Durf te vragen #3 (Deel 1)

Ik heb mijn Sodastream al een paar jaar en gebruik hem wekelijks een paar keer. Nu ook dagelijks met dit weer.
Ik koop ook siroopjes ervoor en drink hierdoor veel meer.

In België kan je gas ruilen in verschillende supermarkten, dus best praktisch.
Ik houd van sterk bruiswater en doe ongeveer 2 maanden met een gasfles.
Ik heb er ook op voorraad liggen.

Mijn mindere ervaring:
Soms leveringsproblemen met de gasflessen in alle 4 winkels in mijn buurt.
En dan zeil ik die gasfles een aantal weken voor niks mee naar de winkel.

1 like

Welke sodastream hebben jullie? Ik wil hem cadeau doen aan pap (die drinkt graag bruiswater) maar er zijn er meerdere en ken niet echt mensen die er een hebben!

Ik zou de Crystal (die met glazen fles) niet aanraden. Had die besteld en ofwel was er 2 keer na elkaar iets mis met het systeem ofwel is het gewoon een systeem dat niet zo goed werkt? Is ook veel lomper dan de Spirit, die ik dus wel zou aanraden. Je hebt ook nog de Spirit One Touch, die heb ik ook getest en is best handig maar eigenlijk het extra geld niet waard. En daarbij vind ik het praktischer dat de gewone versie niet in het stopcontact hoeft.
Dus lange uitleg om te zeggen dat ik de Spirit zou aanraden.

3 likes

Ik heb zo een van Starbucks! Lijkt qua materiaal op een Chilly en heb ook wel het idee dat water langer koud blijft dan in een gewoon glas, maar niet mega lang. Heb de mijne 2 maanden geleden gekocht €12 ofzo, vorige week stonden ze er nog. Is een beetje een bronze/roestige beker met doorzichtig rietje.

1 like

Zie dit net pas, maar idd gelukt hierdoor!

Kleine kans, maar iemand die bij de Karwei werkt en weet of er binnenkort weer een actie komt met de vloerkleden? Of een algemene 20/25 % kortingsactie?

Jaren geleden ben ik daar ook geweest. Ben toen naar de kasteeltuinen in Arcen geweest, vond ik heel leuk! Mooi gebied daar trouwens. Ook naar een hele lekkere ijszaak geweest daar, ik ga even kijken of ik die nog kan vinden.

Edit: volgens mij is het ijssalon clevers in Arcen!

2 likes

Iemand die ook een waterman vulpen heeft? Ik heb de mijne nu een jaar ofzo, maar op de een of andere manier schrijft die niet lekker door. Dat deed die al vanaf het begin niet echt, maar volgens mij hoort dat niet zo. En ik heb geen idee hoe ik dat kan veranderen. Bakje water leggen om de inkt te laten oplossen wat misschien nog in de pen zit helpt ook niet. Iemand tips?

Vlamingen zeggen vaak “Hollanders” i.p.v. “Nederlanders”. Ik weet dat het technisch gezien niet correct is maar ik vraag me af of het voor jullie een soort negatieve connotatie heeft of zo? Voor mij is het gewoon een neutraal woord maar ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat jullie dit liever niet horen. Klopt dat?

@Calypso inderdaad de turfhoeve ! Je kunt ook een super lekkere brunch afhalen. Ik vind zelf Toverland (ook in Sevenum) heel leuk. Weet alleen niet hoe het nu is met corona.

2 likes

Ik vind het zelf altijd zo simpel en ook lelijker klinken, maar ik hoor niet te zeiken want ik ben een Hollander :sweat_smile:

Ja hier ook gewoon de spirit, prima ding!

1 like

Ik ben geen Trouw-abonnee meer en kan nu helaas niet meer bij een recept dat enkel voor abonnees is. Is er misschien iemand hier die wel abonnee is, en voor mij het recept wil kopiëren? Incognito browsen gaat helaas ook niet.

Het gaat om dit recept:

Ik heb dit uit de HTML-code gevist, ik geloof dat het het volledige artikel is, maar weet het niet zeker.

Espresso-hazelnoot-koekjes

Ingrediënten: 100 g hazelnoten,
250 g (ongebleekte) bloem,
200 g rietsuiker of gele basterdsuiker,
3 el maizena, 1 el instant espressopoeder,
3/4 tl zout,
225 g koude, harde boter,
plus extra boter om in te vetten,
1 tl vanille-extract,
glazuur: 1 tl instant espresso poeder, 75 g pure chocolade

Mijn dochter kwam gisteren thuis met twaalf vriendinnen, wat mij aanvankelijk in paniek bracht aangezien ik op drie of vier gerekend had. Dit alles ter gelegenheid van hun zojuist opgerichte ‘Cookie Club’. Gelukkig konden we de meiden in twee groepen verdelen, zodat het koekbakken in ploegendienst kon verlopen. Tot deze Italiaanse espresso-hazelnootkoekjes hadden ze besloten en ooeefff… ik had net genoeg ingrediënten in huis. Een andere meevaller was dat de dames heel goed raad wisten met de verschillende stappen van het recept: hazelnoten roosteren en fijnmalen, precies afmeten, harde boter door de bloem snijden, au-bain-marie chocolade smelten. Deze heerlijke koekjes waren het resultaat.

Ik heb er dus weer een heerlijk recept bij. De koekjes hebben de neiging te caramelliseren op de bakplaat, daarom is het aan te raden de platen gul in te vetten met boter. Je kunt zowel blanke hazelnoten als noten met vlies gebruiken. Een deel van de vliesjes blijft na het roosteren achter, de rest geeft extra smaak.

Voor ongeveer 40 stuks:
Rooster de hazelnoten licht gebruind en geurig in een (zware) koekenpan. Verwarm de oven voor op 175 graden C. Beboter 2 of 3 bakblikken. Maal de noten fijn met een amandelmolen of schone koffiemolen. Doe de bloem, suiker, maïzena en 1 el espressopoeder in een kom. Voeg de boter toe en snijd die met 2 messen in kleine stukjes door de bloem. Meng enkele el ijskoud water toe en kneed alles door elkaar tot een soepel deeg. Voeg zonodig iets meer ijswater toe. Kneed de gemalen hazelnoten door het deeg. Vorm van het deeg ca. 40 vierkante of ronde koekjes en leg die op enige afstand van elkaar op de bakplaat. Bak de koekjes in 20 à 25 minuten gaar en mooi goudbruin; controleer regelmatig, want de onderkant kan te donker kleuren en aan het blik kleven. Neem ze uit de oven als dat gebeurt. Laat de koekjes iets afkoelen en maak ze dan voorzichtig los van de bakplaat. Als je wilt kun je ze bedruppelen met chocolade-espressoglazuur: Meng 1 tl espressopoeder met 2 el heet water. Smelt de chocolade au-bain-marie en roer de espressooplossing erdoor. Roer goed glad en laat iets afkoelen. Druppel de chocolademassa in dunne streepjes over de koekjes. Laat de chocolade opstijven.

3 likes

OMG! Ja dat is het hele recept. Wat goed!!! Dank je wel!

1 like

Hollanders kunnen wel een ander slag mens zijn dan de mensen uit het noorden/oosten/zuiden (zo kunnen die dat iig zien) en dat kan vervelend zijn als dan zo genoemd wordt.

Hoe bedoel je een ander slag mens?

1 like

Er zitten zeker wel cultuurverschillen tussen ‘Holland’ (ik schaar daar bijv. de randstad onder) en Limburg, de achterhoek etc. Ik zou mezelf NOOIT Hollander noemen, ook omdat ik dat een stukje desinteresse vind vanuit de mensen die inwoners van NL zo noemen. Doe je huiswerk, het is Nederland en Holland is maar een klein stukje van het land? Zou mezelf ook Nederlander of inwoner van Nederland noemen. (Ook geen Limburger :sweat_smile:)

5 likes

Om een voorbeeld te noemen: mensen uit het oosten beschrijven zich vaak als nuchterder dan mensen uit Noord- of Zuid-Holland.

Ik denk dat mensen uit bepaalde provincies zich ook bepaalde collectieve eigenschappen toedichten.

In Arcen zit een vlaaienwinkel, echt een aanrader!
Wij hebben gegeten bij Cascara Rodizio grill & bar in Sevenum, ze serveren vlees aan de spies aan tafel.
Toverland was goed te doen in deze tijd! Blijft een van mijn lievelingsparken. :slight_smile:

Eens met Jeg… Valkenburg is erg mooi, je kunt eventueel doorrijden naar Gulpen (door Schin op Geul) . Daar heb je veel terrassen en de omgeving is mooi, sowieso de weg die je dan rijdt.
In Margraten heb je de Amerikaanse militairen begraafplaats, heel indrukwekkend.

1 like