Durf te vragen #7

Nee, je draagt gewoon hun huid om je voet?

Ik snap het niet maar misschien mis ik iets? Als je de huid zou dragen dan is het toch leer en geen bont? Een schaap heeft toch helemaal geen bonten vacht?

2 likes

Gek eigenlijk dat we bont not done vinden, maar een schapenhuid om je voet dragen zonder dat er haar aanzit is lang niet zo controversieel.

2 likes

Nee dat zeg ik niet (misschien bedoel je mij ook niet) ik heb het er alleen over dat het wol is en geen bont.

Ik vind het gewoon raar om wol bont te noemen, zijn 2 totaal verschillende dingen. Wol kun je (gebeurt niet altijd) ook gewoon diervriendelijk afscheren zoals bij de schapen op het land gebeurt. Dat is toch totaal anders dan hoe bont verkregen wordt. Daar worden dieren standaard voor vermoord.

4 likes

Ik heb niet opgezocht wat de definitie van bont is maar om uggs te maken moet de schaap dood en om een bolletje wol te verkrijgen hoeft dat niet! Ik vind het dan alleen wol noemen te onschuldig

1 like

Maar Uggs zijn toch leren schoenen met de wol er nog aan vast? Dus daarvoor is het schaap doodgegaan, want dat schaap kan niet verder leven zonder z’n huid/leer. En huid+haar van een dier is volgens mij de definitie van bont, ongeacht of je dat haar los ook nog anders gebruikt/noemt.
Als je het haar van de huid afscheert (en de huid laat zitten op het schaap) is het wol, en daarmee kun je een trui breien, maar geen schoen maken.

8 likes

Hm ik denk er anders over. Als het van een schaap is is het wol, van een nerts bont. Hoe het verkregen is verandert voor mij niet ineens de definitie

2 likes

Dit is toch niet iets waarover je kan verschillen van mening. Het is een letterlijke definitie, uggs is bont en geen wol.

27 likes

Volgens mij als de haren van een dier nog aan de huid vast zit, is het bont of vacht. Als de haren geschoren zijn, en geweven tot draad, of anderszins verwerkt, is het wol. In uggs zit schapenvacht.

5 likes

Oooh ok. Dan heb ik weer wat geleerd!

3 likes

Herkent iemand deze LP? Wat een foto, die wil ik :heavy_heart_exclamation:

3 likes

Mag ik iets anders post-gerelateerds vragen? Ik krijg op mijn werk soms brieven terug met aangekruist op de retoursticker “geen brievenbus/adres bestaat niet”. Maar die adresgegevens komen vaak gewoon uit het BRP dus… is er echt zo vaak geen brievenbus aanwezig of wordt deze categorie ook voor iets anders gebruikt?

Geen brievenbus en adres bestaat niet (onvolledig adres is dat officieel, maar goed, da’s mierenneuken) zijn 2 verschillende dingen :slight_smile: Maar in principe is er dan inderdaad geen brievenbus of klopt het adres niet. En ja, er missen best veel brievenbussen (of mensen bouwen een bus zo in dat de bezorger er onmogelijk bij kan bv).

Maar adressen en registers etc. zijn sowieso wel lastig, want bij bv een gemeentelijke zending worden alle kavels in een wijk meegeteld. En dus ook een verdeelhuisje/stroomhuisje die in een wijk stroom levert.

2 likes

https://www.discogs.com/release/22493387-Swizz-Beatz-Long-Live-Jazz

2 likes

Dank!! Google Images werkte bij mij niet (wel heel veel andere mooie foto’s, haha)

1 like

Heeft iemand weleens bij Fashionette besteld? En hoe was je ervaring?

2 jaar geleden en geen problemen mee gehad. Snelle levering en alles goed verpakt.

2 likes

Thanks! Dan geef ik dat door, kreeg de vraag van een vriendin.

Het valt me net op dat de AH 100% pindakaas nuttig score A heeft en dat de biologische variant score C heeft. Terwijl het is toch gewoon hetzelfde product? Iemand die weet hoe dit kan?

1 like

Waarschijnlijk heeft de ene meer vetten/suikers dan de ander, of minder vezels ofzo. Dat het daarom een minder verantwoorde keuze is dan appie eigen merk, zou de labels even vergelijken!

3 likes