Durf te vragen #6

Het is echt super easy om het zelf te doen. Als je er recht op hebt gewoon zelf een mail sturen naar de vliegtuigmaatschappij en dan krijg je vanzelf antwoord dat je dat geld krijgt. Zo zonde om het uit handen te geven want het is echt niet veel werk (wat mensen wel denken)

Ik heb op de klantenservice van Transavia gewerkt en moest dit soort dingen dus regelen

4 likes

Behalve dat niet alle maatschappijen zo meewerkend zijn… Ik heb in november 2019 vertraging opgelopen door een staking bij Lufthansa. Eerst geprobeerd om bij Lufthansa zelf schadevergoeding te claimen maar zij weigerden, was zogezegd overmacht. Dan zo’n bureau ingeschakeld die dit voor de rechtbank hebben gebracht, heb uiteindelijk in maart dit jaar pas mijn geld gekregen (300 van de 600 euro, beter dan niets).

2 likes

Staking is inderdaad overmacht. Dan heb je vaak alleen recht op bijvoorbeeld eten en drinken wat je op de luchthaven hebt gekocht in de tijd dat je moest wachten. Of een hotelovernachting als je vlucht een dag uitgesteld is. Wanneer de luchtvaartmaatschappij het heeft kunnen voorkomen dan heb je eigenlijk recht op die vergoeding. Maar als het wat gecompliceerder is, dàn zou ik inderdaad ook zo’n instantie inschakelen maar raad mensen altijd aan om het eerst zelf te doen.

1 like

Zou het idd altijd eerst zelf proberen, KLM heeft er bv op de site gewoon een standaard formulier voor wat je kan invullen en dan weet je ook zeker dat alle juiste documenten die ze nodig hebben erbij zitten. Het ligt ook wel aan de maatschappij denk ik, bij KLM ging het makkelijker dan bij Ryanair terwijl het KLMverha veel complexer was en ik toen nee had verwacht, omdat het echt biet de schuld van KLM was.

Als het je zelf niet lukt kun je altijd nog zo’n partij inschakelen.

1 like

flightradar.
Als je de registratie//vluchtnummer hebt zou je het terug kunnen zoeken, via registratie is het het makkelijkste.

1 like

Ik probeer een nieuw energie- en stadswarmte contract af te sluiten maar ik kom er niet helemaal uit. Het is een nieuw gebouw van enkele jaren oud, goed geisoleerd met zonnepanelen. Ik woon alleen op 55m2. Volgens Vattenfall zou ik dan op een geschat verbruik komen van 14GJ stadswarmte en 400 normaalstroom + 400 dalstroom. Klopt dat ongeveer denken jullie? (of kan ik deze schatting ook aflezen uit de slimme meter?)
Vervolgens wil Vattenfall weten wat ik verwacht terug te zullen leveren via de zonnepanelen. Is dat het getal dat in mijn slimme meter bij hoog tarief - teruglevering staat? Dat is namelijk 6265kWh, en klinkt wel heel hoog? Ik heb echt nul verstand hiervan en kom er echt niet uit :whistling:

Dat getal wat bij teruglevering staat is waarschijnlijk het totaal wat er is teruggeleverd vanaf het moment dat de zonnepanelen er lagen. Weet je hoeveel panelen er liggen? Dan kun je wel een gemiddelde vinden.

Ter vergelijking wij hebben 26 panelen liggen, op een hoog schuin dak (op loods) aan de kant waar heel de dag zon op staat en en vanaf halverwege/einde ochtend tot begin avond de zon echt volle bak op staat. Er valt bij ons ook nooit schaduw op van bomen of andere gebouwen en die panelen hebben het afgelopen jaar 6528 KwH teruggeleverd. Als ik op onze meter kijk is het getal bij teruglevering ook veel hoger.

Als je er al een jaar woont kun je wel je historisch verbruik zijn, als dat niet zo is kan de energiemaatschappij vaak wel zien wat er in het verleden per jaar werd verbruikt.

Wat voor soort woning is het? Appartement (en dan begane grond of bv tussen 2 andere verdiepingen in), rijtje etc? Dat maakt ook nog veel uit in je verbruik.

1 like

Dat eerste dacht ik inderdaad ook, want die panelen liggen er zo’n 5 jaar sinds de bouw van het complex, maar de gebouwbeheerder beweerde dat die teruglevering op de meter van het afgelopen jaar is, maar meterstanden (zowel verbruik als teruglevering) worden toch niet ieder jaar op 0 gezet? Ik heb geen idee hoeveel panelen het totaal zijn (tientallen) maar die zijn ook verdeeld over een heel veel appartementen. Ik woon in een appartementencomplex, op een tussenverdieping.

2 likes

Zijn er ergens al pepernoten gespot? Heel random maar ineens echt zin in.

5 likes

5 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: MastercheFF

Ik zag ze vandaag bij Jumbo.

6 likes

Doe ff normaal

image

5 likes

Ik snap deze verbazing nooit. Pepernoten liggen áltijd, élk jaar vanaf augustus in de winkel maar ieder jaar zijn er weer mensen verbaasd

46 likes

En elk jaar zeggen mensen; het is elk jaar vroeger.
Nee Henk, al jaren in Augustus.
Dat ze er liggen betekent niet dat je vanaf nu altijd ook pepernoten moet kopen

13 likes

Hahaha ja I know, daarom zeg ik het ook. :joy:

4 likes

Hema heeft ze ook vaak als een van de eersten!

1 like

Google verteld mij week 36 en dat is eerste week september. Maar las dat er een aantal winkels ze al vanaf eind juli heeft.

Qua hema ligt t echt aan je hema. Mijne was vorig jaar echt weken later dan anderen in de omgeving. Als t geen franchise is zit je wel goed denk.

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Het ‘help ik zoek’-topic

3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Menstruatie/PMS topic