Durf te vragen #5

Als je niet commercieel bent ingesteld, weinig tijd hebt en er eigenlijk niet veel moeite voor wil doen… dan weet ik niet wat de oplossing is eigenlijk haha. Ik wilde beleggen in ETFs zeggen (daarvoor hoef je alleen de basis van beleggen te kennen en kun je elke maand een vast bedrag investeren wat je kan missen, maarrr het idee ervan is wel dat je dat voor minstens 5 jaar moet kunnen volhouden - liefst langer - dus dat is niet echt snel).

Is het niet een beter idee om toch wat te gaan budgetteren op dingen waar je nu onbewust te veel geld aan uitgeeft? Je kunt denk ik prima sparen én leuke dingen kopen, dus ik weet niet in hoeverre je nu al zicht op je financiën hebt maar anders is dat een eerste stap

4 likes

Ik doe dat in Jira en gebruikte hiervoor Monday! Maar het kan ook in de takenlijst van MS Teams. Kan geen screenshot sturen natuurlijk ivm vertrouwelijkheid maar wat wij doen is een taken- en actielijst maken in bullets, dat verdelen over mensen per periode en dan in het overleg kan je de context/status update in het taakje in de app erbij schrijven. I de takenlijst zelf zie je alleen de taak, als je 'm open klapt de context. Als de taak is afgerond, kan je 'm op groen zetten (Jira en Monday) of naar een lijstje ‘done’ slepen (MS Teams.

Besluiten houden we niet bij haha, dat is ons goede voornemen voor 2022 en zoeken we nog een manier voor. Vooral zodat als een situatie zich weer voordoet, we weten hoe we dat een vorige keer hebben opgelost.

4 likes

Die kans is aanwezig, maar heb me echt voorgenomen om dit jaar wel goed te sparen. Ook omdat ik nu ook een doel voor ogen heb waar ik het aan uit wil geven (huis opknappen).

@crazyplantlady ja snap ik hoor, maar heb kwam gewoon in me op dat ik het me afvroeg. Budgetteren is ook sowieso een ding, elke maand geef ik mezelf geld om uit te geven maar elke keer boek ik toch meer over. Kan sowieso veel geld besparen op boodschappen en eten dat ik op het werk koop. En ook mijn impulsaankopen moet ik onder controle houden. Het laatste gaat al iets beter nu ik er meer mee bezig ben.

Ja snap ik hoor! Er is denk ik alleen gewoon geen kant en klare oplossing om rijk te worden haha (anders zou iedereen het wel doen). Ik maak zelf overal potjes voor, voor m’n eigen risico, autoreparatie, vakantie, etc. In die potjes schuif ik ook weleens geld heen en weer of haal ik er een (klein) bedrag uit als ik niet rondkom. En dan heb ik één ‘toekomst-spaarpot’ waar ik nu al 2 jaar elke maand een vast bedrag in stort en nóóit aan mag zitten omdat ik een streefbedrag heb bedacht wat ik over een paar jaar moet bereiken. Dat werkt voor mij heel goed en motiverend! Uiteindelijk is beter met geld omgaan (en dus meer geld overhouden voor wat je echt wil) denk ik vooral discipline en overzicht.

In het budget en besparingstopic staan ook veel tips!

4 likes

Ja ik weet het eigenlijk ook wel, volgens mij is de beste optie dan idd beleggen, maar dat is meer voor langere termijn.

Dankjewel voor je tips en realiteitscheck :blush:

1 like

Weet niet of je er iets aan hebt, maar ik gebruik de app Peaks om te sparen. Is eigenlijk een app om te beleggen met je wisselgeld, maar ik heb hem gewoon op het mildste portfolio staan (minste risico) waardoor het meer sparen dan echt beleggen is. Ik doe nu alleen met m’n wisselgeld (dat haalt de app wekelijks van m’n rekening) en stort soms wat extra’s, maar je kunt bijvorbeeld ook dagelijks of maandelijks iets inleggen.

4 likes

Ik ga komende week vliegen en wil een NC koptelefoon aanschaffen.

Ik twijfel tussen de Sony WH1000m3 en WH1000m4. Iemand die ze beide in gebruik heeft gehad?

Overige tips zijn ook welkom.

1 like

Ik heb de M3 en ben er erg blij mee. Mijn airpods kunnen schakelen van apparaat naar apparaat en dat is toch wel prettig, maar meer voor het doel waar ik de airpods voor gebruik. Die gebruik ik voor bellen, tiktoks kijken, tv kijken, youtube op verschillende devices. Mijn Sony koptelefoon gebruik ik als ik ongestoord wil werken en dan heb ik die functie niet echt nodig.

2 likes

Ik weet niet of de kwaliteit veel verschilt, maar met de 4 kan je volgens mij wel schakelen tussen apparaten en hij pauzeert automatisch als je hem af zet. Meer 2 luxe toevoegingen vind ik dan dat je dat echt nodig hebt. Hij ziet er verder ook hetzelfde uit. Kortom ik ben nog blij met de 3, haha.

1 like

Het ligt vast ook aan de grote en hoe lekker iedereen het vindt. Wij bakken ze sowieso al zelf en we eten drie dagen oliebollen ofzo. Dus er gaan er heel wat doorheen.

2 likes

ah wat jammer zeg, ik zie inderdaad dat dit voor een contract voor onbepaalde tijd niet geldt! Omdat je aangaf een contact voor 1 jaar te hebben dacht ik dat het anders zat…
https://www.amsteladvocaten.nl/opzegging-huurovereenkomst-voor-onbepaalde-tijd/ hier wordt het ook bevestigd zie ik: “Let op bij de huurovereenkomst van onbepaalde tijd, die voor een minimum duur van één jaar is aangegaan. Die kan door beide partijen niet vóór het verstrijken van dat jaar worden opgezegd, ook niet door huurder.”

1 like

Ik verveel me nogal, wil eigenlijk de deur uit, naar een marktje-winkelen-terrasje- etc. Maar dat kan allemaal niet. Ook lastig om iets leuks te doen met babytje erbij, en wandelen is met dat gemiezer de hele dag ook niet chill.
Ik wordt een beetje onrustig van het binnen zitten. Heb verlof en mijn vriend vakantie en ik verveel me waardoor ik zo’n down gevoel krijg. De hele dag bankhangen wordt ik niet blij van. Iemand een leuk idee wat nog wel kan?

3 likes

Heel herkenbaar! Veel soort van speciaalzaken voor eten zijn nog wel open, delicatessenwinkels enzo en hier in de buurt bijvoorbeeld een soort bakker en slijterij ineen. Daar maak ik nu een beetje m’n winkelen van, niet hetzelfde maar daar kan je alsnog wel even lekker rondneuzen. En het is wel een goed moment om nieuwe dingen te leren, ik ben zelf bezig met Italiaans en programmeren. Verder doe ik maar een beetje schilderen/haken/lezen enzo maar dat word je ook wel zat op een gegeven moment haha.

3 likes

Ik word ook heel naar vanbinnen van het niks buiten doen en voor wandelen is het te slecht weer.
Kun jij met de kleine om je heen een spa dagje thuis houden?
Of iets bakken, iets nieuws koken en dan met 1 of 2 gasten uitgebreid eten?

1 like

Bose quietcomfort 35 II. Echt veel fijner dan die van sony, en geen touchscreen dus ook veel beter te gebruiken op de fiets.
Niet de 45 kopen, die vond ik echt minder prettig!

3 likes

Wat vond je minder aan de 45? Mijn 35II wordt slechter, dus ik wilde hem binnenkort upgraden.

Ik gebruik m’n koptelefoon veel buiten en met de noise cancelling uit was er zo’n heftige ruis dat ik m’n muziek niet hoorde. Met de noise cancelling aan was dat minder, maarja dat vind ik niet zo veilig buiten.
Heb de 45 dus aan m’n man gegeven en zelf weer de 35 gekocht (ik had de 45 gekregen nadat ik m’n 35 had laten repareren en dat niet ging)

1 like

5 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Recepten voor drankjes

Waar kan ik telefoonhoesjes van mooie kwaliteit voor Samsung vinden? Ik vind de hoesjes van Nudient erg mooi maar daar is niet zo veel keuze voor mijn type telefoon.

1 like

Ik heb mijne van Burga, vind ze heel fijn en stevig.

2 likes