Vermoedelijk kun je naar de ingrediënten kijken als je naar de Mcdonalds site gaat en deze op Frankrijk zet.
Heb je net wat meer info
Iemand die ik ken leest iedere dag ‘scripture’ maar is dat de bijbel of bijbelcommentaar of gewoon christelijke literatuur? Ik kan het niet vragen want ik deed of ik wist wat ze bedoelde. Google helpt ook niet echt.
Oh volgens mij kan het zowel de Bijbel als de Koran als ieder heilig boek zijn?
Ik vraag me af of het slim is om een testament te nemen.
De situatie is als volgt: ik ben getrouwd, ik heb geen bergen spaargeld en ik heb geen huis of andere bezittingen van hoge waarde. Ik krijg nu een kind, en mijn schoonouders hebben het steeds over een testament. Maar het lijkt mij vooral een onnodig hoge kostenpost. We willen ook over ongeveer een jaar een huis kopen, en ik neem aan dat je het dan weer moet wijzigen.
Het enige wat er dan in komt te staan is wie de voogdij krijgt indien wij beiden komen te overlijden, toch?
Dijonnaise is dat meestal van Amora
Ik vind die van Heinz ook wat zuurder smaken dan de Belgische en Nederlandse mayonaise maar leunt meer naar BE.
Mocht je uiteindelijk/voorlopig geen testament willen laten opstellen maar wel de voogdij regelen, dat kan je via digi d gewoon regelen en aangeven dacht ik
Wanneer je bent getrouwd ben je al elkaars erfgenaam/fiscaal partner, dus als je na het trouwen een huis koopt verandert daar verder niets aan. Je zou in het testament inderdaad de voogdij kunnen regelen, maar voor het huis hoeft er niets bij in het testament.
Als ik terugdenk aan de kerkdiensten uit mijn jeugd, werd het lezen van de Bijbel aangekondigd als het lezen uit/openen van het (heilige) Schrift. Dus ik zou wel denken dat ze direct lezen uit de Bijbel of een ander heilig boek bedoelt.
Ja, maar je kan ook dingen regelen zoals:
- naar wie gaat het geld als jullie gelijktijdig overlijden (stel persoon A is getrouwd en gaat nu dood en zijn partner gaat 20 minuten later dood, dan krijgt de partner de erfenis van A, waarna de gehele erfenis naar de overige erfgenamen erfgenamen van de partner gaan. De familie van A krijgt dan niks. Dat kan je dus voorkomen).
- je kan ook situatie opnemen dat als je partner de langstlevende is en vervolgens hertrouwt, jouw geld nooit bij zijn nieuwe echtgenote terecht komt als hij overlijdt.
- je kan situatie opnemen dat stel je gaat scheiden in de toekomst en je wijst in dat geval je kind als erfgenaam aan, en je kind gaat vervolgens eerder dood dan je ex, dat jouw erfenis, dat nu onderdeel van de erfenis van je kind is geworden, niet bij je ex terecht komt.
Zijn situaties die ver van je bed aanvoelen, maar wellicht niet geheel onbelangrijk om over na te denken. Ik zou je adviseren om eens een notaris te benaderen en vraagt naar de mogelijkheden voor een vrijblijvende bespreking. Veel notariskantoren hanteren dat de eerste bespreking vrijblijvend is en dat er pas geld in rekening wordt gebracht wanneer er concepten opgesteld worden.
Je zou ook kunnen wachten tot je volgend jaar het huis koopt en dan een vrijblijvende bespreking inplannen voor testamenten. Wanneer je vervolgens concepten laat opstellen, is dat in combinatie met de overdracht en hypotheek bij diezelfde notaris vaak goedkoper.
En als je toch “bezig” bent: een levenstestament is ook niet geheel onbelangrijk!
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zorg er dan voor dat de voogdij van mijn kind wordt geregeld in geval van gelijktijdig overleden, en de rest doe ik dan volgend jaar.
Ik wil ook al die ver van mijn bed dingen goed geregeld hebben natuurlijk!
Wow, dit vind ik echt heel petty.
En het is toch niet alsof jij nog wat met dat geld kan doen nadat je dood bent. Zou wel zorgen dat alles voor het kind goed geregeld is, maar wat boeit het nou verder wat er met dat geld gebeurt?
Nou ja, stel je hebt redelijk wat geld en jouw ex hertrouwt en sterft daarna dan gaat dat geld dus naar zijn nieuwe partner. Misschien heb jij wel iemand in je hoofd aan wie je het op dat moment liever wil nalaten zoals een broer of zus? Dat kan toch? Dat je eerst je partner verzorgd wil achterlaten maar als dat niet meer nodig is, je er liever iemand anders die je kent ‘blij’ mee maakt dan een totale vreemde.
Maar ik neem aan dat je het al wel hebt vastgelegd als je geld aan een broer of zus wilt nalaten. Het geld dat ik aan mijn partner na zou laten is toch gewoon voor hem/haar, en wat hij/zij daarmee doet daar heb ik niks meer mee te maken als ik dood ben. En mocht ik eerder overlijden dan hoop ik juist dat mijn partner een nieuw iemand vindt, waarom zou ik diegene dan preventief gaan “dwarszitten”?
Vind het sowieso heel gek om geld onder voorwaarden na te laten. Zoals ik zei, ik kan er toch niks meer mee als ik dood ben, degenen aan wie ik het nalaat mogen ermee doen wat ze willen wat mij betreft.
Het gaat erom wat er gebeurt met het geld dat er over is nadat jouw partner is overleden. De partner kan er vaak alles mee doen en men wil de partner geen maximum bedrag opleggen door bijv. al een deel aan die ander na te laten, maar als er geld over is maken mensen daar soms liever iemand blij mee die ze kennen dan iemand die ze niet kennen.
Het is toch ook helemaal geen dwarszitten? Je dwarsboomt hun relatie niet ofzo, die nieuwe persoon krijgt alleen niet jouw geld. Geld nalaten onder voorwaarde gebeurt zo vaak en van deze ‘voorwaarde’ merkt de partner ook nog eens niets.
Maar goed, ik zit nu honderdduizenden mensen hun testament te verdedigen terwijl ik er zelf niet eens een heb. (Dit is zo ongeveer de meest standaard clausule in een testament.) Ik vind het alleen echt stom om te oordelen over hoe een ander zijn of haar geld wil nalaten. Dat is gewoon heel persoonlijk. Het is goed dat het op allerlei manieren kan zodat iedereen het kan doen zoals hij of zij wil.
Je kan ook laten registreren dat het geld pas vrijkomt voor die nieuwe partner als ze bv 5 jaar getrouwd zijn. Zodat er dus niet gehaaid wordt door een nieuwe partner, dat is niet gek toch? Het gaat niet om dwarszitten maar om alles netjes te regelen zodat er niet over geruzied hoeft te worden.
Hm, ik vind het nog steeds gek. Ik zie het zo dat zodra ik het geld aan iemand nalaat het niet meer mijn geld is, maar het geld van diegene. En ik heb niks te zeggen over wat andere mensen met hun geld doen, al helemaal niet vanuit het graf.
Maar goed om te weten dat het blijkbaar heel standaard is, mocht ik ooit een testament moeten maken zal ik ervoor zorgen dat het bij mij dan niet zo geregeld is
En misschien wil ik dat eerste helemaal niet, dat kan toch? Het lijkt me verstandig om alles goed op een rijtje te hebben en niet alles volgens de wet te laten regelen. Zo gek is dat toch ook weer niet.
Een testament is gewoon een testament, wat je er ook inzet. Dat kan 1 kantje zijn of 26. Het kan wel dat het goedkoper is als je er minder inzet, maar dat verschilt per notaris.
Maakt toch niet uit! Als het goed is ben je er ook niet zo vaak mee bezig. (Er zijn wel leukere dingen om over na te denken.) Wilde het alleen zeggen.