De zonnebank heeft een UV-index van 12 (als hij begrenst is volgens de normen die zijn gesteld, maar het schijnt dat dat vaak niet op orde is, dus dat de UV-index geregeld ook hoger is), volgens mij is het maximale buiten in Nederland ooit 8. Dus ja, het is slechter.
En je zit buiten natuurlijk meestal niet poedelnaakt met voor- en achterkant tegelijk in de zon.
Voelt lichttherapie hetzelfde als een zonnebank maar dan zonder enige vorm van huidschade en dus zonder bruin worden?
Niet helemaal waar dat lichttherapie alleen voor je ogen en gezicht is.
Ik heb lichttherapie gehad voor mn hele lichaam en ken ook mensen die het voor hun handen gehad hebben en toen wel degelijk wat bruinere handen hadden. Dit was weliswaar voor huidproblemen en via een dermatoloog, maar lichttherapie is er dus wel in vele vormen
Het kan ook thuis! Mijn moeder had dit voor haar psoriasis en kreeg toen een x aantal weken zo’n thuiscabine waar ze in kon staan.
Ik heb gemist waarvoor je het wil, maar ik heb een UVB-lichttherapie in huis en die is warm en voor hele lichaam. Via arts. Ik word er niet bruin van. (Dat is bij zonnebank anders, omdat dat UVA is vermoed ik)
- uva-straling: wolken of glas houden deze straling niet tegen. Het dringt daarom diep in je huid. Veel uva-straling kan je huid beschadigen. Je houdt veroudert sneller en je kunt er huidkanker door krijgen
- uvb-straling bereikt voor een deel de aarde. Deze stralen zorgen ervoor dat je huid verkleurt. Je kan hierdoor dus verbranden. Maar uvb heeft ook positieve effecten: je maakt er ook vitamine D door aan
Ezelsbruggetje uva = aging dus zorgt voor veroudering en uvb=burning dus zorgt voor verbranding/snellere bruine kleur. Maar ook van uva word je op den duur bruin, het duurt alleen langer.
Ja
Ja, zelfs als de zon niet schijnt
Ook dermate ceel. Daarom moet je ook ten alle tijden spf smeren. Elke dag weer. Winter, zomer, ALTIJD spf
Het antwoord hierop is wel ja. Kijk maar naar beroepschauffeurs. Die hebben bijna altijd een bruine arm die er wat ouder uit ziet.
Plus zelf krijg ik ook last van zonneallergie als ik de hele tijd achter het raam zit en er nog weinig zon is geweest of ik weinig buiten ben geweest.
Jawel. Mijn dagcreme is gewoon een zonnebrand met spf50 en die doe ik elke dag op. Ook als ik de hele dag op de bank lig.
Ik smeer altijd spf50. Zit in mijn ochtendroutine. Overigens niet mijn hele lijf in de winter. Maar hals en gezicht elke dag.
Maar ze rijden toch ook meestal met het raam open als het zonnetje schijnt of ben ik nu gek?
Denk dat dat met airco wel meevalt?
Je hebt ook zo’n foto van een kantoormedewerker uit de jaren 80/90 ofzo. Die vrouw zat dus hele dag met één kant in de zon achter het glas em had daar ook veel meer schade. Maar ik kan die specifieke foto niet vinden.
Pfoe dit wist ik ook echt niet. Goede reden om spf te smeren, ik ga maar eens op onderzoek uit
Om die reden (raam veel open) is er op latere leeftijd ook vaak gehoorschade aan één oor bij beroepschauffeurs. Maar dat is weer eens ander verhaal.
Edit: het bestaan van een chauffeursoor schijnt inmiddels ontkracht te zijn, had het niet gecheckt.
Moet je wel goed kijken of je spf ook goed beschermd tegen uva, anders heeft het geen zin. De spf die op de verpakking staat is alleen voor de uvb.
Ja doet ie!