Durf te vragen #6

Aanvulling :je moet sowieso de radiator openzetten in de ruimte waar je thermostaat is.

5 likes

De radiator moet een stukje open in de ruimte waar de thermostaat staat. Anders kan het zo zijn dat die kamer nooit de temperatuur bereikt die je als max hebt ingesteld op de thermostaat waardoor er warmte gevraagd blijft worden. Dat wordt al snel een dure grap.

En verder doe je gewoon de radiator open van de ruimte die je wilt verwarmen. Die slaat wel pas aan als de temperatuur in de kamer waar de thermostaat staat lager is dan de temperatuur die je op de thermostaat hebt ingesteld. Anders wordt er niet om warmte gevraagd.

Wat wij doen: de thermostaat staat in de woonkamer. Die staat standaard op 10 graden oid omdat het daar niet zo koud wordt en de radiator in de woonkamer staat een stukje open. Als ik in mijn werkkamer vervolgens een radiator aan wil dan draai ik die radiator in de werkkamer open. De thermostaat in de woonkamer zet ik vervolgens een halve graad hoger dan de woonkamertemperatuur. Als de woonkamer een halve graad is opgewarmd dan stopt de radiator in de werkkamer er ook vanzelf mee. Ik zou vervolgens wel ook de thermostaat weer omlaag zetten want de woonkamer koelt vanzelf weer af (door bv tocht) en dan slaat alles weer aan terwijl dat misschien niet nodig is.

Wij verwarmen het huis niet doorlopend, alleen losse kamers als dat nodig is.

1 like

@crazyplantlady @Noodle @Feather Dankjulliewel!! Als ik meerdere radiatoren in de woonkamer heb, dan moeten die allemaal open? Of een subset? Er zijn er 3

Eentje is voldoende, zou die het verst bij de thermostaat staat pakken zodat je weet dat de ruimte gelijkmatig verwarmt is.

Oh, zie nu dat het advies is ze wel allemaal open te zetten maar dat hebben wij eigenlijk nooit. Vind dat ook wat zonde klinken

1 like

5 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Het ‘help ik zoek’-topic

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Instagram

Mijn vader zegt ook altijd dat je sowieso alle radiatoren in huis een heel klein stukje open moet zetten omdat anders de leidingen kunnen bevriezen ofzo?? Geen idee of het echt klopt, maar ik doe het maar braaf. :disguised_face:

3 likes

Ja tenzij je dat vriestekentje er op hebt staan! Dan draai je de knop daarnaar toe zodat de leidingen niet kunnen bevriezen.

1 like

Haha lijkt me alleen nodig als het ook daadwerkelijk vriest buiten!

5 likes

Ik ga met het vliegtuig (excuses) en wil mijn supplementen meenemen in mijn ruimbagage. Vitamine c d en magnesium. Zou ik die tabletjes gewoon kunnen aftellen en in een bakje kunnen doen of moet het in de originele verpakking? Ik wil niet dat ze denken dat ik pillen deal of zo

3 likes

Nouja tenzij je honderd pillen per dag slikt zullen ze dat niet zo snel denken haha. Ik neem ze altijd los mee, soms zelfs nog in zo’n gripzakje, en nooit problemen mee gehad. Of doe ze in een pillendoosje als je die toch al hebt.

2 likes

Ohja slim. Ik heb dit

Doe ze denk ik per soort hierin en dan in mn toilettas.

3 likes

Ik zou graag een platenspeler willen kopen, maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten. Ik lees soms wel eens dat bepaalde naalden je platen kapot kunnen maken, maar los van reviews, hoe weet ik of ik een goed model/merk heb?

Ik heb een crosley C6 walnoot. Daar kun je losse boxen op aansluiten (samen met een Marshall Stanmore een fijne combinatie. )
Bij deze platenspeler kun je de naald vervangen. En de arm op zwaarte met een contragewicht. Dat zijn eigenlijk de belangrijkste dingen om je plaat niet te vernaggelen.

1 like

ik denk dat je vooral moet nagaan wat je belangrijk vind. Het is echt heel veel technisch geneuzel, en daar ben ik ook niet zo in thuis. Er zijn best veel sites en fora waar je veel informatie kan vinden. Ik zou sowieso kijken naar een platenspeler met een voorversterker. Dat is, en zeker als je technisch niet heel sterk bent aangelegd, het handigst. Ik heb een Lenco LS-50 en ben er echt heel tevreden over. Zal waarschijnlijk niet de beste platenspeler zijn die er is, maar het geluid is echt heel goed en dat is voor mij eigenlijk al prima. Wel is het belangrijk dat je toonarm niet recht is, maar lichte hoek heeft. De naalddruk kan je altijd zelf bijstellen met een weegschaal. Er zijn eventueel ook speciaalzaken die dit wellicht voor je kunnen doen. De naalddruk is hierin wel belangrijk, omdat dat echt je plaat kan vernaggelen. Dan heb je nog vol automatisch, semi automatisch of handmatig. De lenco die ik heb is semi-automatisch. Je moet dus zelf toonarm arm op de plaat laten zakken, maar zodra de plaat is afgelopen stopt hij automatisch met draaien. Heb je een handmatige, dan gebeurt dit niet en is het wel van belang dat je hem niet laat ronddraaien. Ook dit kan je plaat vernaggelen. Ben je dus zoals ik en heb je bijvoorbeeld geen zin om op te staan of heb je niet in de gaten dat je plaat is afgelopen, ga dan voor semi of vol automatisch. Dan heb je ook nog te maken met de aandrijving. Kies je voor een riemaandrijving of een directe aandrijving. Dit is allemaal van invloed op het geluidskwaliteit.

zover ben ik met mijn platenspeler ook niet gegaan moet ik zeggen. Die ik nu heb doet het prima, en het geluid is (voor mij) hartstikke goed. Maar goed, wellicht dat een echte lp techneut daar anders over denkt. Kijk wat je budget is, en kijk wat je voor dat budget kan krijgen. Lees dan wat meer over de merken, kijk reviews en lees de specificaties van het desbetreffende model.

3 likes

Ik heb zelf een Argan Audio TT (huismerk van hifi klubben). Er zit een ingebouwde voorversterker in, dus je kan hem direct op boxen aansluiten. Het geluid is erg goed, alleen het elkaar zetten was nogal ingewikkeld en het boekje was heel summier. Zelf het gewicht instellen etc. is best ingewikkeld zonder beschrijving. Verder moet je alles zelf doen (arm op de juiste plaats zetten bij het starten en eindigen van de plaat). Een goede platenspeler, maar het kan dus nog wel wat beter.

Ik heb voor mijn ouder vorige week een platenspeler van Sony gekocht. Die heeft wel een automatische arm (zowel bij start als stop) en hoef je zelf amper in te stellen. Ook met ingebouwde voorversterker en hij kan zelfs op bluetooth. Net even luxer dan mijne dus, het aansluiten was super gemakkelijk en het geluid is heel goed. Die zou ik je aanraden!

Verder is het ook belangrijk dat er een stofkap op zit, de plaat kan tijdens het draaien anders stof verzamelen en dat is slecht voor de naald. Dus altijd spelen met de stofkap dicht.

https://www.coolblue.nl/product/860424/sony-ps-lx310bt.html?cmt=c_a%2Ccid_16566002817%2Caid_133234645894%2Ctid_aud-1676514780854%3Apla-338759667493%2Cgn_g%2Cd_m&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gbraid=0AAAAAD7_VIZ0EOwRGxxVg9a7DBOqVOnqB&gclid=Cj0KCQiA1ZGcBhCoARIsAGQ0kkrdHVFmeblBKea36A8CD8OBv-wzVJTchFVe1HO8evB7_3W1AAseh60aAjNyEALw_wcB

6 likes

Hahaha wat erg ik dacht dat dat gewoon voor “koud/uit” stond

3 likes

Ik ook dus je bent niet de enige haha.

Mind = blown momentje

4 likes

Ik zit te overwegen over te stappen naar Ziggo gezien ze daar vandaag nog een BF actie hebben met internet + tv wat nu even duur is als nu alleen m’n internet. Ik heb alleen in geen jaren een tv-abonnement gehad en aantal jaar terug in m’n vorige woning via een kabel waarbij het al in de woning zat zonder kastje ofzo dus er verder niet goed in thuis.

Maar vroeg me af of de ‘opneem’ functie en ‘movies & series’ een toegevoegde waarde is/jullie veel gebruiken, en dus een reden om dat pakket te nemen?

1 like

Mis je bepaalde tv programma’s? Ik heb zelf geen tv meer en mis eigenlijk niet zoveel. NPO kijk ik gewoon via gemist of ik kijk het live mee. Series en movies via streamingsdiensten/dvd’s. Mocht je wel graag tv kijken, dan is opnemen een fijne functie. Tenminste als het net zo werkt als bij KPN. Dan kan je namelijk reclames doorspoelen. Dat kan bij pauzeren en terugkijken in de gids niet bij de commerciĂ«le zenders.

3 likes