Durf te vragen #3 (Deel 1)

Ah nieuwsgierig! Let me know hoe het was en of je haar kapot ging :grin:

1 like

@anon4388265 Haha ja ik ben ook echt nieuwsgierig. Ik laat het hier weer weten. Vooral benieuwd of er korrels in mijn haar blijven liggen.

Heb er trouwens een van lee stafford een roze en die stinkt kapot erg naar zoete kauwgom echt whyyy.

2 likes

Veel agenten hebben een soort van blauwe armband om met een rondje in het midden. Weet iemand wat het is?

Het is een beetje lastig, want er is weinig onderzoek naar dysthemie. Dat is niet zomaar chronische depressie, want een chronische depressie is een chronische depressie. Dysthemie de diagnose krijg je als je langer dan 2 jaar depressieve klachten hebt zonder aan de officiƫle diagnose voor major depressive disorder te voldoen. Het is dus eerder een milde depressie. Vaak zijn de depressieve klachten episodes ook anders aanwezig, dysthemie is vaak een soort permanente domper op je emoties, en major depressive disorder uit zich in meer afgebakende episodes.

Deze categorisatie van stoornissen is vrij arbitrair en de psychiatrie schuift ook steeds meer weg van het categoriseren. Maar nu wordt de dsm nog steeds gebruikt

Je kan dus dysthemie hebben na 2+ jaar depressieve klachten, of chronische depressie. Je diagnose ligt dus aan de intensiteit van je symptomen.

Ik denk persoonlijk (op basis van een achtergrond in neurowetenschappen en medicatie onderzoek, ben dus geen officiƫle psychiater maar ik weet wel wat van hersenen en psychiatrische stoornissen) dat er wel een neurologisch verschil zit tussen dysthemie en chronische depressie, maar ik durf niet te zeggen waar en ik heb ook weinig bewijs, omdat er nauwelijks onderzoek naar dysthemie is. Dat tekort aan onderzoek is stom, maar heeft veel redenen. Ik denk, als ik een hypothese zou moeten stellen, dat dysthemie meer een stoornis zit die in je emotionele gebieden zit (bijv orbitofrontale en entorhinale cortex), terwijl depressie echt alles aantast en dus ook frontale cortex en geheugen (geheugen en cognitie is vaak sterk aangetast door depressie. Daarom werkt therapie soms ook minder goed).
Maar bij allebei zullen antidepressiva wel helpen

7 likes

Lol?

Haha oh jee dat is een beetje ongepast. Ik typte het te snel en blijkbaar gebruik ik het zo vaak als stopwoord dat ik het automatisch erachteraan plak :sweat_smile: ik pas het even aan

1 like

Ok beetje rare vraag misschien maar ik heb altijd gedacht dat ik nog wel een keer zou willen verhuizen, woon nu in een grote stad en zou dan naar een andere grote stad verhuizen (daar denk ik al een tijdje over na).

Pro:

• dichterbij werk (reistijd halveert), als ik daar weer heen mag ten minste. Ook dichtbij verschillende plekken waar ik na mijn huidige functie, die over twee jaar eindigt, wel zou willen solliciteren (maar goed nog geen garantie dat ik daar ook wordt aangenomen);
  • wonen lijkt daar wat goedkoper te zijn dan in mijn huidige stad, zou daar denk ik iets kunnen huren met wat meer ruimte wat met bijna 100% thuiswerken echt heeeeeel erg fijn zou zijn. Dat is de belangrijkste reden nu dat ik een verhuizing wat serieuzer overweeg, al denk ik ergens ook: misschien gewoon nog een half jaar doorbijten en wordt het dan weer beter. WƩƩr anderzijds vermoed ik dat ik het laatste jaar van mijn contract vooral veel thuis ga werken (schrijf een proefschrift dus moet dan vooral geconcentreerd doorschrijven en hopelijk wat minder andere verplichtingen) en ook dan is wat meer ruimte nog steeds heel erg chill natuurlijk;
  • het lijkt me dus al heel lang heel erg leuk en heb ook veel zin om een nieuwe stad te leren denken;
  • het is nu misschien nog wat makkelijker aan een huurhuis te komen in die nieuwe stad vanwege Corona.

Contra:

• Hier wonen 3 van mijn beste vrienden, daar 1 (een andere heel goede vriendin woont wel ong. 15 min. met de trein daar vandaan dus die zou ik wel ook weer vaker zien);
  • ik woon nu heel klein en heel oud/koud/etc., en met huisgenoten waarmee het steeds meer botst dat zij nog vrij studentikoos leven en ik niet meer, maar wel goedkoop. Mijn huur is nu ca. 21% van mijn netto inkomen en dat zou in die nieuwe stad al wel snel 44% worden, wel voor iets voor mezelf. Ik zou dan alsnog goed rondkomen en een beetje kunnen sparen, maar nu is dat beduidend meer, en 44% is natuurlijk niet echt wat het Nibud aanraadt :frowning: Anderzijds zie ik mezelf de komende jaren toch niet per se veel geld nodig hebben buiten een verstandige buffer.

Ik kom er zelf niet helemaal uit eigenlijk, hebben jullie hier nog goede ideeƫn over?

Ik lees hieruit vooral plussen aan de verhuiskant. Daarom denk ik vooral: doe het. Meer ruimte en tijd. Je bent er niet helemaal alleen en je wilt het al een tijdje. Klinkt haast ideaal :slight_smile:

1 like

Ja hoor. Ik heb een crosstrainer. Jaren geleden gekocht. Kon er goed mee afvallen hoor. High interval training mogelijk.

3 likes

Ik heb zo’n fantastisch forumbadje en nu zoek ik een badplank om mijn iPad (en wellicht een wijntješŸ˜‡) op te zetten die hierop past, ik dacht dit ook bij iemand gezien te hebben hier? Het doel is om mn handen dan onder water te kunnen houden tijdens het lezen en serie kijken. Iemand tips?

Foto badje:

2 likes

Als je daardoor meer gaat bewegen + hetzelfde eet val je wel af met een hometrainer. Als je de hometrainer niet gebruikt omdat je 'm kut vind, of elke dag drie uur gebruikt maar twee keer zo veel gaat eten als normaal, val je niet af. Je lichaam merkt evht geen verschil in wat de energie verbrand, of het schoonmaken, hardlopen of een hometrainer is. Uitzondering is resistance training natuurlijk, dan worden er ook spieren opgebouwd, maar een hometrainer is gewoon cardio

3 likes

Staan er meestal wel heel veel op marktplaats!

2 likes

Is hier iemand die Ʃcht Pools kan spreken/schrijven en die voor mij dit in het Pools wil vertalen? Google translate vertrouw ik niet altijd :grimacing:

Lieve ____ & ____,

Wij wensen jullie hele fijne feestdagen en een mooi 2021!

Liefs ___ & ____

Heeft iemand een tip voor echt een fijne theepot? Waar niet direct kalkaanslag in zit en het gewoon lang warm in blijft.

Idd wat prijzig, maar dat heb ik er wel voor over. Vind die er ook mooi uitzien. Heb je hem in de winkel gekocht of online besteld?

Ik app mn nicht even

1 like

Vraag over Vinted. Ik zie regelmatig mensen voorbij komen die hun kleding via Vintend kopen/verkopen. Ik heb ook even gekonmaried :sweat_smile: en wat dingen apart gelegd die misschien nog geld op kunnen leveren. Maar ik ben echt heel slecht in dingen verkopen, denk ik, want het lukt me nooit. Uiteindelijk geef ik alles maar gratis weg. Werkt het nou een beetje? Of zijn er betere alternatieven? Eventuele do’s en dont’s?

Ik vind het wel werken, maar je krijgt wel net zoals op marktplaats lage biedingen en tientallen vragen over aanfoto’s enzo

1 like

Oke. Nou, daar durf ik het wel op te wagen. Lage biedingen vind ik wel lastig… ik heb zelf echt nauwelijks een idee wat ik voor die kleding kan vragen. Heb bijvoorbeeld een jurkje van Steps. 1 keer gedragen. Nieuwprijs was ongeveer 70 euro. Valt daar dan überhaupt nog iets voor te vangen? En welk bedrag zou je dan aan kunnen denken?

De eerste keer dat ik wat op Vinted heb gezet heb ik wel gelijk 3 kledingstukken verkocht, maar je krijgt inderdaad wel weinig geld voor je spullen. Ik heb verder ook gewoon kleding van de H&M en Zara, dus daar verdien je niet zo veel aan. Ik had een blouse van Maison Scotch en die heb ik volgens mij voor 7 euro verkocht, maar voor een merkloos topje kreeg ik iets van 2 euro. Als je merkkleding hebt is het wat winstgevender. Verder krijg je inderdaad veel vragen over maten/extra foto’s etc.

1 like