterdamse wethouder die daarin ‘gevolgd’ wordt. Zij pleit voor een ander systeem.
Jaa de hele serie is supergoed!
Ah ben benieuwd!! Mijn vriend werkte 14 jaar in het basisonderwijs en ergert zich dood aan docenten die kinderen alsmaar te laag advies geven. (Daar ging het oa in afl 1 over)
Ja echt een hele goeie docu. Ik heb er zoveel bij gehuild ook, van de oneerlijkheid. Die jongen die een te laag advies krijgt, thuis ook nul support heeft, zich verveelt en moet bewijzen dat hij beter kan, en hoe het dan verder gaat met hem
Edit: spoiler weg
Ja ik heb die serie al een paar keer gekeken. Vind het zo mooi gemaakt en ook tof dat ze allerlei soorten kinderen volgen. Heeel mooi
Hallo spoilers
Sorry! Heb het aangepast