Duitslandtopic

mocht je nog in mei of juni gaan ook zeker iets van rabarber proberen die nu in het seizoen zijn. Vaak in combinatie met aardbeien nu, ben zelf groot fan van rhabarber-erdbeeren streusel

1 like

Franzbrötchen!

2 likes

Ik ben dit weekend een nachtje in Bremen. Iemand tips voor iets leuks om te doen daar?

Ja vind ik wel, ik ging vroeger elk jaar met het gezin. Lekker een dagje winkelen en uit eten. Het is een leuke stad en er is veel te zien en te doen. De kerstmarkt is ook leuk, niet te groot, wel heel druk, maar dat duurt nog wel even natuurlijk :joy:

2 likes

Vind ik wel, als je van Lindt chocolade houdt is alleen al de Lindt Werksverkauf de moeite waard. :heart: Daar vlakbij zit ook een Bahlsen / Leibniz Werksverkauf (o.a. koek, zoutjes, jam). Die vind ik ook tof om te bezoeken.

Het centrum vind ik ook leuk om te winkelen, en er zijn veel chocoladewinkels, Konditoreien en winkeltjes waar ze Aachener Printen verkopen. Namen van restaurantjes weet ik helaas niet meer goed maar ik heb nog nooit slecht gegeten in Aken. Ik heb er ook een keer heerlijke wafels gegeten maar ik weet helaas niet meer waar.
Er zijn ook meerdere DM’s, wat buitenlandse supermarktjes etc. Voor mij is het ook een eind weg maar ik kom er heel graag.

Ga je met de auto? Hou er dan rekening mee dat je in Aken een groene sticker nodig hebt, mocht je die nog niet hebben.

3 likes

Op vakantie naar Oostenrijk (Saalbach). Vorig jaar op heenreis overnacht vlakbij Stuttgart en op de terugweg via Legoland Duitsland (kind van 10 jaar). Iemand tips voor een leuke en vooral mooie plek om tussenstop te houden voor 1 of 2 nachten?
Zelf denk ik aan bijvoorbeeld: Zwarte Woud of Bodensee.

Vorig jaar twee nachten gehad bij Hotel Waldhaus Jakob in Konstanz. Puur gekozen omdat het dichtbij de Bodensee ligt. En bij het eilandje Mainau een paar uur geweest. Is ook een vlindertuin bijv. En de watervallen bij Schaffhausen waren vlakbij. Rondom de Bodensee vond ik erg leuk.

1 like

Dankjewel, Bodensee lijkt me inderdaad prachtig. Zie nu dat er al veel weg is qua hotels dus moet opschieten.

1 like

Kom ik weer aan met telkens mijn zelfde “stop in Duitsland-tips”, haha: Freiburg im Breisgau (aan het Zwarte Woud) vond ik heel erg leuk!

Heidelberg vond ik ook leuk, maar vindt je misschien te noordelijk liggen.

We zijn ook een keer in Lindau aan de Bodensee geweest. Meer is prachtig met die bergen er achter, maar plaatsje zelf vond ik “mwah”.

2 likes

Ik woon hier in de buurt en Bodensee is echt leuk. Mainau is zeker een aanrader, een bloemeneiland, zo prachtig!
In Unteruhldingen is het Pfahlbautenmuseum (paalwoning museum),ook een aanrader. Ligt er natuurlijk maar net aan hoe ver je er vanaf zit en/of of wilt reizen: https://www.pfahlbauten.de/
Zeker leuk ook met oudere kinderen denk ik

3 likes

Ja ik zag je tip voor Freiburg al voorbij komen. Ziet er ook heel sfeervol uit!! Staat op mijn lijstje.
Mijn man maakt het niets uit als hij maar een fatsoenlijk bed heeft tijdens de tussenstop. Ik daarentegen wil altijd ergens iets meepikken van cultuur of natuur … nu we er toch zijn :laughing:

3 likes

Dankjewel!! Wat een goede tip, die paalwoningen was ik nog niet eerder tegengekomen.
Bodensee is ook iets warmer toch door mediterrane klimaat? Of is dat een fabeltje :laughing:

Toen wij er waren was het er niet beter dan in NL. :smiling_face_with_tear: Kwamen van een zonnig Italië af, maar na de Alpen was het over met het feest.

1 like

ik woon vlakbij de bodensee! het is wel echt een gematigd maritiem klimaat, relatief mild. als je warme week hebt kan het echt 35 graden worden met wel frisse nachten. bregenz is leuk voor een dagje, leuke promenade en stad om een beetje te slenteren. je kunt in bregenz ook nog met een gondel de pfänder (berg) op, vanaf daar heb je een prachtig uitzicht op de bodensee aan de ene kant en op de alpen aan de andere kant. ik ben groot fan van de bodensee en omgeving maar ik ben dan ook bevooroordeeld :joy:

2 likes

nou groetjes :wave:t2: kwam net met de trein door bregenz!


oh dit is een quote op mezelf, nouja jullie snappen me :joy:

1 like

Ik vertrek morgen naar Hamburg om een vriendinnetje te bezoeken :slight_smile: helemaal zin in!

8 likes

Voor de mensen die in Duitsland wonen, heeft iemand ervaring met het aanvragen van een anmeldung met een onderhuurcontract? :slight_smile:

Zolang je de Mietbescheinigung van de verhuurder hebt (formulier dat de verhuurder invult met bevestiging dat jij daar woont/het huurt) zou het geen probleem moeten zijn. Dus kan wel alleen met officiële onderhuur, de hoofdhuurder kan dat niet invullen oid.

2 likes

Thanks! Heb het iig gevraagd aan de huisbaas, maar lees nu ook weer dat voor een (bij)baan je niet perse een anmeldung nodig hebt. Dus misschien ga ik het ook wel laten, zeker omdat ik maar 4 maanden in dat huis zit.

1 like

Oh ja, dan kun je het net zo goed laten als je het niet nodig hebt voor een (bij)baan, voordat je überhaupt een afspraak hebt voor die Anmeldung ben je al minstens 3 maanden verder :sweat_smile: (in Berlijn tenminste)

2 likes