Durf te vragen #6

Ja, meer als je er toevallig bent :sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Haha ik weet niet of je nog op een uitleg zit te wachten, maar het zijn ezelsbruggetjes voor wanneer je een voetganger kruist.

Dus als je aan komt rijden en je kijkt hem/haar in zijn buik of rug, dan gas terug (= voetganger heeft voorrang). Kijk je hem in z’n zij, gas bij (= jij hebt voorrang).

Dit geldt uiteraard niet voor situaties met zebrapaden, stoplichten etc.

2 likes

Ja ik wil het wel snappen! Ik denk dat ik snap wanneer je geen voorrang hebt als voetganger. Maar snap niet in welke situatie je een voetganger in z’n buik of rug kijkt. Ik ga maar plaatjes opzoeken denk ik.

3 likes

Haha ja plaatjes zijn dan wel chiller inderdaad!

Dit is zij:

image

Dit is rug:

image

7 likes

Ah ik snap hem! Thanks

4 likes

Huhh ik dacht die ezelsbruggetjes gaan over weet ik veel wat voor lastige verkeerssituaties, maar dit gaat dus gewoon over ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’? Ik vind die rijmpjes het veel ingewikkelder maken :sweat_smile:

20 likes

Als de auto bij afbeelding 1 rechtdoor zou gaan heb je twee keer “rechtdoor over dezelfde weg gaat voor” dus dan moet je alsnog wel een andere regel hebben.

1 like

Nee, want ze zijn niet op dezelfde weg, die gozer is op de dwarsweg en jij op de rechtdoorgaande weg. En als je bedoelt ze gaan allebei rechtdoor: auto gaat altijd voor voetganger, behalve dus bij zelfde weg rechtdoor.

Maar als ik dit zo omschrijf snap ik wel dat dit juist ook weer verwarrend kan overkomen op anderen dus laten we t allemaal maar op onze eigen manier onthouden :sweat_smile:

4 likes

Hahaha nou ik heb dus precies hetzelfde🙈… die ene steekt over en gaat van stoep af en daarna weer stoep op. Dus in mijn hoofd heeft diegene die op weg rijdt voorrang want die weg “loopt door”. Maar blijkbaar niet dus.

Als ik zelf als voetganger zou oversteken dan zou ik ook de auto’s voor laten :sweat_smile:

Misschien heb je dit onbewust gekoppeld aan onverharde wegen of van die 30 km zones waar je over een drempel gaat om in/uit te rijden. Want op zo’n kruispunt gaat de “gewone” rijbaan wel voor.

Ik ben nog steeds van mening dat de overheid iedereen met een rijbewijs af en toe een update moet sturen over nieuwe/gewijzigde verkeersregels. Want we zijn hier denk ik allemaal best prima weggebruikers, maar er is gewoon zo veel dat je niet (meer) weet nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Mag overigens ook voor de rest van de inwoners.

7 likes

Ja dit dacht mijn man ook. Wij waren afgelopen week de voetgangers. Hij zei oh chill dat die auto wacht. Nouja ik zeg officieel hebben wij gewoon voorrang he. Maar toen zei hij dus dat ie ook dit dacht en ik snapte het niet eens wat ie nou bedoelde :sweat_smile: dus ik liet net dat plaatje hierboven zien en toen deed ie echt alsof ie dat voor het eerst hoorde??

Ik rijd al jaren auto en zit met verbazing te lezen dat voetgangers ook voorrang hebben in bovenstaande situaties. Ik dacht ook dat het niet gold bij stoepen en alleen bij kruisende wegen met dezelfde hoogte. Shame on me, ben een gevaar op de weg blijkbaar.

2 likes

Verschil zit em in bestuurders en weggebruikers, voetgangs zijn ook weggebruikers maar ja dan zou je alle regels na moeten gaan en op dat woord extra zoeken.

2 likes

Ik dacht dus dat voorrang alleen onder bestuurders is. Dat je als voetganger geen voorrang hebt maar doorgang krijgt op bijv een zebrapad. Maar dat is in mijn stad de helft van de tijd toch een soort kamikaze, want áls de auto stopt, rijden de fietsers door bij het zebrapad.

Oh sjesus. Ik had het laatst met m’n vriend hierover. Ik moest vroeger dus echt huilen om deze reclame en het heeft diepe sporen nagelaten.

1 like

Ik snap die over oren niet. Het plaatje wat @George post, daar kijk je die voetganger toch ook in zijn oor? (+zij)
Of moet je flaporen hebben? :thinking::thinking::thinking::crazy_face:

1 like

Bij de eerste wel, bij de tweede niet. Het gaat om je positie op de weg, niet of je langs iemands oor rijdt :sweat_smile:

3 likes

Ohh verkeerd begrepen. Ik dacht dat je daar als voetganger ook voorrang hebt.(dus dan gassen als autorijder, zou je als voetganger)aangereden worden) Ik neem vaak voorrang dan blijkbaar :sweat_smile: dacht rechtgaande gaat voor afslaande.

1 like

Al deze berichten zijn precies de reden waarom ik autorijden haat :joy: krijg er helemaal stress van

2 likes

Over 10 jaar ben je het ook allemaal weer vergeten!

11 likes