Duitslandtopic

Super bedankt voor alle tips!

@Maya11 @Fotorolletje Heidelberg ben ik vorig jaar geweest! Wel super mooi idd. Precies het soort plek dat ik zoek.

@Mette Dresden ben ik ook al geweest. Ik reis te veel. Berlijn vind ik heel gaaf maar meer om weer een keer echt naar toe te gaan ipv als tussenstop.

@Clancy die plek ken ik nog niet! Ik ga er naar kijken. Bedankt!

@vitaminwater is ook een optie maar ik houd niet echt van slaaptreinen.

Ik deelde ooit (op de terugweg in de nachttrein vanaf Praag dus) een coupe met o.a. twee jonge jongens die na 3 uur zuipen (sangria uit pak) gingen overgeven en de trein was vol we konden nergens anders heen đŸ„č echt een trauma van, jarenlang geen sangria kunnen drinken

OEI :smiling_face_with_tear: ik ben laatst met mijn vriend in een privécoupé naar Praag gegaan en dat was wel beter :joy: geen van beiden gekotst

1 like

Haha ja dat is dan beter, ik was 20 en geen groot budget :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Jena?

Bedankt voor de tip. Ik ga er naar kijken!

1 like

Friedrichshein, prenzlauerberg en friedrichshein-Kreuzberg zijn gewoon leuke veilige wijken om in te verblijven als vrouw alleen toch? Dus ook savonds op straat

Nog andere tips voor leuke wijken om te verblijven? Ben in het verleden volgens mij altijd in friedrichshein en prenzlauerberg geweest en dat beviel heel goed maar ik sta open voor wat anders (maar echt centrum oid spreekt mij niet zo aan)

*in Berlijn overigens

Moabit vind ik een leuke wijk, voelde me daar ook veilig.

2 likes

Ja vind ik prima wijken! Kreuzberg had wel wat stukjes waar ik me niet mega op m’n gemak voelde in de winter ‘s avonds laat. In de buurt van het Gorlitzer park geloof ik. En ik ben niet zo gek op station Warschauer Strasse ‘s avonds laat. Maar verder echt prima!

Ik vind Neukolln ook echt een aanrader trouwens, vooral de omgeving van de Maybachufer.

1 like

Alles binnen de S-Bahnring is eigenlijk gewoon veilig. Natuurlijk zoals overal wel opletten, en in je eentje als vrouw door Görlitzer Park (of welk ander park dan ook) lopen midden in de nacht is misschien niet het allerbeste idee, maar heb me echt nog nooit écht onveilig gevoeld.

Rondom Bergmannkiez of Oranienstraße (beide Kreuzberg) is leuk, veel eettentjes e.d. En Schöneberg wordt vaak vergeten, maar is ook echt heel leuk en mooi. O.a. rondom Nollendorfplatz, super LGBTQIA+ friendly ook daar, dat is de gay neighborhood, maar ook rondom Yorckstraße/Gleisdreieckpark bijvoorbeeld. Imho is Prenzlauerberg vooral leuk met kinderen, en Friendrichshain meer voor Partytoeristen, maar hebben allebei ook leuke hoekjes. En idd Neukölln, wat @lisaanna zegt rondom Maybachufer/Reuterkiez (tegen Kreuzberg aan - ook wel Kreuzkölln), maar ook Schillerkiez is heel erg nice, vlak naast Tempelhofer Feld

3 likes

Oeh bedankt voor je uitgebreide reactie!! Ook @FrauHelga en @lisaanna! Ik ga het allemaal uitgebreid bekijken :grin: ik zoek iets voor m’n verblijf rondom de halve marathon van Berlijn in maart 2026, dus ik ga ook nog even kijken of iets bijzonder gunstig ligt mbt de start (heb nu even geen idee waar dat is); maar boeit ook niet heel veel, zal ervoor en erna ook een paar dagen verblijven en dan vind ik het vooral leuk om op een leuke plek te zitten. En fijn om te horen dat het overal gewoon veilig is (dat verwachtte ik ook en ik heb mij ook niet eerder onveilig gevoeld in Berlijn, maar m’n laatste keer daar is denk ik 7 jaar geleden en toen voelde ik mij ĂŒberhaupt nooit onveilig haha)

4 likes

Ik zie dat de start bij de SiegesÀule in de buurt is, en de finish bij de Brandenburger Tor. Dat ligt vrij dicht bij elkaar, maar richting SiegesÀule is niet echt iets te beleven en Brandenburger Tor is extreem toeristisch, en daardoor ook kneiterduur gok ik. Maar wel prima te bereiken met OV (U-Bahn Brandenburger Tor, S- en U-Bahn Potsdamer Platz is ook redelijk dichtbij - voor Berlijnse begrippen iig, 10-15 min lopen ongeveer naar Brandenburger Tor, en er gaan volgens mij ook veel bussen langs), zou bij het boeken vooral erop letten dat je daar enigszins makkelijk kan komen. Maar Berlijn is erg groot qua oppervlak, dus je bent vaak wel een tijdje onderweg naar plekken, laat je daardoor dus niet afschrikken, het OV is wel echt goed geregeld.

En superleuk halve marathon! Mijn vriend gaat hem ook lopen, ik sta ergens onderweg langs de kant en bij de finish :grin:

3 likes

Haha nogmaals dank!! Woon je in Berlijn? Ik vond het niet erg om een stuk te moeten reizen met ov en/of lopen om bij de start te kunnen komen, dus dat is ook ondergeschikt aan verder een leuke plek! Zolang ik maar niet 15x moet overstappen of een uur onderweg ben. Zou misschien ook nog een fiets kunnen huren/pakken? Zijn die er nog op straat?

Ik ben wel vaker in Berlijn geweest, alleen de laatste keer dus best lang geleden. En vond het ov inderdaad heel chill en ik vond het ook super leuk om gewoon uren te lopen. Heb super veel zin om weer te gaan! Voor de halve marathon maar los daarvan wilde ik ook al weer een tijd graag terug! En misschien ga ik dit keer alleen (misschien ook niet, ben er nog niet over uit/is onduidelijk) dus het wordt sowieso een andere ervaring.

Leuk! Ik zal naar je zwaaien als ik een regenbooggekleurde lama zie :joy:

Yes, woon er al een hele tijd!
Er zijn nog steeds fietsen te huren ja, o.a. van Lime

1 like

Binnenkort ga ik een weekendje naar Frankfurt. Nu ben ik op zoek naar een leuke uitdagende wandeling/hike daar in de buurt. Mag op een 1-2 uur afstand zijn van Frankfurt. Ik dacht zelf richting het Sauerland maar heeft iemand hier specifieke tips?

Wij gaan binnenkort een weekendje naar Berlijn! Zijn er goede blogs of sites waar echt goed eten wordt aangeraden? Hoeft niet hip of instagrammable. Liever niet zelfs. Goed Syrisch of Libanees eten bijvoorbeeld? Mag ook fancy zijn als het maar echt lekker is.
Edit: zie nu de kreuzberg aanraders in dit topic dus die staan al in de lijst :blush:

Sudanese imbiss! Falafel wrap met pindasaus!

2 likes