Ik heb een keer gehad dat een erfstuk niet open ging, toen ben ik naar een antiekwinkel gegaan en daar mocht ik zo een hele doos sleutels meenemen om te proberen. De werkende sleutel mocht ik voor een paar euro overnemen.
Even je gezonde darmflora inruilen voor blauwalg, botulisme en waterlelies.
Ik moet mijn nieuwe bank zelf impregneren dus heb daar een spray voor. Ik heb wel ook een kat in huis, is die spray niet gevaarlijk voor dieren? Staat niet in de gebruiksaanwijzing.
En is het echt nodig om de vloer/vloerkleed etc. af te dekken met plastic? Het is toch gewoon een doorzichtige spray?
Wat zijn (kleine) dingen die jullie āin het dagelijks levenā doen om te kunnen ontspannen? Voor/na/tijdens de werkdag/in het algemeen.
Ik ākanā dat dus niet echt en heb de opdracht gekregen dingen uit te proberen, het liefst beetje laagdrempelige dingen gedurende de dag. Een glas wijn telt dan helaas weer niet he haha. OkĆ© beetje flauw maar dat is wel 1 van de weinige dingen die mān hoofd een beetje rustig kan krijgen
Naar buiten gaan is vast sowieso een goed idee of iig iets weg van beeldschermen. Van die ademhalingsoefeningen of mindfulness dingen helpen vast, maar dat vind ik een beetje meh haha. Dus misschien dat hier wel mensen zitten met iets waar ik niet eerder aan gedacht heb ofzo? Ik weet ook niet of dit helemaal het juiste topic is, maar kon niet echt een andere vinden waar het past.
haha ik kwam er laatst achter dat ik echt enorm veel puzzelboekjes thuis heb liggen maar op de ƩƩn of andere manier doe ik dat alleen maar op vakantie ofzo?
Het is vaak veel verleidelijker om gewoon ff op je telefoon dingen te gaan zitten kijken heā¦
Ja, terwijl ik wel echt kan ontspannen met denkpuzzels. En als je het vaker maakt, worden ze wat eenvoudiger/word je er beter in, waardoor het nog leuker is even erbij te pakken in een moment ipv je telefoon.
- Koken (heb er niet altijd direct zin in maar het werkt altijd wel ontspannend voor mij, vooral groenten snijden)
- Podcast luisteren met een koptelefoon (evt in combinatie met wandeling buiten)
- Even op de bank liggen met een boek
- Yoga (je bent lekker in beweging maar ondertussen ben je ook bezig met je ademhaling)
Schilderen op nummer
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, maar ik vind het fijn om dingen zoals was opvouwen, plantjes water geven, stoffen of andere huishoudelijke taakjes te doen als āpauzeā. Of een dutje van een minuut of 20 is ook fijn en ontprikkelend.
Wandelen, met en zonder podcast, werkt voor mij het best. Liefst meteen na werk zodat ik dat allemaal gelijk los kan laten en dan heb je na het eten alle tijd voor andere dingen.
Podcast en ondertussen een dom spelletje op mn iPad, project makeover ofzo. Dat vind ik echt heerlijk
Sporten maar weet niet of je daar zin in hebt. Maar wandelen vind ik ook heerlijk. Koken, op de bank zitten en serie kijken, tiktokken, sudoku op mn telefoon
Ja ik wil eigenlijk juist wel sporten en ik vind sporten ook leuk en deed het eerder dit jaar ook veel, maar op de ƩƩn of andere manier komt het er zo weinig/niet meer van. Weet ook niet helemaal wat dat nou is, haha. Moet mezelf misschien ook gewoon een schop onder mān kont geven om er weer een beetje routine terug in te krijgen
@kali ja dat zei iemand laatst ook tegen me, dat je via je telefoon/internet/tv eigenlijk meer informatie in je hoofd krijgt en dus eigenlijk meer blijft nadenken en dus niet de tijd hebt om tot rust te komen. De truc is ook dat ik gewoon dingen ga doen om te ervaren wat werkt ipv zo lekker achter het scherm te blijven hangen Denk wel dat het iets āmoetā zijn waarbij ik ook daadwerkelijk iets aan het doen ben om een beetje uit mān hoofd te komen ofzo. Zingen werd ook aangeraden, ook omdat dat een goede beweging is voor mān kaken (heb daar van die spanningsklachten). Hopelijk zijn de muren dik genoeg en anders sorry buren.
Dank ook iedereen voor de tips en ideeƫn, denk dat ik eigenlijk het beste gewoon komende tijd eens elke dag iets ga proberen
volgens mij heeft het te maken met de daad en wel/niet veroordeling, in onderzoeksfase wordt de anonimiteit āgegarandeerdā, tijdens het proces is dit allemaal openbaar dus moet het niet. Zoiets ongeveer.
Het is vooral handig om iets te doen wat het tegenovergestelde is van je werk/hoofd ding overdag. Als je bijv de hele dag moet nadenken, is schrijven of podcast luisteren minder ontspannend want je zet hetzelfse hersengebied aan het werk. Dan werkt iets van borduren, kleien, wandelen etc beter.
Tussen de dingen door even drie keer diep in en uit ademen werkt ook goed. Met aandacht thee/koffie drinken. Heel bewust in het nu iets doen. Bij oppoppende gedachten denk je dan ooh een gedachte leuk hoef ik niks mee en weer focus. Met aandacht jezelf een massage geven of handen insmeren.
Je kunt ook 3 seconden inademen, 3 sec vast, 3 sec uit, 3 seconden vast, 3 sec in etc.
Edit: klassieke muziek luisteren
Die laatste is een podcast. Doordeweeks een nieuwe aflevering van ongeveer 10 minuten. Je hoort dan een stuk muziek en een korte inleiding en vaak een mini aandachtsoefening.
En je hebt adhd toch? Ik denk dat het prima is als je heel veel opties hebt en ze af wisselt. Dan ene poos niet en dna weer wel. Bijv. Puzzelen of tuinieren vind ik soms helemaal leuk en dan weer een tijd niet, ga ik wat anders doen
Ik vind een warme douche of bad nemen heel fijn na een werkdag.
Op werk bewust een warme kop thee of koffie drinken ( dus niet naar binnen klokken en doorr). Als ik naar mijn werk toe ga in de auto ( of op fiets kan ook) muziek luisteren die ik fijn vind. Op de bank ploffen en een serie kijken na het eten.
Soms ook gewoon even een toilet op werk ( anders dan jullie / je eigen toilet want anders valt het ook zo op en ver weg wordt je toch nooit gemist denk ik altijd maar⦠) rustig zitten en iets langer blijven zitten dan nodig en even gewoon ademen of op je telefoon scrollen
.
Een boek lezen? Evt iets met korte verhalen of gedichten, dan kost het niet veel tijd om er in te komen
Ik lees het liefste een boek. Binlj voorkeur een thriller of fantasy, dat leest lekker makkelijk was
Heb je al een satisfyer
Ja denk dat dit wel een goede is! Ik zit voor werk al veel achter een scherm, en daarnaast studie wat ook online is en veel denken vraagt, en ook wel schrijven. Dus misschien ook niet gek dat een boek lezen ofzo ook niet altijd even lekker werkt, hoewel als het mss spannende fictie is ofzo dat het anders is. Merk dat ik ook meestal niet echt de focus heb voor zoiets als een podcast idd, dus dat ik het waarschijnlijk beter kan zoeken in āactieveā ontspanning.
En dan eerst maar eens kijken wat ik aan puzzels en frutsels in huis heb voordat ik dit weer als excuus zie om allerlei dingen te gaan kopen he