Wat nu volgt is een beetje wetenschap van de koude grond, alvast een waarschuwing.
Ik heb een aantal van die studies die in dat overzichtsartikel genoemd worden geopend, daar hebben ze het over gebruik van >1500mcg vitamine A/dag en dat dat een verhoogd risico oplevert op longkanker bij rokers/voormalig rokers. Als je vitamine A van de dermatoloog krijgt om op je huid te smeren krijg je een crème met 0.5mg/g vitamine A. Laten we zeggen dat je je hele gezicht twee keer daags dik met dat spul insmeert en 2.5g gebruikt, dan smeer je 1.25mg (=1250mcg) vitamine A op je gezicht. Uit die crème wordt 1-7% opgenomen in de systemische circulatie, dus je neemt dan 12.5-87.5mcg op.
Ik verwacht (maar dat zou je op moeten zoeken) dat ‘gewone’ huidverzorging met vitamine A minder van dat spul bevat dan medicinale crèmes met vitamine A. Dan kom je dus bij lange niet aan de doseringen in je lijf die in die studies gebruikt worden, ik zou dus denken dat het risico niet al te groot is.
En het gaat in die studies om risico’s bij mensen die al roken, als jij in die groep valt is de winst van stoppen met roken vele malen groter (op alle mogelijke gezondheidsgebieden) dan het vermijden van een minimale hoeveelheid vitamine A in gezichtscrème.