Durf te vragen #3 (Deel 1)

UW is samen gegaan met Vinted, dus je hoeft niet te kiezen. Verkocht is verkocht, soms stellen mensen wel veel vragen maar als je de afmetingen er van te voren al bij zet ondervang je dat ook wel.

1 like

Een hele grote.

Heeft iemand ervaring met het terugvragen van bemiddelingskosten voor een huurwoning?
Ik heb de makelaar gemaild waar 3 jaar terug een kamer huurde (je kan tot 5 jaar terugvragen) en ik krijg terug van ja dat was de vorige eigenaar, ik heb nooit bemiddelingskosten in rekening gebracht.
Dus ik stuur terug van nou zo werkt niet; ik heb een overeenkomst afgesloten met dit bedrijf en niet met die vorige persoon dus geef geld
Mailt die man een of ander raar mailtje heel bijdehand en onaardig dat ik bij hem echt aan het verkeerde adres ben en “dat zou mooi zijn” en een hele rare toon

Hoe kom ik nou aan mijn geld? En wat hij zegt slaat nergens op toch? Als je een bedrijf overkoopt ben je gewoon verantwoordelijk en niet de persoon die voor jou de eigenaar was… het is een franchise van een landelijk makelaarskantoor en de bedrijfsvorm is een bv.
Iemand tips of advies of zin om te helpen?

Is het ‘normaal’ dat bedrijven ieder jaar een eindejaars verhoging geven? Kreeg op werk te horen dat iedereen in januari met zoveel procent omhoog gaat in salaris.

Nee dat is niet per se normaal, verschilt echt per bedrijf. ik moet bijvoorbeeld altijd onderhandelen voor salarisverhoging. Is echt heel fijn als je standaard een paar procent omhoog gaat, want dan wordt er al rekening gehouden met inflatie geloof ik. Neemt niet weg dat je bij sommige bedrijven ook weer apart kan onderhandelen nav geleverde prestaties naast de standaard verhoging.

1 like

Ah dan heb ik het getroffen, heel vervelend :joy:

1 like

Dit kan ook geregeld zijn in je cao! “Normale” momenten om omhoog te gaan via je cao zijn januari en juli

1 like

Pff wat een gezeik! Heb je al gegoogled naar no cure no pay advocatenbureaus die zich hier op richten? Ik ga dit zodra ik verhuisd ben ook terugvragen en als het me niet direct lukt met een mail/brief sturen dan ga ik denk ik zo’n bureau inschakelen

1 like

In Amsterdam heb je Stichting Woon die je kan helpen met dit soort zaken. Misschien in jouw woonplaats ook? Of via de Huurcommissie?

1 like

Ja kan wel, alleen volgens mij moet je wel een voorschot betalen voor ze aan de slag gaan wat ik zag… en ze willen dan 25%.
Vind ik opzich oke hoor, zou dat ook aan een forummer gunnen haha. Ben alleen bang om alleen maar meer geld kwijt te raken. Want ja als ie vol blijft houden, wat ga ik dan doen…

Die site ziet er wel goed uit. Had vanmiddag al bij juridisch loket gekeken en kon ze niet mailen, alleen bellen.
Heb trouwens ook de oude eigenaar van het makelaarskantoor gemaild. Die reactie wacht ik nog af voor de volgende stap ga zetten.
Ben heeeel benieuwd hoe die reageert.

Bij ons zijn de salarisverhogingen altijd in december inderdaad! Maar niet iedereen krijgt hetzelfde percentage (zou ook een beetje lullig zijn voor collega’s met minder hoge inkomens) . Er is een totale pot beschikbaar en op basis daarvan wordt er gekeken wie hoeveel omhoog gaat. Dus medewerkers die net in dienst zijn zullen wellicht niets of minder krijgen…

Ah in de mail stond wel dat iedereen met hetzelfde percentage omhoog gaat (we kunnen buiten ons salaris ook nog bonussen verdienen, op die manier is het wellicht minder lullig voor de mensen met een lager salaris)! Zouden nog wel persoonlijke bevestiging krijgen, maar misschien val ik toch wel buiten de pot omdat ik nieuw ben :joy:

2 likes

Bij ons op het werk veranderd er iets ‘belasting technisch’ ivm Corona en gaan ook allemaal een X aantal procent omhoog. Misschien is dat jullie ook?

1 like

Ohh nou als het al zo gecommuniceerd is dan zou het wel kunnen? Chill voor jou!

1 like

Heeft iemand hier wel eens lingerie besteld via Shein?

Een vriendin van mij doet dat regelmatig, haar tip is om te kijken naar de reviews en alleen te bestellen als er bij de reviews ook foto’s zitten. Bij lingerie zitten er soms raaaaaare foto’s bij :joy:

1 like

Het kan wel, maar je huis stinkt gewoon nog een week naar gourmetten ondanks dat je een raam open zet. Zou je eettafel verschuiven zodat die niet onder de lamp staat bijv, maar voor de rest stinkt het alleen.

4 likes

Nou schade lijkt me sterk, maar ik zou wel even twee keer nadenken of je zin hebt om ondanks het open raam in de stank te zitten in je nieuwe huis haha.

1 like

Ultieme tip: schaaltjes met filterkoffie neerzetten!! Ik heb dit ooit eens gelezen en sindsdien drie keer gegourmet en die schaaltjes neergezet en je rook het de volgende dag niet meer. De geur trekt in dat poeder.

1 like