Durf te vragen #4

Goeie tip! Ga ik eens proberen, schuren en beitsen kan altijd nog (en is veel werk en zooi haha)

@Deurklink daar zat ik ook aan te denken inderdaad, alleen de kleine stukjes aanstippen! Maar of je dan echt de goede kleur krijgt…

1 like

Hoe komen ze bij zo’n talkshow zoals Jinek of Beau aan gasten? Gasten die iets te zeggen hebben over iets actueels (vaak nog van dezelfde dag zelfs). Bijv. random ondernemers of een verpleegkundige of noem het maar op.
En hoe worden ze benaderd? Via dm? :joy:
En dat gaat allemaal op de dag zelf?

3 likes

Daar zijn redacteurs voor. Soms heb je al contact met bv het management van een persoon, soms moet je dat nog gaan regelen op het moment dat je een bepaalde gast bedenkt. Het is vooral heel veel bellen.
Vaak heb je voor in ieder geval een deel van de gasten al een planning vooruit, als iemand bijvoorbeeld een boek uitbrengt weet je van tevoren al wanneer dat actueel is en heb je dus vooraf al ingepland dat die gast komt. En als er op de dag zelf iets gebeurt dan regel je dat dus op de dag zelf. Je moet daarom ook wel eens schuiven met gasten want meestal heb je een vast aantal.
Potentiële gasten (of hun management) benaderen ook zelf programma’s als ze graag te gast willen zijn, meestal als ze iets te promoten hebben.

Edit: ik zie dat je het hebt over random personen en niet over bekende mensen sorry, maar dat gaat dus op dezelfde manier, een redacteur zoekt dan iemand die relevant is en probeert daar contact mee te leggen. Meestal is er in dat geval natuurlijk geen management haha. Kan via DM als dat je enige aanknopingspunt is maar bellen werkt meestal het beste. En als je een verpleegster zoekt kun je bijvoorbeeld het dichtbijzijnde ziekenhuis benaderen.

4 likes

Vooral dat er geen creatieve begeleiding is lijkt me al vervelend voor de stagiaire. Ik zou daar in ieder geval niet blij mee zijn en heb meerdere grafische stages gehad. Denk ook dat de opleiding zelf niet op staat te springen, bij mijn MBO werd dat goed gecheckt of er genoeg begeleiding was.

1 like

Ja dit bedoelde ik!
Alleen ik ben ook weer iemand die zoiets na 2 wkn ineens niets vindt, dus hoopte op iets goedkoper alternatief dan Jabra (al die producten zijn vlg mij top)
Maar fijn dat het werkt, ja headphone is toch minder

En veel via facebook

Hoe kan het dat we sommig vlees (filet, osseworst, in Duitsland broodje rauw gehakt) gewoon rauw kunnen eten maar dat rauwe kip echt vet gevaarlijk is?

Elk rauw vlees heeft het risico op bacteriën, bij kip is dat vooral Salmonella, bij rund vaker E. Coli bijvoorbeeld. Salmonella is wel een stukje gevaarlijker dan de meeste andere bacteriën die je op vlees kunt vinden, dus daarom is daarvoor in het verleden veel meer gewaarschuwd. Bij kip is dus het risico heel bekend, bij ander vlees is het wat minder bekend, maar ook aanwezig.
De meeste bacteriën zitten aan de buitenkant van het vlees, daarom kun je biefstuk wel medium van binnen eten, de buitenkant is dan verhit geweest. Bij gemalen vlees kunnen de bacteriën overal terecht komen. In filet en ossenworst zitten conserveermiddelen om de bacteriën minder kans te geven, en het vlees dat daarvoor gebruikt wordt moet aan hogere kwaliteitseisen voldoen dan het vlees dat gebruikt wordt voor gewoon gehakt. Broodje rauw gehakt ken ik niet, dus ik weet niet hoe het daarmee zit.

3 likes

Ik werk o.a. in de kinderopvang, vooral BSO en peuters ben ik bekend mee.

Je zou ook eroverheen kunnen gaan met een stukje walnoot. Ik denk niet dat je daarmee die grote vlek op de eerste foto weg kunt werken, maar wel kleine krasjes.

2 likes

Je zou ook nog dit spul kunnen proberen:
image
Bij mij werkte dat echt top! Krasjes waren daarna ook minder zichtbaar, omdat dit spul ze als het ware inkleurt. Veel plezier en succes met het opknappen van je meubel!

1 like

Waar kopen jullie je sieraden het liefst? Online of bij een juwelier? Ik wil graag een nieuwe ketting maar ik zie door de bomen het bos niet meer (normaal koop ik zoiets niet zo snel voor mezelf dus wil wel iets van kwaliteit)

Ik merk dat hier best veel vegan mensen zitten. Dus ik vraag mij af, nemen jullie medicijnen als je iets hebt ?

‘Een nieuw medicijn mag bijvoorbeeld alleen worden verkocht nadat het op een levend dier is getest. Dit om risico’s voor de mens te voorkomen.’

Bron: Waarom dierproeven nog nodig zijn | Dierproeven | Rijksoverheid.nl.

1 like

Heeft iemand tips om een wollen trui minder te laten kriebelen?
Ik lees online insmeren met conditioner en in de diepvries… klinkt eng

Ja, lijkt me vrij essentieel om te overleven? :stuck_out_tongue:

9 likes

Ja, maar voor mij is het milieu een belangrijkere reden om vegan te eten dan dierenleed. Vind het jammer dat er nog steeds proefdieren nodig zijn maar als ik moet kiezen tussen mijn gezondheid of die van een dier kies ik toch voor die van mezelf.

5 likes

Wel interessant, want ik dacht echt dat dierenleed een grotere reden zou zijn? Omdat bijv geen kinderen krijgen meer zoden aan de dijk zet lijkt me dan vegan zijn (al zou het ultieme voor het milieu een vegan zonder kinderen zijn natuurlijk).

Al is dat standpunt natuurlijk ook omstreden.

Even los daarvan vind ik essentiële medicijnen nemen daar los van staan. Ook al zou dierenleed je hoofdmotivatie zijn, jezelf voeden etc is allang niet meer nodig met vlees, terwijl je met medicatie niet altijd de keuze hebt.

1 like

In de meest gebruikte definitie van veganisme staat iets over dat het wel praktisch haalbaar moet zijn. Vegan medicijnen zijn niet praktisch haalbaar, dus de meeste veganisten nemen die alsnog.

5 likes

Als je iets bestelt op een webshop, en er staat nadrukkelijk bij: dit product mag niet geruild of geretourneerd worden, is dit dan toegestaan?
Het gaat om een verrassingspakket kleding voor kinderen. Het is dus geen maatwerk ofzo.

1 like

Je hebt als consument toch altijd een een herroepingsrecht? In ieder geval als je het bij een Nederlandse webshop koopt.

3 likes