Ik heb dit uit de HTML-code gevist, ik geloof dat het het volledige artikel is, maar weet het niet zeker.
Espresso-hazelnoot-koekjes
Ingrediënten: 100 g hazelnoten,
250 g (ongebleekte) bloem,
200 g rietsuiker of gele basterdsuiker,
3 el maizena, 1 el instant espressopoeder,
3/4 tl zout,
225 g koude, harde boter,
plus extra boter om in te vetten,
1 tl vanille-extract,
glazuur: 1 tl instant espresso poeder, 75 g pure chocolade
Mijn dochter kwam gisteren thuis met twaalf vriendinnen, wat mij aanvankelijk in paniek bracht aangezien ik op drie of vier gerekend had. Dit alles ter gelegenheid van hun zojuist opgerichte ‘Cookie Club’. Gelukkig konden we de meiden in twee groepen verdelen, zodat het koekbakken in ploegendienst kon verlopen. Tot deze Italiaanse espresso-hazelnootkoekjes hadden ze besloten en ooeefff… ik had net genoeg ingrediënten in huis. Een andere meevaller was dat de dames heel goed raad wisten met de verschillende stappen van het recept: hazelnoten roosteren en fijnmalen, precies afmeten, harde boter door de bloem snijden, au-bain-marie chocolade smelten. Deze heerlijke koekjes waren het resultaat.
Ik heb er dus weer een heerlijk recept bij. De koekjes hebben de neiging te caramelliseren op de bakplaat, daarom is het aan te raden de platen gul in te vetten met boter. Je kunt zowel blanke hazelnoten als noten met vlies gebruiken. Een deel van de vliesjes blijft na het roosteren achter, de rest geeft extra smaak.
Voor ongeveer 40 stuks:
Rooster de hazelnoten licht gebruind en geurig in een (zware) koekenpan. Verwarm de oven voor op 175 graden C. Beboter 2 of 3 bakblikken. Maal de noten fijn met een amandelmolen of schone koffiemolen. Doe de bloem, suiker, maïzena en 1 el espressopoeder in een kom. Voeg de boter toe en snijd die met 2 messen in kleine stukjes door de bloem. Meng enkele el ijskoud water toe en kneed alles door elkaar tot een soepel deeg. Voeg zonodig iets meer ijswater toe. Kneed de gemalen hazelnoten door het deeg. Vorm van het deeg ca. 40 vierkante of ronde koekjes en leg die op enige afstand van elkaar op de bakplaat. Bak de koekjes in 20 à 25 minuten gaar en mooi goudbruin; controleer regelmatig, want de onderkant kan te donker kleuren en aan het blik kleven. Neem ze uit de oven als dat gebeurt. Laat de koekjes iets afkoelen en maak ze dan voorzichtig los van de bakplaat. Als je wilt kun je ze bedruppelen met chocolade-espressoglazuur: Meng 1 tl espressopoeder met 2 el heet water. Smelt de chocolade au-bain-marie en roer de espressooplossing erdoor. Roer goed glad en laat iets afkoelen. Druppel de chocolademassa in dunne streepjes over de koekjes. Laat de chocolade opstijven.