Heeft iemand een makkelijke tip hoe je excel op volgorde zet? Ik heb een lijst met naam - functie bedrijf - verjaardag en ik wil de lijst laten beginnen bij de mensen die in januari jarig zijn en laten eindigen bij de mensen die jarig zijn in december uiteraard haha
Heb je verjaardag alleen een datum (4 oktober bijvoorbeeld) of ook een geboortejaar?
Indien het eerste: tabel van maken (invoegen, tabel) en dan met het knopje naast verjaardag sorteren.
Al je gegevens selecteren en dan bij data âfilterâ selecteren. Dan krijg je een drop down menuutje waar je kunt kiezen voor welke sortering.
Gewone goudhaantje misschien?
Ik heb het nu op jaar en hij begint nu met de persoon uit 1993 maar die is in april en ik wil liever gewoon de persoon uit januari eerst (ook al is die uit 1998)
Dan zul je het jaar eruit moeten laten. Nieuwe kolom toevoegen en dan formule gebruiken =LINKS (). Daarin verwijs je dan naar de kolom met de hele datum inclusief het jaar en geef je het aantal tekens in dat ie moet bewaren.
Bijvoorbeeld in cel C2 staat de datum 13-12-1989. Je wilt dat ie 13-12 weergeeft, dus dan heb je de formule =links(C2,5) en dan haalt ie op 13-12. Formule kun je dan doortrekken naar beneden. Misschien moet je dan nog in die cellen aangeven dat het een datum is. Daarna kan je op die kolom sorteren.
ik haal de jaren wel even handmatig weg hahaha
Haha sorry! Is het veel? Anders wil ik je wel helpen om goed te sorteren via pb.
De kolom omzetten naar tekst ipv datum en dan selecteren op dag-maand-
Aan de phd studenten hier: hoe oud waren jullie toen je je phd begon? Ik studeer nu al 400 jaar voor mijn gevoel, wil na dit jaar nog een master afmaken, en dan nog een phd eraan plakken maar het voelt alsof ik straks stokoud ben als ik begin
(ja ik weet dat er een phd topic is, maar ik heb alle studie topics op negeer staan want die geven me stressi stressi depressi)
Ik ben geen phd student maar had er tijdens mijn studie wel heel veel contact mee en ik had altijd het idee dat het vooral Nederlandse phd studenten waren die meteen na hun studie begonnen. De phdâers die vanuit het buitenland kwamen waren meestal wel wat ouder en hadden soms al wat werkervaring. Volgens mij is het echt niet zo gek als je wat ouder dan de gemiddelde pas afgestudeerde bent. Mijn moeder is eind 40 nog aan een phd begonnen en dat was ook helemaal niet raar ofzo volgens mij.
Ik was 25 en was niet per se jong of oud eigenlijk als ik het vergeleek met de anderen om me heen.
26! En je hebt ze jonger dan ik (21/22 waren dacht ik de jongste eerstejaars die ik kende) maar zeker ook even oud of ouder.
Wow, 21 vind ik echt jong haha. Al kan het in theorie natuurlijk (17 bij vo diploma, 20 bachelordiploma en 21 master).
Ja ik ook hoor! Denk dat dat bepaald niet de meest voorkomende leeftijd is.
Edit: @Kurisu ik vond 26 zelf een fijne leeftijd om te beginnen, komt ook omdat ik vooral les ben gaan geven aan masterstudenten en dan is het fijn om net iets ouder en verder te zijn dan zij. Achteraf gezien was ik met name vanwege mijn financiële positie (studieschuld) liever net wat minder lang aan het studeren geweest, maar ja dan weet ik weer niet of ik deze plek had gekregen want ook minder ervaring opgedaan.
Oh fijn om te horen dit, ik zal zelf 24 oid zijn als alles goed gaat (maar ik studeer al sinds mijn 15e dus misschien dat ik me daardoor al zo oud voel) (sorry dit is echt geen humble brag, ik heb de laatste tijd echt existentiĂ«le crisis door mijn leeftijd en mijn phdâers zien er allemaal jonger uit dan ik?? Maar misschien hebben ze gewoon baby face)
Nee ik denk ook niet serieus dat 24 oud is! Als iemand tegen mij zegt dat ze 24 zijn en phd student, dan denk ik ook âvet jongâ. Maar omdat IK het ben en ik mijn leeftijd maar een raar concept vind, voel ik me oud. Het is fijn om even te horen dat het een normale leeftijd is. Ik ben straks na 4 studies pas aan een phd toe, dat voelt oud. Maar ik weet dat het niet zo is, soms heb ik bevestiging nodig van buitenaf
ik zie dan gewoon <3 zoals jij het typt! je vrienden gebruiken dan de smartphone emojiâs die jij niet kunt zien dus dan wordt het een vierkantje. net als deze die wordt op het forum automatisch zo maar is eigenlijk deze maar dan andersom. (:
ik heb de gewone iPad en die is eigenlijk best wel prima! het ligt er dan denk ik een beetje aan wat je wil uitgeven. ik gebruik hem voor studie, en mocht je toevallig willen schrijven en lezen tegelijk dan zou ik voor een groter model gaan. Maar anders is het dus echt een prima goeie iPad.