Ik heb zelf ook een aantal jaren harde lenzen gedragen, maar ik had er juist wel heel veel last als er iets in mijn oog kwam, dan moest Ă©cht meteen die lens eruit, anders deed het echt heel veel pijn. Vaak ook als ik mascara droeg, maar denk dat dat per persoon/oogvorm verschilt. Daarna weer indoen is prima. Zolang er niets in mân oog kwam was het dragen helemaal fijn, je krijgt geen droge ogen want harde lenzen âdrijvenâ eigenlijk op je traanvocht. Vond de eerste dag harde lenzen dragen even wennen, je voelt ze zitten, maar niet vervelend en daarna voelde ik ze niet meer en was ik gewend. Zwemmen deed ik alleen met mân hoofd boven water, was anders te bang om een lens te verliezen (prijzig, plus je hebt maar 1 paar)
Ben zelf op een gegeven moment overgestapt naar nachtlenzen (zijn ook hard), die 's nachts je ogen corrigeren. Dat is wellicht niet zoân goede optie als je al droge ogen hebt.
Uiteindelijk heb ik mân ogen laten laseren en daar heel tevreden mee. Daar moet je wel dik genoeg hoornvlies voor hebben (helemaal bij grotere sterkte) en je sterkte stabiel zijn. Is niet zoân goede optie als je al droge ogen hebt want dat is wel een van de bijwerkingen. Ze testen daarvoor wel eerst je traankwaliteit en hoeveelheid.