Durf te vragen #5

Sporten, vooral iets als kickboxen of keihard rennen zodat ik mn frustratie/stress eruit sport

Een kennis van me wilt graag meer leren over financiële zaken. Ze is 18 en voelt zich blijkbaar heel dom en ‘niet klaar voor het volwassen leven’. Ik snap het wel, ik heb zulke dingen ook gaandeweg zelf moeten uitzoeken en vond het altijd zo stresserend dat ik dingen niet verstond en geen familie had om me daarin te helpen. Dus ik vroeg me af of er soort van economie, financiën, bankieren, etc. voor dummies bestaat dat in verstaanbare taal dingen uitlegt? Of een educatieve site ofzo? Mag echt ook van nul af aan beginnen, liever teveel info dan te weinig.

1 like

Er zit volgens mij iets van een knoopje vast in de droger, het maakt een ratelend geluid en het stinkt ook als ie aan staat. Is het redelijk eenvoudig om zelf de trommel danwel de zijkant los te maken of moet ik direct een expert inschakelen?

Deze site misschien?

1 like

Bij mij geeft de bibliotheek ook les in wat basis dingen, misschien ook bij jou/je kennis in de buurt?

1 like

Het Nibud geeft veel informatie en heeft ook een service waarbij ze je gedurende het jaar je reminders sturen om te zorgen dat je dingen op tijd doet (jaarplanner emailcoaching). En ze hebben ook een speciale site voor 18 jarigen. Woont ze in Nederland of België?

https://scholieren.nibud.nl

1 like

Oja, dat had ik niet gezegd, wij zijn Belgen! Maar ik vermoed dat het voor basiskennis niet zoveel zal verschillen tussen NL en BE?

Een aantal dingen zullen inderdaad wel verschillen, maar ik vind dat het Nibud ook wel veel basiskennis behandelt.

1 like

Misschien kan ze wat artikelen lezen op porterenee.nl. Daar staan veel goed begrijpelijke artikelen op over sparen, beleggen, financiële keuzes maken etc.

1 like

Suikerwater kan nooit kwaad, dan kan hij wat aansterken!

Ik woon sinds kort ergens waar het betaald parkeren is en heb een bezoekersvergunning, maar ik moet er nog even aan wennen dat ik bezoek aan moet melden. Net kwam er een collega bij me langs maar ik stond nog buiten met hem te praten en had ‘m nog niet aangemeld, en toen reed er dus parkeercontrole langs en dacht ik oh kut. Nou toen heb ik hem gelijk aangemeld, maar krijg ik (nouja hij) nu echt een boete??? Of heb je een beetje speling?

In de stad waar ik voorheen woonde was er een aantal minuten speling (durf niet meer te zeggen hoeveel). En anders bezwaar aantekenen als je collega nu alsnog een boete krijgt

1 like

We hebben een egel in de tuin, moet ik hier iets mee? Laten zitten, of dierenambulance bellen eten geven of juist niet?

foto voor de leuk

14 likes

Dit doet me denken aan de huisegel bij mijn ouders, die gaat zelfs binnen gewoon van de kattenbrokjes vreten :flushed::pleading_face: ik heb er een foto van, hij grijpt er gewoon in met zijn pootje hahah

Mijn ouders doen er niks mee en om de zoveel dagen komt die weer terug. Geen idee of je dat ergens moet melden dan…

3 likes

Haha huisegel :joy: man heeft al bakje met water neergezet en zit op dit moment op een egelforum informatie te zoeken :joy::joy:

1 like

Nee toch, ze komen gewoon een beetje scharrelen en voedsel zoeken rond de schemering. Zolang je een beetje groen in de tuin hebt en hij er niet mager uitziet zou ik hem niet bijvoeren.

1 like

Dit is Den Haag:

Overigens heb je tot 5 minuten nadat je geparkeerd hebt, de kans om bij de parkeermeter of via een app een parkeerticket te kopen. Wordt je voertuig binnen die 5 minuten gefotografeerd door de scanauto dan wordt parkeerboete ‘niet uitgeschreven.’

Maar in Rotterdam geldt volgens mij (ongeveer) hetzelfde. Als je dus direct betaald hebt zal hij geen boete krijgen. Iemand die parkeert moet natuurlijk ook de kans krijgen naar een betaalautomaat te lopen.

Dankje!

1 like

Ik zou de egel met rust laten. Misschien wat water geven inderdaad. Geen melk want daar kunnen ze niet goed tegen

1 like

Weet iemand waar ik een betaalbaar (onder 50 euro) prentenboek kan kopen? Voor kinderen rond 4 -5 jaar. Ik bedoel wel echt zoiets waar ineens hele kastelen zich ontvouwen als je de bladzijde opentrekt.