Het was op een recht fietspad. Ik had achterom gekeken en zag de scooter maar naar mijn inschatting was hij ver genoeg dat ik links af kon gaan en dat hij achterlangs kon. Ik had een bos bloemen in mijn linkerhand en die een beetje half uitgestoken. Ik heb het idee dat hij wel redelijk hard reed.
Als ik de scooterbestuurder was geweest had ik jouw details gevraagd en had ik je aansprakelijk gesteld (mits er schade was). Jij was wel de zwakkere verkeersdeelnemer maar ik denk dat in dit geval het gros van de schuld bij jou ligt.
Dan is het toch een foutieve inschatting/slecht kijken van jou geweest? Midden op een fietspad met twee richtingen ineens links de stoep op willen is nogal een onverwachte manoeuvre waarbij ik als mede weggebruiker verwacht dat iemand ruim op tijd aangeeft (achterom kijken, vaart minderen voor te stoppen, hand uitsteken) dat te gaan doen en zelf goed oplet of dit wel kan. Sowieso haal je iemand in principe niet rechts in natuurlijk, dus ik snap wel dat je als scooterrijder misschien niet goed in de gaten hebt wat er gebeurt als iemand ineens helemaal links op het fietspad stil gaat staan.
Maar als je al met je fiets de middenlijn bent overgestoken, dwars op de rijrichting op de andere weghelft stil bent gaan staan en afgestapt bent, en dĂĄn rijdt er een scooter tegen je aan, dan heeft die scooter toch ook niet op zitten letten lijkt me? Oversteken, stilstaan en afstappen duurt op zân minst een paar seconden denk ik.
Ja daarom vraag ik me dus af het helemaal mijn schuld is. Zoân vouwfiets is best klein dus mijn achterwiel stond in het midden van de andere rijbaan en ik was inderdaad al afgestapt voor hij tegen me aan reed.
Ik geef meteen toe dat het van mij een onverwachte manouvre is, dat ik het beter had kunnen aangeven en dat ik niet onschuldig ben. Gezien het resultaat heb ik de situatie ook niet goed genoeg ingeschat. Ik ben al blij dat hij tegen mijn achterwiel is gereden en niet tegen mijn benen en dat niemand gewond is geraakt.
Daarnaast denk ik dat zijn scooter misschien was opgevoerd, gezien hij geen helm droeg en zijn snelheid (en misschien een licht vooroordeel over jonge jongens op stoere scootertjes). Hij checkte ook niet op krassen of dergelijk (het zou zeker niet de eerste kras zijn) en dat hij daarom ook niet naar mijn gegevens heeft gevraagd.
Maar goed, helaas ligt mij fietsje in de oud ijzer bak want een nieuwe wiel was 2x zo duur als ik voor de fiets had betaald. En het was mijn laatste werkdag (vandaar de bloemen) en dus niet meer nodig.
Maar jij was afgestapt, dus een voetganger! En ongeacht de regels, in Nederland geldt dat de kwetsbaardere verkeersdeelnemer beschermd is tegen de zwaardere, snellere verkeersdeelnemer. Zelfs bij een fout van de kwetsbaarste deelnemer is de ander alsnog voor 50% van de schade aansprakelijk.
Ik zie alleen niet helemaal wat jij verkeerd hebt gedaan, je was je fiets de stoep op aan het sturen, je hebt het fietspad overgestoken toen het kon, er kwam geen verkeer aan. Je deed er alleen wat langer over dan de scooter misschien had ingeschat, maar dat is zijn probleem. Ik weet echt niet zo goed waar je fout ligt.
Ik leg het altijd uit dat je dan recht hebt op 50% van de schadevergoeding. Anderzijds kan de gemotoriseerde vaak 75-100% van zijn schade namelijk ook vergoed krijgen mits de zwakkere verkeersdeelnemer een verwijt te maken valt. Die 50% is al een ruim genomen percentage maar zegt feitelijk niks over het daadwerkelijke aandeel in het ontstaan van de schade.
Maar als ik het goed begrijp stond je dus niet helemaal links, maar eigenlijk overdwars op het fietspad op dat moment?
Ja wel, mijn voorwiel stond tegen de stoep links en dan wel dwars op de rijrichting om hem die stoep op te duwen. Mijn fietsje is klein en neemt maar een helft van een rijbaan in. De scooter had dus nog 3/4e van het hele fietspad om er langs te rijden.
Dat kan toch gebeuren? Iedereen kan even wat vast komen te zitten met het opgaan van een stoep. Dan ben je nog niet schuldig aan iets als iemand tegen je aan rijdt. Als je iemand snijdt, en diegene geen reactietijd meer heeftâŠmaar dat was niet het geval.
Ja ik dacht eerst dit is vooral mijn eigen schuld geweest. Ik hou ook niet van autorijden en het verkeer dus leg al snel de schuld bij mezelf daardoor. Maar gezien ik echt rustig het fietspad ben overgestoken, gestopt en afgestapt en daarna pas werd aangereden, heeft die jongen op de scooter echt niet zitten opletten.
Ik had dus waarschijnlijk wel recht op 50% schadevergoeding en die loop ik wel mis, dat is wel jammer (scheelt wel papierwerk en gedoe). Want het zou wel lastig zijn voor hem om mij dan echt iets te verwijten, behalve links af willen slaan op een gekke plek.
In ieder geval dank voor het meedenken allemaal!
Nou, wel 100%. Want je deed niets fout. En jullie hebben toch gegevens uitgewisseld? Dan kan het nog. Bel eens je verzekeringsmaatschappij, die heeft misschien wel een tip hoe je het aan kan pakken.
Dit vind ik een nogal forse uitspraak. Gelet op wat ik hier lees zijn er aan de kant van @Cala inschattingsfouten gemaakt die bijdroegen aan het ontstaan van het ongeluk. Maar dat zeg ik met de beperkte informatie die hier beschikbaar is.
Wat je je misschien niet beseft @Cala is een scooter die in beweging is, is zo een paar seconden verder voor die kan handelen. Dan is ie alweer een stuk verder gereden. Jij die een handeling uitvoert en daarbij de snelheid van de scooter niet kunt inschatten moet dan ook gewoon opletten. En het feit dat je feitelijk met je fiets overdwars op het fietspad stond zegt wel best veel⊠Die scooter had ook een snelrijdende elektrische fietser kunnen zijn. Dan vraag ik me ten zeerste af of die persoon schuld had gehad.
Jaa die les heb ik wel geleerd gisteren! Mijn vorige bericht komt denk ik wat ongenuanceerd over, maar ik denk dat mijn inschatting inderdaad ook niet helemaal goed was. Ik dacht eerst het is helemaal mijn schuld, maar nu iets minder.
Ik heb nog een plaatje gemaakt om het duidelijker te maken. Mijn tekenskills zijn niet erg fantastisch haha. Ik ga daar dus links de stoep op.
Ik snap nu vooral niet waarom die scooter op de linkerbaan (dus tegen de richting in) reed. Als hij gewoon op de juiste baan had gereden had hij jou niet aan kunnen rijden.
Ik denk omdat @cala eerst op de rechterbaan reed en de scooter haar langs links in wou gaan halen?
Maar ze was al afgestapt. Dan was of zij mega snel of de scooter super sloom in zân reactie.
@Cala ingewikkeld verhaal. Maar fijn dat jij zelf er in ieder geval niets aan over hebt gehouden.
Er is wijn over mijn bieb boeken gekomen, weet iemand of je echt een nieuwprijs boek moet betalen of een vast bedrag per boek? Eentje heeft maar een beetje wijn, de andere twee zijn al wat meer beschadigd. De zijkanten dus niet echt over de tekst heen gelukkig.