Durf te vragen #3 (Deel 1)

Neehoor, een tijdelijk contract eindigt van rechtswege. Daarop is voor de werkgever inderdaad een uitzondering, die dient een maand voor de tijd aan te zeggen of hij wil verlengen of niet, maar dit is dus niet hetzelfde als een opzegtermijn.

Het heeft natuurlijk wel voorkeur dat je aangeeft dat jij geen verlenging wil! Dat is voor iedereen prettiger, vooral als werkgever wel wil verlengen.

2 likes

Maar als je m laat aflopen zonder verlenging vanuit de werkgever krijg je transitievergoeding. Als de werkgever wel verlengd heb je een opzegtermijn van in beginsel vier dagen dus je kan het erop gokken

1 like

Ik weet over twee weken of mijn contract wordt verlengd, het eindigt dan vlak daarna. Is al te laat van mijn werkgever, maar dat maakt even niet uit.
Ik ben bezig met solliciteren namelijk, maar ik heb normaal gesproken een opzegtermijn van twee maanden.
Ik zou het ook liever eerder willen aangeven omdat het wel zo netjes is, maar deze vacature kwam nu op mijn pad.
Maar bedankt voor de antwoorden, nu weet ik in ieder geval wat er kan.

Ook @Tamara

1 like

Welke wiskundeheld kan me helpen bij het volgende. De vraag is ‘het product van twee getallen is 5148. De getallen schelen 12. Wat is het kleinste getal?’

Hoe reken je dit handig uit. Je kan wel 100 dingen gaan proberen maar er moet toch een truc zijn?

ASN of triodos gaan geloof ik gelijk op. Ik heb ASN en bevalt prima. Je kan alleen nog niet met apple pay betalen als je asn bank hebt

1 like

Eh.

  • Vervang in je product de y, je krijgt: x*(x-12) = 5148
  • Dit is hetzelfde als: x²-12x = 5148

Dit volg ik niet.

5148 delen door 2, want product van 2 getallen.
Dat is 2574.
Dat min en plus 6 (want verschil is 12 en 2x6 = 12) is 2568 en 2580.
Die 2 samen is weer 5148.

ik mis wiskunde <3 en mijn wiskundeleraar

1 like

Maar het product is een keersom. 2568*2580 is geen 5148

Of is een product altijd gewoon uitkomst?

Ohh dat wist ik niet. Ik dacht dat met ‘product’ gewoon ‘uitkomst’ bedoeld werd :sweat_smile:

Nee uitkomst van een keersom idd. Dus jouw manier kan helaas niet

X* (x+12) is hetzelfde als x* x + x* 12. Als je dat verder doorrekent kom je op x2(krijg even geen kwadraat teken voor elkaar) + 12x.

Maar maak de som eens af, als je wil. Want ik zie nu nog steeds niet hoe je dan uitkomt

oooh cassis :heart_eyes: thanks voor de tip! ga ik morgen gelijk halen. en paracetamol heb neem ik ook altijd in veelvoud mee ja! dat kan je waar ik woon sowieso niet kopen haha

1 like

sorry dubbelpost maar ik raak hier compleet van in paniek :fearful: wat een ellende

3 likes

Wow flashbacks naar de derde klas

1 like

Ja wil je dat doen? Alleen als je zin hebt hoor. Ik weet namelijk het antwoord (van iemand anders) maar ik zie het totaal niet voor me.

Zal eerlijk toegeven dat dit me best weer wat moeite kostte haha. Ik heb het nu met de abc formule (dat is wat er in die link van @nello staat) gedaan maar sommige mensen kunnen dit zo ontbinden in factoren denk ik. Je moet dan opzoek gaan naar twee getallen die bij elkaar opgeteld -12 zijn en vermenigvuldigd -5148.

Overigens wel leuk om weer een keertje te doen haha.

1 like

Maar wat voor wiskunde is dit. Ik moet dit namelijk doen voor de landelijke kennisbasistoets voor de pabo en dat is havo 2 niveau. Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit gedaan heb op de havo en ik snap er ook helemaal geen hol van :sob:

Heeft iemand een goede tip waar je van die strakke broekjes/boxers met lange pijpjes/bikershorts oid kan kopen die je onder een jurkje kan dragen (tegen schurende bovenbenen bijvoorbeeld)? Ik had ze altijd van Sloggi maar die zijn iets van €17 ps en gaan zoooo snel kapot. Heb er ook een van Primark, maar die kruipt weer heel snel op. Wil ook geen shaping (dat zie ik voornamelijk bij H&M) dus ben benieuwd of iemand iets weet!