Durf te vragen #3 (Deel 1)

Ja, ik twijfel ook omdat het er behoorlijk oudbollig uit ziet.
Ik wil er toch achter informeren bij de optieker.

Maar ik vraag me vooral af hoe het gebruiksgemak is.

Iemand tips voor een lange (15 uur) autorit? Voor het eerst dat ik zo lang in een auto ga zitten dus alle tips zijn welkom!!

Makkelijke kleding, leuke muziek, genoeg eten en drinken, snoepjes, weet niet of je kan lezen in de auto anders een boek.

Genoeg pauzes nemen zodat je niet te lange stukken moet rijden. Hou bankpas en genoeg muntstukken dichtbij voor de tol. Water en fruit zijn voor mij ook nog een must

Scoor zo een (opblaasbaar) nekkussentje voor als je bijrijder bent! Kun je lekkerder op slapen als je dat wil maar het is ook fijn om je houding wat af te wisselen tijdens zo een lange zit (en je nek te ondersteunen). Luister zelf graag podcasts in de auto. En leg je zonnebril binnen handbereik maar da’s misschien vanzelfsprekend. Hoe vaak ik niet heb moeten stoppen langs de weg om die uit een of andere tas te pakken. Oh ja en ik neem altijd toiletbrildekjes en handgel mee voor smerige tankstation toiletten. Protip: ga in Duitsland naar de WC als je daar doorheen rijdt iig :slight_smile:

Wat is nou een leuk kraamcadeau waarvan de ontvanger niet al 8 heeft gekregen?
Iets als “avondeten voor de ouders” is niet echt van toepassing op deze situatie.

Nou ik kom nooit bij die 68k. Heb alleen m’n huidige en m’n toekomstige salaris ingevuld op 2 aparte pagina’s. Maar dan wacht ik het maar af denk ik, thanks!

1 like

Ik heb zo’n bril gehad, was wel echt toen die glazen er nét waren, zo’n 9 a 10 jaar terug dus weet niet hoe het nu is. De brillenglazen verdonkeren genoeg om zonlicht tegen te houden en ik had geen zonnebril nodig. Wel verkleurden ze toen echt redelijk snel, ik moest destijds zo’n 10 minuutjes fietsen naar school en als ik daar aankwam waren ze echt al flink donker als het zonnig was. Ook als het niet heel zonnig is verkleuren ze. Het duurde toen ook een paar minuten voor ze weer lichter werden, dus de eerste paar minuten zit je met een donkere bril binnen. Als je hele gevoelige ogen hebt is het wel een aanrader, anders denk ik niet echt.

1 like

De nieuwere glazen zouden sneller terug helder worden als je van buiten een gebouw binnen gaat. Want dat zou me heel vervelend lijken als je op je werk aan komt en je bril nog 2 minuten moet acclimatiseren.

Maar je zegt ‘bril gehad’, dus je hebt het wel niet weer terug genomen dan? Mag ik vragen waarom niet?

Een voorleesboek? Boeken zijn best prijzig maar voorgelezen worden vind bijna elk kind leuk. Je kan dan een prentenboek doen die pas over een poosje gelezen kan worden of je koopt van die knisperboekjes die in de box kunnen.

En iets van een loopauto voor later als ze al wat groter zijn. Ooit eens cadeau gedaan en was echt een succes. Of een zwembandje speciaal voor baby’s (kunnen ze met zes maanden ofzo in dacht ik) en dan een zwembroekje en speelgoed voor op het strand.

1 like

Ja dat kan ik mij voorstellen, als dat zo is zou ik het meer een aanrader vinden. Ik heb ze inderdaad niet nog een keer genomen omdat ik destijds 15/16 was en in een klein “bekrompen” dorp woonde dus de kinderen daar waren niet al te aardig als ik met een donkere bril op school kwam. Dus niet zozeer omdat ik het zelf niet fijn vond.

@GEEZ chille kleding ligt inderdaad klaar, nog nooit een boek proberen te lezen in de auto maar die heb ik maar klaargelegd om te proberen.

@Daelyss munten en bankpas leg ik voorin en niet achter in een tas!

@Croque Bedankt voor de tip van toiletbrildekjes, net bij de action ingeslagen. Ik heb ook nog even snel mijn zonnebril uit mijn tas gepakt zodat ik die dichtbij heb.

@nello Bedankt voor de tip, huissokken ook klaargelegd.

2 likes

Fijne reis!

1 like

Misschien nog voor als je niet kunt lezen in de auto, een luisterboek.

1 like

Is de handrasp van de Hema een aanrader? Wil een nieuwe hebben maar wel met handvat.

Zou wel kunnen dit inderdaad, dat komt door de heffingskortingen. Deze worden veelal lager als jouw salaris hoger wordt, dus dat merk je heel goed in het bruto netto verschil. Voorbeeld:

€2.000 bruto fulltime = €1.767 netto, dus €233 loonheffingen
€1.600 bruto voor 0,8 = €1.474 netto, dus €126 loonheffing

In het voorbeeld houdt je netto €293 extra per maand over voor 34 (gemiddeld) uur extra per maand werken, dus ieder uur levert €8,60 extra op. Dat uitrekenen vind ik zelf altijd het fijnste om na te gaan of het me waard is. Let ook op als je eventueel nog toeslagen hebt. Bij meer salaris moet je soms meer toeslag inleveren dan je extra salaris krijgt.

1 like

Wow, super bedankt voor je goede uitleg! De taken die ik erbij krijg lijken me wel heel leuk, maar het schiet per maand echt niet veel op als ik het nareken. Dus wellicht toch vragen om iets van een verhoging? Ik ga er nog even over nadenken, dankjewel!

2 likes

Daarnaast is voor vakantiegeld, 13e maand, pensioen, evt. hypotheek een hoger (bruto) salaris ondanks meer loonheffing wel prettig.

2 likes

Wil je koekjes rapsen?

1 like

Goede reis en rijd voorzichtig!

1 like