Durf te vragen #5

Weet niet helemaal of dit het goede topic is, maarrr…
Ik heb net een koningin hommel gevonden op het balkon aan de achterkant van m’n huis. Aan de voorkant heb ik bloeiende planten (dovennetel o.a.). Kan ik de hommel niet beter daarheen brengen?

2 likes

Misschien weet @anon50301661 hier iets van? Of ben jij niet degene die hier zoveel van af weet haha

2 likes

Heb de hommel inmiddels toch maar verplaatst. Nu zit ze beschut onder de dovennetel en vlakbij andere vroeg bloeiende planten. Wel echt bizar om te zien, die koninginnen zijn echt veel groter dan een normale hommel. En ze maakte ook veel lawaai! Ze gaan heel hard zoemen om op temperatuur te blijven :laughing: nouja, hoop dat ze blij is op haar nieuwe plek.

4 likes

Wel bijzonder om te zien kan ik me voorstellen ja! Hopelijk zit ze nu goed :blush:

3 likes

Is er iemand heel goed in APA die zin en tijd heeft om mij te helpen met het volgende? Ik wil een bronvermelding doen op een poster maar het gaat om een document dat vertaald is en ik kom er niet uit hoe ik dit correct kan vermelden. Zit al uren te googelen en de moed begint me in de schoenen te zakken. Op het document staat het volgende:
Almvik/Woods, 1998; Almvik/Woods/Rasmussen, 2000; Abderhalden, 2001.
Vertaling: G. Janssen & B. van der Werf. NL bewerking en lay-out: Van Der Werf, 2006 EVPRG.

1 like

Wat is EVPRG precies? Los daarvan zou ik het denk ik zo doen:

Almvik, R., Woods, P., Rasmussen, K. & Aberhalden, J. (2006). [Titel]. (G. Janssen & B. van der Werf, Vert.). [Uitgever/Journal/…]. (Origineel werk gepubliceerd in 1998, 2000 & 2001)

7 likes

Ik zie dat ik een letter miste daar, er moest staan EViPRG, staat voor European Violence in Psychiatry Research Group.
Maar super, heel erg bedankt!

2 likes

Zouden jullie dit nog eten? Volgens verpakking houdbaar tm 15 maart. Is een beetje zo nattig nu.

Hoe ruikt het? Staat de verpakking niet bol? Als het goed ruikt zou ik het wle durven maar als de verpakking bol staat weggooien!

1 like

Nee staat niet bol en ruikt niet gek ofzo, dus ga het maar gewoon gebruiken! Thanks.

3 likes

Nee! Het is rbg italiaans van AH toch? Daar zit courgette en paprika in wat snel slijmerig en zacht wordt. Als het nog goed ruikt en niet zo slijmerig is, zou ik het een kans geven, maar zoveel vocht is meestal geen goed teken en 2 dagen over de houdbaarheid met dit product red ie meestal ook niet :stuck_out_tongue:

Na verschillende ervaringen weet ik dat dit niet lekker meer is, ook niet meer te redden met kruiden of kokosmelk.
Wel nooit ziek van geworden, maar ik doe het niet meer.
Benieuwd of jij het nog lekker vond.

5 likes

Nee, dit wordt heel vies zurig als je het gaat bakken

1 like

Ik heb twee smalle ringband mappen: 1 voor mijn eigen papieren en 1 voor alles dat met het huis te maken heeft. En dan per categorie een tabblad. Vind ik zelf ideaal want het neemt weinig ruimte in en hoef nooit te zoeken naar een document. Dingen waar ik geen gaatjes in kan/wil maken (zoals paspoort, vaccinatieboekje) stop ik in zo’n insteekhoes en bewaar ik ook in de map.

Verder hoef je echt niet zo veel te bewaren. Dingen zoals belastingaangifte, pensioenpapieren en gemeente inschrijving zijn digitaal beschikbaar. Wat ik wel bewaar, zijn de polis incl voorwaarden van mijn verzekeringen (niet digitaal beschikbaar in mijn geval), per (oud) werkgever het contract/ontslagbrief/jaaropgaven, een aantal medische documenten die niet digitaal beschikbaar zijn, diplomas en certificaten incl. toebehoren, en post die belangrijk is of waarvan het handig is een tijdje te bewaren. Voor het huis natuurlijk veel meer (facturen die nodig zijn voor garantie, notaris papieren, WOZ stukken, contracten, etc).

2 likes

Ik doe het net zoals @Feather alleen dan met drie dikke ordnermappen met daarvan een map voor mezelf, en map voor mijn partner en een samenmap. Ik zit er nu, doordat we het erover hebben, te denken om alles in te scannen zodat het op de computer gewoon op naam terug te vinden is. Dan kan alles gewoon direct weg en neemt het ook geen ruimte meer in mijn huis in.

1 like

Er zijn volgens mij wel een aantal documenten waarvan je het origineel moet hebben, zoals papieren van de notaris en diploma’s en certificaten. Dus zou daar dan nog wel op letten.

Ik heb het meeste ook digitaal inderdaad, en dan ook weer het onderscheid huis - persoonlijk. Daar zit ook van elk fysiek document een scan in, als digitale reservekopie. Mijn partner doet overigens niet aan organiseren, al zijn belangrijke papieren zitten in zijn laptoptas/nachtkastje/tijdschriftenbak :sob:

2 likes

Ja ik bedoel inderdaad meer belastingpapieren enzo, geen diploma’s etc.

Als ik het ga digitaliseren ga ik alles wel weggooien, omdat ik geen overzicht meer heb als ik alles zowel digitaal als op papier heb. En dan ben ik nog niet van het papier af :sweat_smile: . En mijn partner heb ik het ook aan moeten leren, die gebruikt nog steeds het liefst een lege envelop als kladblaadje voor belangrijke dingen :cry: Maar ik heb zo’n stapeltje met belangrijke papieren die binnen komen, die ruim ik eens in de zoveel tijd op en dan leg ik zijn map klaar en zijn papieren en dan doet ie het er wel in. Uit zichzelf zou dat niet gebeuren. Ik ben thuis dan ook degene die de administratie van gezamenlijke dingen doet, anders zou er niets van terecht komen (been there).

4 likes

Yup, ik heb nog nooit zoveel geld uitgegeven aan boetes voor te laat betalen sinds ik samenwoon. Zo irritant ook dat alles automatisch op zijn naam binnenkomt, terwijl ik de administratie doe. Ik open tegenwoordig ook gewoon de officiele post met zijn naam erop (niet persoonlijke correspondentie zoals geboortekaartjes, wel alles met een overheidslogo) om te voorkomen dat het ongeopend tussen oude kranten belandt. Zijn administratie ordenen gaat me echt te ver, maar wel een goed idee om dat in ieder geval op 1 stapel klaar te leggen.

Sowieso ook irritant dat alles zo versnippert is, pensioen, belasting, gemeente, waterschap etc zit allemaal in een eigen portal. Zou/ga jij dat dan ook allemaal downloaden en offline opslaan?

2 likes

Kan je bij een bedden speciaalzaak onderhandelen?

Ja. In mijn ervaringen niet zozeer over de prijs, maar bijvoorbeeld wel over hoofdkussens of een dekbedovertrek erbij.

1 like