Het is vooral handig om iets te doen wat het tegenovergestelde is van je werk/hoofd ding overdag. Als je bijv de hele dag moet nadenken, is schrijven of podcast luisteren minder ontspannend want je zet hetzelfse hersengebied aan het werk. Dan werkt iets van borduren, kleien, wandelen etc beter.
Tussen de dingen door even drie keer diep in en uit ademen werkt ook goed. Met aandacht thee/koffie drinken. Heel bewust in het nu iets doen. Bij oppoppende gedachten denk je dan ooh een gedachte leuk hoef ik niks mee en weer focus. Met aandacht jezelf een massage geven of handen insmeren.
Je kunt ook 3 seconden inademen, 3 sec vast, 3 sec uit, 3 seconden vast, 3 sec in etc.
Edit: klassieke muziek luisteren
Die laatste is een podcast. Doordeweeks een nieuwe aflevering van ongeveer 10 minuten. Je hoort dan een stuk muziek en een korte inleiding en vaak een mini aandachtsoefening.
En je hebt adhd toch? Ik denk dat het prima is als je heel veel opties hebt en ze af wisselt. Dan ene poos niet en dna weer wel. Bijv. Puzzelen of tuinieren vind ik soms helemaal leuk en dan weer een tijd niet, ga ik wat anders doen