Durf te vragen #5

@Merrow Ik heb gestemd op ‘gaan’, maar ik ben wellicht bevooroordeeld omdat ik geen levensstijl of levenskeuzes heb die door de kerk niet geaccepteerd zouden worden. Ik vind het ook moeilijk om me in te leven in deze specifieke situatie, ook omdat ik jouw positie niet precies ken en niet weet om wat voor soort kerkgemeenschap het gaat (en welke gedachten zij erop nahouden). Ik denk dat dit echt zo persoonlijk is dat je dit voor jezelf moet beslissen. Wat weegt zwaarder, jouw gevoel dat je uit principe niet naar die kerk wilt omdat je je daar niet geaccepteerd voelt, of het belang dat de ouders van het kind eraan hechten dat jij daar aanwezig bent? Zouden zij er begrip voor hebben als je, met jouw redenen, er niet bent? Als ze er geen begrip voor hebben, is het je dat waard?
Kan me voorstellen dat het heel lastig is, maar hoop dat je dicht bij jezelf kunt blijven en dat je daar niet voor veroordeeld zult worden.

2 likes

Ik ken jou(w situatie) niet maar maak op uit je berichtjes dat je tot LHBTQ behoort. De katholieke kerk is in de leer fel tegen LHBTQ maar in de praktijk word je niet de kerk uitgejaagd. Dus als jij de kerk bezoekt in verband met een doopviering, dan is er in principe niets aan de hand. En voor de ouders van de dopeling is het fijn als je er bent, daarom heb ik gestemd op ‘gaan’.

Mijn ervaring met katholieke doopvieringen is dat het bezocht wordt door vooral niet-katholieken of niet-praktiserende katholieken, die er voor de dopeling zijn, en dat de pastoor al lang blij is als er wat kerkbanken gevuld zijn. Het hele strenge van vroeger waarbij ook de peetouders praktiserend katholiek moesten zijn, is in de praktijk zelfs al lang niet meer zo.

Echter, als jij je daar anderhalf uur heel onprettig gaat zitten voelen en je weggekeken voelt door de daar aanwezige katholieken, weet ik niet of dat het waard is. Zeker als je voor de vorm bent uitgenodigd en wat verder van de ouders af staat emotioneel gezien. Sterkte met je beslissing, ik kan me voorstellen dat dat een lastige afweging is.

9 likes

6 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Cadeau inspiratie topic

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Beste lunchplekken van Nederland

Als er een ernstig auto ongeluk is gebeurd, haalt de gewone berger die dan op of de politieberger? En dan bedoel ik echt als er bv menselijke resten en/of heel veel bloed op aan het voertuig zit?

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Ondergoed-topic

Ik denk dat de Canarische eilanden het dichtst bij komen dan.

1 like

madeira qua temperatuur wel geloof ik. maar hele jaar droog lijkt me niet, gezien de mooie natuur haha.
volgens mij noemen ze het ook het eiland van de eeuwige lente

1 like

Ik wil in m’n zomer vakantie een maandje proef periode doen voor Nextstory of Storytel. Iemand ervaring met beide of een van de twee?

Ik heb een tijdje Storytel gehad toen ik nog 90min in de auto zat elke dag, vond het echt heel relaxt! Heb het daarna nog even aangehouden, maar toen fietste ik korte afstanden van 10min en dat vond ik dan net te kort om er lekker in te komen, luisterde er thuis eigenlijk nooit naar. Sommige mensen zetten een boek op(aan?) en gaan ondertussen schoonmaken of studeren ofzo, maar dat kon ik niet en eindigde dan op de bank luisterend naar mijn boek haha.

1 like

In Burundi is het wel altijd rond de 20-22 graden, maar daar zijn enkel de winters droog, in de zomer regent het wel veel.

3 likes

Heeft iemand toevallig een abonnement op de vpro gids?

Ik pm je!

1 like

Volgende week zijn mijn vriend en ik zoveel jaar samen. 30 augustus is hij jarig. Heb vandaag een cadeau voor hem gekocht omdat het nu in de aanbieding was. Zal ik dat komende week al geven of wachten tot zijn verjaardag? Ik kan het dan wel niet meer retourneren.

Die vraag kun je toch ook gewoon aan hem stellen?

Ik heb Storytel en heb het vaak aan in de auto. Als er een praatprogramma is of geen leuke muziek op de radio, dan zet ik Storytel aan en vind dat echt heerlijk!! Veel keuze en fijne voorlees stemmen :slightly_smiling_face:

1 like

Nou nee want ik wil hem niet laten weten dat ik een cadeau gekocht heb voor hem.

Ik heb Storytel. Ik vind de app prettig werken en er staan veel leuke boeken op. Meer boeken en ook nieuwere dan ik dat kan luisteren via mijn bibliotheekabonnement. Je zou ook beiden kunnen nemen of gewoon 1 testen en als het niet bevalt de ander proberen

Storytel gebruik ik de laatste tijd om te kunnen slapen. Er zit ook een sleeptimer in Storytel en als je die aanzet, stopt je boek automatisch als de tijd verstreken is. Daarna kan je dan kiezen om verder te luisteren, of terug te gaan naar het punt waarop je timer begon. Dat scheelt zoeken als je halverwege in slaap bent gevallen.

1 like

Ja nu al geven als je niet zeker bent of hij het cadeau wil houden. Maar eerst aan hem de keuze laten. Dus alleen als hij niet wil kiezen haha

Ik zit er aan te denken om een “Vijf jaren plan” te gaan maken voor mijzelf, een beetje als houvast om ergens naar toe te werken. Zowel werk/privé.
Iemand daar ervaringen mee en of dat een beetje resultaten heeft geboekt? (ik ben nieuwsgierig)