Durf te vragen #5

Ik ben op zoek naar de naam van een Nederlandse soap over twee jongens in de middelbare school en de ene heette Tim. Het was best grappig, en het is al van een aantal jaar geleden. Iemand een idee waarover ik het heb?

1 like

Rundfunk?

1 like

Ja dit is het! Thanks!!

2 likes

3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Modetopic #2

Geen idee of het echt ergonomisch is, maar misschien bij de Barefoot winkel? Daar hebben mijn kinderen nu heel mooie (en normaal ogende) leren laarsjes van en die zitten lekkerder dan gewone schoenen vinden ze

1 like

3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Algemeen supermarkten topic

Hoe merk je dit? Forum-terminologie? Veenmol anekdotes?

6 likes

Nou ben ik wel heel benieuwd wat je dan zou kunnen gebruiken in een teamsoverleg?
NMSVPE?
RGK?

5 likes

Turtulio?

Ik zit echt te graven naar typische dingen die ik alleen op dit forum tegen kom.

4 likes

Turtulio op teams :heart_eyes: :cry: :cry:

image

27 likes

Heeft er hier iemand moeite met het eten van groente/fruit? Groente is het grootste probleem. Fruit is meer een luiheid/het is snel oud probleem.
Ben nooit een goede groente eter geweest maar ook dingen die ik wel at gaan me tegenstaan. Zal deels ook echt wel komen door hoe er hier gekookt wordt (de gtjes van de avg heb ik echt moeite mee). En het fabeltje van als je t zo vaak eet dan lust je t gaat dus ook niet helemaal op. T enige wat ik los lekker vind is komkommer en tomaat, en spinazie a la creme gaat ook nog wel. Dat is t. Door bv noodles eet ik nog wel prei/wortel/courgette (geraspt). Ui in kleine stukjes gaat ook wel. En bv soepgroente ook wel.
Een deel is een structuurprobleem, deels dat ik nieuwe dingen niet durf te proberen vanwege emetofobie. En vind veel dingen dus oprecht niet lekker. Maar ik eet nu gewoon vaak met tegenzin. Vraag me af of iemand het herkent of misschien de oplossing heeft

2 likes

Ik kan soms dingen niet eten wanneer ik overprikkeld ben. Maar dat is wat anders dan dat jij beschrijft. Het klinkt als ARFID (ik zeg niet dat je het hebt en heb sowieso niet de papieren om te diagnosticeren)

Je kunt er naar kijken

Maar je eet groenten dus alleen los? Daar ben ik ook geen fan van. Ik vind het juist lekker als je groenten door je gerecht zitten. Vanavond heb ik bijvoorbeeld curry gegeten met veel groenten. En wat denk je van soep?

2 likes

Nee niet alleen los. Maar ergens doorheen lost t probleem ook niet volledig op. Wortel en courgette rasp ik, in de soep is t vaak zacht. Misschien dat gepureerde soep een oplossing is maar misschien is dat weer een structuurding. Als de stukjes ui bv te groot zijn en ik voel dat met kauwen vind ik dat ook echt niet chill. Ik snap dat t voor heel veel mensen misschien aanstellerig klinkt maar ik vind t oprecht niet fijn dat geknars ofzo. Maar ja dat doet komkommer ook. Komkommer en tomaat eet ik bv ook niet in stukjes door elkaar. Sla op zich lust ik maar dat zou dan allemaal los zijn want door elkaar vind ik “eng”. Een broodje gezond is bv mn ergste nachtmerrie terwijl ik de elementen los wel lust. Er zit ook gewoon totaal geen logica in.
Oh sperziebonen gaan ook wel, ergens doorheen, en dan eet ik ze als eerst op.

Zoek denk ik gezonde dingen, soep ofzo zonder stukjes. Heb een keer broccolisoep geprobeerd maar de smaak was niet zo (oke totaal niet), kwam wel uit zak, weet niet of t beter is zelfgemaakt.

2 likes

Heeft iemand bol select?
En dan de ‘cadeau’ punten al behaald. Ik ben benieuwd wat je krijgt.

1 like

Hoe bereidt je de groenten die je eet?
Ik vind de meeste gekookte groenten ook niet zoveel, dat maak ik daarom ook nooit. Van gekookte sperziebonen krijg ik rillingen
Maar gegrilde groenten uit de oven of uit de contactgrill vind ik wel erg lekker. De structuur wordt daar ook anders van, en de smaak ook.

Probeer bijvoorbeeld eens een aubergine te grillen: gewoon in zijn geheel in de oven, van tevoren een paar snedes in de schil maken. Iets van 40 minuten op 180 graden. Daarna is de binnenkant helemaal zacht en kun je die uitschrapen. Ik vind dat echt superlekker.
Of zoete aardappel poffen in de magnetron: gaatjes in prikken en 2x 3.50 minuut (even omdraaien) op vol vermogen. Daarna kun je hem opensnijden en leegeten.
Of (punt)paprika’s grillen in een contactgrill (of in de oven). Ook supermakkelijk en het smaakt echt totaal anders dan wanneer je het bijvoorbeeld roerbakt en ook de structuur is helemaal anders.

3 likes

je kunt echt superveel doen met soep, qua smaak en alles is te pureren. ik heb zelf een blender maar een goede staafmixer gaat ook prima.

pompoen-wortel soep vind ik altijd lekker met kurkuma en gember bijvoorbeeld, soms kokosmelk of sinaasappelsap erbij. en courgettesoep lust ik ook graag, broccolisoep is uit pak niet zo boeiend idd maar vers veel lekkerder.
je kunt in principe elk soort groente en kruidenmengsel er doorheen gooien en variëren. als je weet wat voor smaken je meestal lekker vind (italiaans of fris met dille of juist aziatisch) kun je daar op googlen en gewoon wat uittesten!

2 likes

Ik weet trouwens niet of je zelf kookt, of dat er meestal iemand anders kookt? Want ik snap wel een beetje wat je bedoelt met dat ‘enge’, als kind had ik daar ook last van, snel kokhalzen e.d… Maar ik heb dat dus niet als ik het zelf klaarmaak (en tegenwoordig helemaal niet meer, maar ik denk dat dat komt omdat op een gegeven moment zelf ben gaan koken en ontdekken).
Of heb je het ook als je zelf alles hebt gesneden en bereid?

1 like

Ik wil even voor de broccolisoep opkomen. Uit zak kun je het geen broccolisoep noemen :sob: gewoon broccoli koken in bouillon, lepel smeerkaas er door bij het pureren, peper er door en klaar :joy:

Nee dat maakt niet uit, kook ook vaak zelf. Ga de aubergine een keer proberen ook al vind ik die wel eng want van stukjes courgette krijg ik echt de rillingen (of courgettespaghetti, brr). Zoete aardappel is niet echt groente toch. En misschien toch ook nog een keer broccolisoep, al vind ik broccoli echt groen smaken, om maar niet te spreken over die dingetjes(blaadjes?). Maar met kruiden en smaken kan je natuurlijk ook veel doen, en daar is in dit hollands huishouden wel gebrek aan :joy:.

Overigens gaat mn probleem wel verder dan groente, maar groente zijn gezond, vind t niet nodig om een speklap te leren eten.

@Hippe_kikker Smeerkaas?

1 like