Durf te vragen #3 (Deel 1)

Ik vind tomatenrisotto altijd super lekker!

Je kan ook bietenrisotto maken met bietensap, dat geeft ook een lekkere smaak!

3 likes

Een aanrader de tomatenrisotto!

1 like

Bietenrisotto (doe ik voorgekookte bietjes voor raspen en erdoor)
tomatenrisotto
pompoenrisotto (pompoen uit de oven erdoor)

1 like

Deze vind ik met dit weer echt superlekker, bij ons thuis 1 van de meest terugkerende recepten.

2 likes

Nadat je met een aantal basic recepten aan de slag bent gegaan, zul je na verloop van tijd vast eruit pikken en combineren wat het handigste werkt, en vervolgens op gevoel kunnen doen.

De meeste online recepten gaan wel van hetzelfde principe uit (geduld hebben!, risotto staat niet met 10 min op tafel) maar kennen wat onderlinge verschillen, afhankelijk van ingrediënten en gaarheid.

Een aantal andere punten na menig mislukte risotto:

• Ik vind een hoge pan met dikke bodem het fijnst werken, houdt de warmte goed vast en brandt niet snel aan ivm fruiten
  • als de uitjes gefruit zijn, laat je de risotto aanbakken totdat de bolletjes glazig worden en half om half doorzichtig lijken, dan is het tijd voor de vlg stap
  • ik probeer steeds een “S” te maken in de bodem. Als dat lukt, zonder dat de S “volloopt”, met vocht = dus droog blijft, is het tijd voor de vlg lading vocht erbij
  • ik laat de risotto ook altijd even nagaren in de pan
  • wat cayennepeper en pittig maken is echt :ok_hand:t3:
1 like

Als je een pakketje aflevert bij een Postnl punt, wat gebeurd er exact tussen dat moment en het moment dat de bezorger het vanuit zn bus meeneemt naar je voordeur?

Dan zou je eigenlijk eerst alles in euro’s moeten bestellen, dan kijken wat je wil houden, alles terug sturen en wat je wil hebben in ponden bestellen. :woozy_face:

Maar denk dat het wel mag wat ze nu doen, wel gek eigenlijk dat je überhaupt in ponden kan bestellen.

1 like

Wow dat duurde lang dan! Ik ben 26 uur na de test gebeld met positieve uitslag gebeld. Online staat bij mij ook dat de uitslag nog niet bekend is (regio Zeeland).

1 like

Een Tunesische collega raadde altijd Le phare du cap bon (gele tube) aan. AH verkoopt dat ook maar is wel heeel pittig

2 likes

Ik wou voor mijn vader zijn verjaardag een mandje maken met suikervrije/-arme lekkernijen. Hebben jullie aanraders? Zowel dingen om te kopen als recepten om zelf te proberen zijn welkom.

Deze is wel lekker maar vond ik niet super pittig. Verder is Souq wel een goed merk. Hun oranjebloesem water en granaatappel melasse is erg lekker.

1 like

Waar kun je online fijne mondkapjes bestellen voor niet al te veel geld? Eventueel met zo’n neusbrug ijzertje, maar dat hoeft niet per se.

Jammer dat die dingen bij mij niet duurzaam zijn, ik raak ze steeds kwijt.

Hij is helaas niet zo van de dadels en noten, maar een kaasje is een goed idee! Qua zoete dingen (hij is trouwens een enorme zoetekauw) mag het wel met gezonde suikers of vervangers, of gewoon iets met een pak minder suiker dan normaal. Hij mag wel wat eten maar met mate dus ik wou een pakketje maken met dingen die hij kan snacken zonder zich te schuldig te voelen.

Ja ik vind die gele tube uit de ap ook het lekkerst. Maar idd spicyyy :hot_pepper::hot_pepper::hot_pepper:

3 likes

Aangezien je het hebt over “gezondere” suikers, in je lichaam worden alle soorten suiker op dezelfde manier afgebroken en verteerd. Je lichaam ziet dus geen verschil tussen honing, appelstroop of gewone suiker. Natuurlijk bevat een product zoals stroop ook wel wat andere voedingsstoffen, maar op het gebied van suiker is het helaas niet gezond(er).

6 likes

Dat durf ik niet te zeggen! Bij mijn opleiding heb ik een soort van voedselscheikunde gehad en daar heb ik geleerd dat het qua kcal/hoe “slecht” het voor je is, niet uitmaak of je suiker uit honing of gewoon kristalsuiker eet. Ik ga me eens verdiepen in wat jij schrijft, want dat klinkt wel interessant!

Qua kcal maakt het volgens mij inderdaad niet uit, maar volgens mij klopt het wel wat @Shadina zegt. Je kunt bijv. toch 75 gram witte macaroni eten of 75 gram volkoren macaroni en van die laatste zit je langer vol dan die ander omdat het net iets andere kh/vezels zijn? Of dit is me ooit aangeleerd en is lulkoek XD. Heb het idee dat ik langer volzit van vezelrijk fruit met flink suiker dan dezelfde kcal in chocola/koekje oid

2 likes

Hoe weet ik of dit ding eetbaar is? Heb hem zegmaar gekocht ter decoratie maar hij blijkt uiteindelijk niet zo bij de rest de passen.
Ik dacht eerst dat het een flespompoen was, maar die heeft alleen onder een ronding en is bovenaan smaller…

Ahhh wordt ie opgegeten omdat hij er niet tussen past :broken_heart:

Maar idd ff doorsnijden toch

8 likes

Ik wil graag mijn vegan Dr. Martens verzorgen, is ultrabalm van Lush echt de holy grail? Ik heb geen Lush in de buurt en wil niet naar een grote stad komende tijd… :upside_down_face: