Duitslandtopic

Idd OV, ziekenhuizen, verzorgingstehuizen etc. Maar niet meer in winkels ed

1 like

en fyi een KN95/FFP2 masker

Little Tokyo is een leuk deel met Japanse winkels/restaurants etc. En 2 musea: K20 en K21

1 like

Ik ga dus voor 4 weken naar Berlijn :partying_face: en ik zit in Kreuzberg, omgeving van East Side Gallery geloof ik.

Dus ik vroeg me af of jullie nog goede tips hebben in die omgeving? Qua leuke koffietentjes, goed afhaaleten enzo? En misschien ook chille sportlessen? (Zag dat Rocycle in Mitte zit en dan moet ik weer meteen met OV dus tips voor dichterbij zijn heel erg welkom!)

Oh en iemand ervaring met uitgaan in je eentje? Ik heb het tijdens het backpacken in Australië wel eens gedaan, maar nooit in Berlijn. Wel of niet aan te raden?

3 likes

In die buurt zit een hele hoop leuks! Falckensteinstraße zitten bijvoorbeeld veel leuke tentjes, ik zie dat er ook een 19 grams daar in de buurt zit (Schlesische Straße 38), is hip koffietentje. Aan de andere kant van het water zit je dan al snel in Friedrichshain, daar heb je dan RAW-Gelände bijvoorbeeld met wat leuke tentjes (wel goed op je tas passen daar!) en rondom Boxhagener Platz ook veel.
Eten afhalen kan overal wel, er is veel goed Vietnamees te vinden. Er zijn ook heel veel bezorgdingen, Lieferando, Uber Eats, Wolt. Als je dat goed plant krijg je ook veel kortingen, zeker bij eerste bestellingen :ok_hand:t3:
Qua sport kan ik je niet helpen, als ik al wat doe is het thuis :sweat_smile: Heb wel een tijdje fit’ballet gedaan, dat zit aan de andere kant van Görlitzer Park vanaf jou dan (Glogauer Straße 6), maar weet niet of je dat leuk vindt.
In je eentje uitgaan is in Berlijn helemaal niet gek! Je zit bij Watergate in de buurt ook dan denk ik, daar zijn (of iig waren, ben al eeuwen niet meer uit geweest) woensdagen heel tof. En Lido zit ook in die buurt, daar zijn vaak concerten en in het weekend ook dansen, is ook wat minder techno-gericht dan veel Berlijnse clubs.

4 likes

Ik ga binnenkort een lang weekend naar Hamburg! Hebben jullie nog tips voor leuke eettentjes/bars om iets te drinken (speciaalbier)? Ook dingen en plekken die leuk zijn om alleen te doen/heen te gaan? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kom vooral veel ‘hamburger’ tegen :stuck_out_tongue:

Ik wil met mn verjaardag misschien naar dusseldorf. Het is niet ver van mij vandaan maar ik ga dan met mn moeder. En zij heeft copd en heel veel lopen enzo is voor haar teveel.
Is alles daar ver uit elkaar? En zijn er eventueel bankjes enzo gewoon door de stad heen?
Anders maak ik er misschien toch een heel weekend van.

1 like

Haha dat viel een beetje tegen :grimacing: maar heb inmiddels al veel tips verzameld via internet en vrienden die er zijn geweest. Heb er zin in :blush:

1 like

Dusseldorf is niet een hele grote stad dus in principe redt je dat wel in een dag. Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan doen of zien.

1 like

Het komt uit m’n notities dus het is een beetje gebrabbel haha, maar ik ben er net nog geweest dus erg up to date. Sowieso proberen te reserveren voor de Bullerei (had ik als tip van @anon50301661 gekregen)!

Hamburg

  • Elbphilharmonie (Concertgebouw)
  • Eten bij de Bullerei (op tijd reserveren)
  • Alter Elbtunnel
  • Haven Hamburg
  • Rondvaart
  • Reeperbahn (rosse buurt)
  • Europa passage (grootste winkelcentrum) Monckebergstrasse
  • Neuer walk (luxe winkelstraat)
  • Colonnaden, lange 19-eeuwse winkelstraat. Overdekt winkelen.
  • Alsterhaus (winkelcentrum vergelijkbaar met Berlijn)
  • Speicherstadt, pakhuisdistrict
  • Sint-Michielskerk (uitzicht)
  • uboot museum (onderzeeër waar je in kan)
  • Energiebunker
  • St. Pauli bunker ww2, een van de grootste ooit gebouwd
  • Bona’me restaurant
  • Marsbar (ontbijt, lunch, diner)
  • Coast by east (haven, luxe, sushi etc)
  • Stepjes/fiets huren is ook leuk om alles te bezichtigen
  • La Monella (vegetarische Italiaan)
5 likes

Zo’n leuk weekje gehad in Berlijn :dancingbanana: Het was wel ijzig koud, maar gelukkig wel te doen met een extra laagje thermokleding. Voelde m’n tenen niet meer na een bezoek aan Topographie des Terrors (tentoonstelling grotendeels buiten), maar vond dat wel heel indrukwekkend en het bezoek waard.

Mijn (ongevraagde) tips voor restaurants en bars:
  • Atlas Cafe in de Graefestrasse: leuk tentje waar veel locals aan het werk zijn. Hele lekkere koffie, sandwiches en plaatpizza’s.
  • Transit: Aziatische tapas. Fijn voor een snelle maaltijd. Locatie aan Rosenthalerstrasse is klein en druk, die aan Kottbusser Damm is wat ruimer en rustiger opgezet. Er is ook nog een derde locatie volgens mij.
  • De loaded fries met currywurst van Frittenwerk :heart_eyes:
  • Zola aan de Paul-Linke-Ufer: pizzeria met goddelijke pizza’s en leuke sfeer.
  • Petit Bijou aan de Monbijoustrasse: mooi gebouw en locatie aan het water, is leuk voor koffie en taart, hebben ook wat lunchgerechten.

Voor cocktails:

  • Meisterschueler: echt oneindig veel keuze.
  • Bar Mano in Kreuzberg: een bruin hipster cafe met vintage interieur met gezellige sfeer. Er wordt binnen wel gerookt.
  • Vincent piano bar. Zelf niet geweest helaas omdat het vol zat, maar zag er heel gezellig uit met live pianomuziek. Wel reserveren vooraf dus denk ik.
10 likes

Beetje gekke vraag, maar zouden jullie in Berlijn zo’n digitaal kaartje voor het OV kopen of liever gewoon een papieren?

Ik moet de komende week supervaak in het OV dus ik wilde even een weekkaartje kopen. Maar mezelf kennende raak ik die weer kwijt. Maar ik heb die digitale nog nooit gebruikt dus weet niet of die app fijn is?

Papieren kaartje en bewaren in je telefoon hoesje

1 like

Ik vind de bvg ticket app heel fijn, maar mijn telefoon is ook altijd opgeladen als ik de deur uit ga.
Als je een papieren koopt, niet vergeten te stempelen!

1 like

Ja die app werkt gewoon fijn!

2 likes

Ik heb het via die gele app gedaan en dat werkte gewoon heel erg goed. Ik heb verder ook geen portemonnee meer op zak dus een papieren kaartje zou voor mij onlogisch zijn

1 like

Ik heb toch de app gedaan inderdaad! M’n telefoon is toch altijd opgeladen want anders vind ik de weg naar huis niet dus dat komt wel goed. Maar vind de app inderdaad fijn!

2 likes

Ik heb de opdracht om voor mijn baas zijn business trip naar Berlijn volgende types restaurants te reserveren voor het diner:

  • Klassiek Brauhaus, Duitse keuken maar graag wel de meer ‘upscale’ variant. Mag in het oosten of westen zijn.
  • Restaurant in het Westen, graag fancy/hip qua interieur. Mag zeker hipster zijn, maar niet het type “zitten op kratten” hipster. Mag echt wat specialer zijn, mag iets duurder zijn maar wel nog betaalbaar (geen € 200 voor een menu).

Beide liefst niet te ver van het centrum, aangezien hij verder een heel druk schema heeft overdag.

Iemand tips?

1 like

Ik ben meermaals in Brauhaus Lemke (Charlottenburg) geweest en vond het daar elke keer heel fijn! Of het upscale genoeg is naar je zin durf ik niet te zeggen.

2 likes

Bedoel je met centrum Berlin-Mitte? Berlijn is vrij breed en bijvoorbeeld Brauhaus Lemke is 25 minuten met de auto vanaf Friedrichstrasse.