Durf te vragen #5

Ben te laat, haha! Maar ik ben helemaal into Swanenburg op NPO.

Mijn man denkt dat er een bandrecorder heeft gezeten op de lege plek.

1 like

@pastelzwart tof, kan allebei denk ik. Bedankt!

1 like

Ik pas op iemands huis en katten, via een website dus ik ken die persoon niet persoonlijk. Nu heeft een van de katten in mijn handtas hengsel gebeten, zitten kleine gaatjes in. Zou ik daar iets van zeggen/vergoeding oid voor kunnen vragen? Wat zouden jullie doen?

Oh vervelend maar ik zou er eigenlijk niets mee doen. Het is heel zuur; maar zij waren er niet bij en wat konden ze er eigenlijk aan doen?

Zou de tas nu (hoger) opbergen trouwens!

18 likes

Ik zou het zelf denk ik als risico van het vak beschouwen. Misschien benoemen aan het einde en dan afwachten of diegene zelf wat aanbiedt? Als diegene vraagt: ‘en hoe ging het deze week?’ dat je dan iets zegt van, ja goed, leuk gespeeld/geknuffeld/etc maar de kat heeft wel in het hengsel van mijn tas gebeten dus dat was een beetje jammer

6 likes

Ik zou niets doen.
Het zijn dieren, dit gebeurt gewoon. De eigenaren kunnen hier echt niets aan doen. Het is geen onopgevoed kind wat opzettelijk in je schoen heeft staan kotsen ofzo.

Je zou het kunnen benoemen, maar zou zeker niet om een schadevergoeding gaan vragen.
Wel vervelend hoor, snap dat je baalt.

12 likes

Kennissen hebben een keer op onze hond gepast toen ze nog pup was en toen heeft ze een broek van hun kapot gebeten. Wij hebben dat toen vergoed gekregen vanuit de aansprakelijkheidsverzekering. Schade veroorzaakt door huisdieren is meeverzekerd, dus waarschijnlijk zou deze schade ook vergoed worden. Ik zou het daarom wel even aankaarten en vragen of ze dit kunnen checken!

4 likes

Zou even aansprakelijkheidsverzekering checken!

Ik had een soort van hier iets op lijkende situatie: mijn huisgenoot had een paar dagen een hond van een familid te logeren, en die hond heeft toen 2 schoenen van mij kapot gebeten. Zij heeft het ingediend bij haar aansprakelijkheidsverzekering en toen kreeg ik 2 paar nieuwe schoenen vergoed.

2 likes

Bedankt voor de reacties! Ik ga er niets over zeggen, vind t wel beetje gĂȘnant om iets met de verzekering te regelen. De volgende x zou ik het niet meer kosteloos doen en geen dure spulletjes meenemen in ieder geval, lesson learned :stuck_out_tongue:

1 like

Krijg je niet betaald voor het oppassen? Dat vind ik wel gek.

Nee, maar heb er ook niet om gevraagd, is de eerste keer dat ik het doe. Is enkel wat met de katjes spelen, eten geven en water verversen. Vond het leuk om te doen en heb zo met paar vriendinnen hier uit de buurt kunnen afspreken want woon zelf best een eindje verder.
Hoe doen andere mensen dit dan?

Ja, geen idee, maar als ik een vreemde zou vragen om op m’n huisdieren te passen zou ik hen toch echt betalen. ( een niet-vreemde trouwens ook)
Anders zouden de katten naar opvang moeten ( waar ze hetzelfde doen als jij nu doet) en daar moeten ze dik voor betalen.

Maar dat gebeurt vaker hoor, een soort ruil.

Dat jij in een leuke stad zit en onderdak hebt, en zij oppas voor hun katten hebben. Is niks geks, een goede ruil toch?

Ik zit in een Berlijn groep en daar wordt zoiets vaak aangeboden!

6 likes

Diereneigenaren hebben wel een risicoaansprakelijkheid ex artikel 6:179 BW, helemaal niet gek dus om te kijken of er iets geregeld kan worden via de verzekering. Ik zou er zelf geen grote heisa van maken als de eigenaar totaal niet meewerkt, maar het is wel vervelend voor jou nu en niet geschoten is altijd mis. Het lijkt me iets wat je best op een rustige manier kunt bespreken!

2 likes

Heb niet de indruk dat ze ook in dat huis zit, maar dat is mijn aanname.

Bedoel je mij? Ik ben wel gewoon in het huis blijven slapen, 3 nachtjes.

Ja, haha. Oke, dan begrijp ik de “ruil” iets beter.
Ik zou jou als kattenoppas wel betalen trouwens, want je levert uiteindelijk toch een dienst, maar kan me wel voorstellen dat dat niet gebruikelijk is in een dergelijke constructie.

Idd ik las een aantal reacties dat de eigenaren er niets aan konden doen maar; dat is toch niet leidend bij risico aansprakelijkheid (schuld doet er niet toe). Vervelend dat dit gebeurt en helemaal niet gek @chasingrainbows als je dit aankaart

2 likes

Ik heb de laatste tijd vaak dat ik geen of pas een hele late melding (een uur voor het begin ofzo) van een facebook-evenement krijg, waardoor ik dus veel dingen mis die me wel leuk leken. Had het gevoel dat ik vroeger minstens Ă©Ă©n dag eerder een melding kreeg ofzo. Ik heb even naar m’n instellingen gekeken maar ik zie niet meteen iets. Weet iemand of ik hier wat aan kan doen?