Dream School

Ooooh ja echt heel irritant

Inderdaad! Top dat je je hebt aangemeld, maar je bent er daarmee nog niet. Verbaas me zo vaak dat volwassenen (want dat zijn de meeste) zo simpel denken over hun eigen verantwoordelijkheid. Zouden ze dan ook echt niet realiseren dat ze letterlijk alleen henzelf ermee hebben als ze hun best niet doen?

3 likes

Zooo heftige aflevering! Ik dacht tot nu toe dat ik ook best zoā€™n les zou kunnen geven en wel goed met de jongeren om zou kunnen gaan maar deze week beginnen de eersten hun kont tegen de krib te gooien en is de eerste motivatie op. Ik ben daar veel te principieel voor, als ze zo brutaal tegen me zouden praten zou ik ze meteen wegsturen, terwijl je bij deze jongeren dan juist het gesprek moet aangaan. Echt respect voor hoe die mensen dat kunnen en over hun eigen principes en regels heen stappen om er voor ze te zijn.

3 likes

Ik denk dat ze heel goed weten dat ze alleen zichzelf ermee hebben als ze hun best niet doen, maar het weten en er daadwerkelijk iets aan doen is een groot verschil en het is supermoeilijk om ineens een patroon te doorbreken. Verder vind ik mensen van 18-19 niet echt per definitie volwassen te noemen, ik was toen nog enorm aan het puberen en nu zoā€™n 5 jaar later voel ik me nog steeds verre van volwassen.
Ik kan me juist heel goed voorstellen dat zij het niet gelijk opgeven als een mega overwinning zien en dat is zeker simpel gedacht over hun eigen verantwoordelijkheid, maar wiens schuld is dat?
Ik vind het persoonlijk een heel confronterend programma, omdat ik mezelf heel erg in hun herken en het ook wel lastig vind dat er eigenlijk al zoveel verwacht wordt van vrij jonge mensen. Als je hersenen nog tot je 28e (toch?) doorgroeien, waarom zou je dan al volwassen keuzes moeten kunnen maken op je 18e?

6 likes

Ik werk zelf ook in het onderwijs maar heb hier echt bewondering voorā€¦ Echt interessant om te zien hoe ze bijvoorbeeld met die Joelle omgaanā€¦ Ze weten dat ze weg gestuurd wil worden en het dan juist niet doen. Knap als je dat doorziet! Voor haar heb ik echt niet genoeg geduld, al is het misschien ook maar net waar je je op instelt. Het gaat bij hen natuurlijk niet echt om het overbrengen van kennis.

Al vind ik deze jongeren echt veel minder erg dan bijvoorbeeld het eerste seizoen. Heb dit weekend de eerste twee afleveringen terug gekeken, maar ik denk dat ik op bepaalde momenten geweigerd had om aan een aantal les te geven. Sta je je uit te sloven en zitten zij alleen maar te candycrushen tijdens je les. Zij hadden echt geen benul van eigen verantwoordelijkheid.

2 likes

Ja daar heb je gelijk in hoor. Het ligt natuurlijk een stuk ingewikkelder. Ik zeg het een beetje als eerste reactie (die denk ik wel meer mensen hebben) als je zulke jongeren op tv ziet. Ik vraag me af, zeker na die reacties van de deelnemers eerder in het topic, of Dream School helpt bij de jongeren die op die manier denken. Je merkt namelijk ook wel verschil dat andere deelnemers dat niet doen, wellicht heeft Dream School voor hun meer zin.

1 like

Met Joƫlle was ik idd ook als eerste klaar geweest. Het lijkt een mokkend klein kind en vind het geduld van Lucia echt prachtig om te zien. Het is een zweefteef maar wat een inzichten heeft zij in de jongeren!

1 like

Wow heftig. Ik weet niet goed wat ik moet geloven.

Die quote van Joƫlle vind ik iig erg ongeloofwaardig.

1 like

Kijkt iemand? :smile:

1 like

Ik heb het idee dat de scĆØnes tussen Erik en Lucia wat gespeeld zijn?

1 like

Joelle?

1 like

Ja alsof het scripted is. Vond dat eerder niet zo. Wel leuk dat Chess wat opbloeit!

Wat betreft Whitney ben ik het nog steeds eens met wat @kali hier zei:

Whitney heeft ontzettend irritant gedrag, maar ze is alsnog een meisje wat hulp nodig heeft en alleen maar aan heeft geleerd dat negatief gedrag beloond (toen ze klein was poepte ze in de woonkamer?)
Lucia gaat op deze manier eerder de strijd met haar aan, dan dat ze hulp bied. dat heeft ook geen zin en gaat Whitney alleen maar moeilijker van doen.
ik denk dat haar problematiek Dream School misschien wel overstijgt en ze eerder in intensieve therapie zou moeten dan dat Lucia een beetje geirriteerd gaat lopen doen.

Denk dat haar problematiek/copingsmechanismes niet te bestrijden zijn met iets als Dream School. Denk dat het heel goed kan zijn en kan werken, maar niet dat je dit voor iedere drop-out kan inzetten. Kan me ook voorstellen dat het voor degenen met trust issues heel moeilijk en misschien zelfs slecht kan zijn om je zo aan Lucia en Erik open te stellen, terwijl zij na het programma weer foetsie zijn. Het zou misschien beter zijn als de persoonlijke/mentorgesprekken werden gedaan door de mensen van die ook in de nazorg nog zijn (naja okƩ in hoeverre dat er is, aangezien dat ook ter discussie staat :stuck_out_tongue: maar er even vanuitgaande dat ze aanspraak kunnen maken op een therapeut) die geven zodat ze het daarna met hen kunnen voortzetten. Of dat Lucia en Erik zulke gesprekken samen met zo iemand doen bijv.

Ik ben het echt eens met heel je bericht, niets aan toe te voegen!

1 like

Pfff, nu aflevering terugkijken. Die Whitney die moet echt in trauma behandeling. Ze projecteert zichzelf volledig op andere continu. Vreselijk irritant. Denk dat ze veelste kwetsbaar is om mee te doen aan dit programma.

Ik vind Whitney niet per se irritant maar vooral heel zielig? Dream School is duidelijk niet de manier voor haar, waarom hebben ze dat in alle intake gesprekken gemist?

2 likes

Ik heb het nu pas teruggekeken van afgelopen maandag, maar ik vond het ook wel grappig om te zien dat er iets speelt tussen Cheyenne en Marvin. Ben benieuwd of dat na de opnames nog is doorgegaan.

3 likes

Ben ik met je eens! Ik vind het ook een beetje vervelend worden hoeveel aandacht zij in het programma krijgt, terwijl het duidelijk te zien is dat haar problemen niet in Dream School opgelost kunnen worden. Richt je dan op Tatanka of die ene hoogbegaafde jongen die helemaal opleven door de lessen. Dat is toch veel leuker om te zien? Of is dat niet sensationeel genoeg ofzo. Jammer.

5 likes

Ja heel eventjes. Maar uiteindelijk is het niks geworden.
Bron: https://m.youtube.com/watch?v=JG2aMTglQ5g

Vanavond is er geloof ik wat drama

1 like

Laatste aflevering toch? In de intro zie je ook dat 2 meiden elkaar snoeihard slaan, eentje klapt zelfs met dr hoofd tegen de grond aan. Dat heb ik nog niet gezien, dus komt dan waarschijnlijk vanavond.

1 like